Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Oathbreaker en Commander verslag

MagnusMagicus
4 jaren geleden
Afgelopen zaterdagavond heb ik met stefke78, Whulsbergen en Tudou twee potten Oathbreaker en een pot Commander gespeeld, en het leek me leuk om daar even een kort verslag van te maken, vooral omdat het de eerste keer was dat we Oathbreaker speelden.

Voor wie nog niet weet wat Oathbreaker is: het is een Commander-variant waarbij je in de Command Zone niet een Legendary Creature hebt, maar een Planeswalker en een Signature spell. Die spell is een instant of sorcery. Deckbuilding is hetzelfde als Commander, alleen is het deck 60 kaarten (inclusief Planeswalker en Signature spell). De spell mag je alleen casten als je Planeswalker op de battlefield is en is ook aan Commander tax onderhevig. Er is ook geen commander damage.

Voor de gelegenheid had ik twee deck gemaakt: Liliana of the Dark Realms met Consume Spirit, en Dack Fayden met Contentious Plan. Dit zijn mijn decklijsten:



Tudou had Xenagos, the Reveler met Sylvan Offering, en Ral, Storm Conduit met Epic Experiment. Whulsbergen speelde twee keer met Daretti, Scrap Savant en Scrap Mastery en stefke78 speelde twee keer met Elspeth, Sun's Champion en Devouring Light.

Het Xenagos deck staat ook op de Bazaar:
De eerste game ging ik lekker op stoom. Beurt 3 speelde ik Dack Fayden en jatte ik de Skullclamp van Daretti. De beuren erna hielpen Benthic Biomancer en Pentad Prism me met wat Proliferate in de game en ik begon de beurt met Dack op 4 loyalty en toen speelde ik Deepglow Skate. Dack naar 8 loyalty, en ik -6 hem om zijn Dack Fayden emblem te scoren. Toen begonnen ze aan de andere kant van de battlefield toch wel wat te zweten . Daretti was ondertussen lekker aan het discarden en drawen en een flinke graveyard aan het opbouwen. Elspeth had wat mana-issues, en Xenagos ab-so-luut niet. Die had Xenagos, een creature of 10 en Cryptolith Rite. Ik stond op het punt om keihard af te gaan (ik had een Clockspinning op hand dus ik kon voor permanents jatten ) toen Xenagos even relaxed 19 mana tapte en een Banefire van 18 op mijn hoofd gooide (ik stond op 17). En daar gingen mijn plannen . Daretti had nog even niet door dat Xenagos echt gevaarlijk was en hij kreeg als snel een lethal Clan Defiance om zijn oren en Elspeth ging in combat ten onder. Wow, dat was echt heftig!

Pot twee switchte ik naar Liliana of the Dark Realms. Ook daar begon ik weer lekker. Beurt 4 Liliana, plus haar naar 4 loyalty. De beurt erna exilede ik de Guttersnipe van Ral met Settle the Score, zodat Liliana op 6 loyalty zat en ik direct haar Liliana of the Dark Realms emblem kreeg. Dat maakte me wel een beetje de archenemy van de tafel . De rest van de game was vooral Mark-bashen, maar Consume Spirit 1 ging naar het hoofd van Ral. Die werd ge-Forked, maar gelukkig had ik zelf genoeg leven om niet dood te gaan . Dus het resultaat was dat Ral 15 kreeg en toen verloor, en ik 15 leven verloor en toen weer kreeg. Maar goed, de beurt erna nogmaals een Consume Spirit en dat was het einde van Ral. De beurt erna volgde Elspeth eveneens. Toen moest ik alleen Daretti nog verslaan. Ik had veel mana, maar ik moest ondertussen Liliana hercasten en de Consume Spirit tax ging toch ook oplopen. Ik gaf Daretti een deuk, maar ik had nog 1 beurt extra nodig en ik stond nog op 12 leven. Daretti cast echter Scrap Mastery met een Anger in zijn graveyard en kreeg genoeg power om 11 damage te doen. Helaas kreeg hij ook de kaart terug die ik vlak voor de game nog aan hem had aanbevolen en die hij er net vers in had gestopt....God-Pharaoh's Statue. Dus einde van de beurt verloor 1 leven en was Daretti de winnaar!

Oathbreaker speelt lekker en snel, beide potten duurden iets van 20-30 minuten en waren vrij vlot. Echt een aanrader!

We hebben daarna ook nog een pot Commander gespeeld. Ik speelde mijn nieuwe Karlov of the Ghost Council deck tegen Wort, the Raidmother met alleen oude layout kaarten, Neheb, Dreadhorde Champion en Niv-Mizzet Reborn. Mijn deck deed het wel lekker, al heb ik niet zoveel damage met Karlov gedaan als ik had gedacht. Ik ben wel van 12 leven teruggekomen naar 50+ en deed wel lekker veel met allemaal lifegain triggers. Vermakelijk in ieder geval . Niv-Mizzet was een beetje traag, maar wel eng toen het op gang kwam. Neheb deed ook gevaarlijke dingen, maar een hit van Wort, the Raidmother die een Conspired Surge of Strength op haar kreeg waar een Shivan Dragon aan gediscard werd en die vervolgens met een Conspired Fork tweemaal werd gekopieerd was 27 Commander damage in een klap. Niv-Mizzet was ondertussen op stoom gekomen en mepte mij dood met allemaal Tarkir Elder Dragons en Wort kon daarna ook geen tegenstander meer bieden daaraan. Niv-Mizzet Reborn is volgens mij 3x gecast en 2x geblinkt en de card draw was echt wel gaver dan we hadden verwacht. De beste haul was 6 kaarten. Dat is dus 6x gas, want je krijgt geen land. Mooi spel!
Whulsbergen
4 jaren geleden
Was zeker leuk dat Oathbreaker. Mijn Daretti-deck: lijst
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Oh ja, ik had die Mad Prophet van je nog ge-Animate Dead zodat ik kon graven naar antwoorden want ik had een hand van vijf Swamps . En die Curse of Opulence die je op Ral gooide was ook niet vervelend voor ons .
stefke78
4 jaren geleden
En mijn elspeth deck:
LeKrutes
4 jaren geleden
Tof verhaal. Ben zelf ook benieuwd naar oathbreaker.
n4ppy
4 jaren geleden
Hoe speelt het met 8 kaarten in de command zone? Vergelijkbaar wat betreft het overzicht wat je nodig hebt als bij commander?

En vet verslag. Leuk!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ja, is hetzelfde. Je kunt de Signature spell negeren als de Oathbreaker zelf niet op de battlefield is. En als hij daar wel is, dan ligt er alsnog maar 1 kaart in Command zone . En zo vaak cast je die spell niet, de Commander tax gaat echt wel aantikken.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Gisteravond met stefke78 en Tudou relaxed pizza gegeten in de achtertuin en daarna 8 potten Oathbreaker 4 potten Commander gespeeld. Xenagos, the Reveler is echt busted . Alleen toen ik hem 1-op-1 met Dack Fayden bevocht en hij was manaproblemen had kwam ik erdoor, maar het is bizar hoe hard dat deck mana kan maken .

Ik heb ook twee 1-op-1 pot tegen Elspeth, Sun's Champion gespeeld. Eerste keer walste ik met Liliana of the Dark Realms over dat deck heen toen ik Bolas's Citadel had liggen. Even kijken: Black Sun's Zenith. Cast voor X=2, dus 4 leven en het bord is leeg. Even kijken, ooh, een dik beest, even 5 leven betalen. Even kijken, oooh, The Eldest Reborn, even 5 leven betalen en sac je Commander maar. Even kijken, ooh, een landje! Spelen. Hey, nu heb ik net genoeg mana om nog een Necromancy uit m'n hand te spelen. Even kijken wat boven op ligt: ah, een 6 mana spell en ik heb nog 6 leven . Ik wacht wel een beurt . Pak die kaart, even kijken: hey, een landje! Spelen. Even kijken: oh, een Liliana's Shade. Nou ja, ik heb nog 8 mana open liggen, ik maak het wel af met wat ik nog in m'n hand heb . Die Citadel is echt busted

De tweede game speelde hij achter elkaar Divine Visitation, Anointed Procession en Nevermore (op mijn Signature spell, Liliana lag al uit). Ik speelde Liliana, dus mono-, dus weinig opties tegen enchantments. Maar nu was de + ability op zijn Elspeth dus maak 6 4/4 flying Angel tokens. Ik heb het nog een paar beurten volgehouden, en ik had genoeg mana om de Corrupt en Drain Life in twee beurten te casten om hem dood te drainen, maar ik had elke beurt al mijn mana nodig om die belachelijke hoeveelheid Angels te stoppen dat ik daar niet aan toe kwam . Ik wou dat ik Killing Wave in mijn deck had zitten, puur om de flavortekst
tor
4 jaren geleden
volgens mij mag je met Bolas's Citadel geen X betalen, aangezien je de manacost niet betaald
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Hmm, ik had de tekst geinterpreteerd als "je cast de spell, en hoeveel de converted mana cost dan is, dat betaal je in leven in plaats van mana". Dus: ik cast de spell met X = 2, dus de cmc is 4, dus ik betaal 4 leven.

Maar ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk! Het is een alternative casting cost en dan is X gelijk aan 0. Oeps .

Top dat je het zag, dan weet ik dat ook weer voor de volgende keer . Sorry, stefke78
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top