Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

PPTQ Modern in Utrecht 8-2-2015

Taekijessyb
9 jaren geleden
Hallo BOMmetjes,

Ik heb afgelopen weekend (8-2) op zondag meegedaan aan een PPTQ Modern in Utrecht en ik wou mijn ervaring met jullie delen.

Ik speelde: Junk of de nieuwe naam: Abzan. Ik houd het in dit stuk op Junk.

Even een overzichtje:
Woordje vooraf
Decklijst
Swiss
Top 8

Woordje vooraf
Junk is een midrange deck en misbruikt de kracht van discard, removal en efficiente creatures om de game te winnen. Maar de build verschilt per persoon. Mijn build voor zondag staat hieronder uitgetypt. Ik heb een sideboard guide voor deze lijst maar die neemt te veel ruimte in beslag. Junk en eigenlijk alle BGx varianten zijn prima metagame decks. Met de banning van Birthing Pod wordt dit deck gezien als top dog en Pro Tour FRF liet dat wel zien, ook al heeft het niet gewonnen. Populaire decks die goed tegen mij zijn: Burn en (RG) Tron. Hier heb ik erg rekening mee gehouden met m'n sideboard.
Wat ik verwachtte van het toernooi was veel Junk, Affinity, Burn en combo.


Deck List
Main Deck (60)
Land (24)
2x Forest
2x Godless Shrine
2x Marsh Flats
2x Overgrown Tomb
3x Stirring Wildwood
1x Swamp
1x Temple Garden
1x Treetop Village
1x Twilight Mire
1x Urborg, Tomb of Yawgmoth
4x Verdant Catacombs
3x Windswept Heath

Creatures (16)
1x Anafenza, the Foremost
1x Courser of Kruphix
4x Dark Confidant
2x Scavenging Ooze
3x Siege Rhino
4x Tarmogoyf
1x Thrun, the Last Troll

Spells (16)
4x Abrupt Decay
3x Inquisition of Kozilek
2x Lingering Souls
1x Maelstrom Pulse
3x Path to Exile
3x Thoughtseize

Planeswalkers
4x Liliana of the Veil

Sideboard (15)
1x Batterskull
1x Darkblast
1x Duress
3x Fulminator Mage
2x Golgari Charm
1x Maelstrom Pulse
1x Path to Exile
1x Stony Silence
1x Thoughtseize
3x Timely Reinforcements

Swiss rounds
Het toernooi begon met 70 spelers en we speelden 7 rondes. Hieronder een overzicht van mijn rondes.

Match 1 t/m 3: vs Burn (2-1, 1-2, 2-0)
Zoals ik al zei, Burn is echt niet m'n beste matchup en was dus zeker niet blij met match 1 tegen Burn. Ik win de eerste game omdat ik een opener had met Urborg, fetch, IOK en Liliana ofwel een nutshand tegen Burn. Ik pak de relevante dingen en ik maak z’n hand leeg met Lili. Hij moet zichzelf 2-for-1en door twee burn te richten op Lili. Ik win dus pot 1 en heb een goed sideboard plan. Helaas heeft mijn tegenstander een bijna perfecte curve in pot 2 en ik had te weinig goede interactie en geen sideboard kaarten. Game 3 win ik door een beurt 1 discard, beurt 2 Goyf, beurt 3 Timely Reinforcements gevolgd door Siege Rhino. Yes! Burn verslagen, wauw wat een blijheid. Helaas de tweede match is ook tegen burn en ik heb game 1 een te slome hand tegen burn met teveel tapland. Game 2 win ik met Timely Reinforcements en game 3 verlies ik nipt op Skullcrack je Rhino trigger en topdeck een bolt. Helaas 1-1, maar tegen Burn was dat te verwachten. Match 3 begint m’n tegenstander met Wooded Foothills into Goblin Guide. Zucht! Weer burn! Ik had een opener met 2x Dark Confidant dus dat was best huilen. Ik win deze game uiteindelijk door m'n removal en een Liliana, pfieuw. Game 2 begint weer met Goblin Guide. Ik IOK m’n tegenstander en zie allemaal 2 mana spells en geen land. Ik pak zijn Eidolon of the Great Revel en speel de beurt erna een 4/5 Goyf. Hij raapt geen 2e land en ik speel ook zeker niet mijn Path to Exile op de Goblin Guide. Ik sla hem dood en win dus match 3 tegen Burn.

Match 4: Jeskai Ascendancy Combo (2-0)
Ik heb eens eerder tegen deze speler gespeeld en ik wist dus wat ik moest houden en waar ik omheen moest spelen. Pot 1 gaat best goed met discard je Ascendancy want ik heb Lili voor je Sylvan Caryatid. Ik win de pot door z'n hand leeg te werken tot ongeveer 2 kaarten en ik Abrupt Decay z’n Ascendancy die hij geGlittering Wished heeft. Game 2 weet ik dat hij Leyline of Sanctity speelt en te veel discard houden is dus geen goed idee. Opener: 2x Golgari Charm, 2x Maelstrom Pulse, Thoughtseize en Dark Confidant en wat land. Ik raap met Confidant kaarten bij en ik kan goed druk zetten. Ik Golgari Charm beurt 4 de Leyline en speel twee discard spells om z'n twee Ascendancy's weg te halen. Hij heeft alleen nog een Silence en een land, een Fatestitcher in play en één in z'n grafbak. Wat gebeurt er: hij topdecked Ascendancy. Hij gaat af en speelt uiteindelijk Visions of Beyond met een grafbak vol genoeg om 3 kaarten te rapen. Lucky me, allemaal land! De Fatestitchers zijn op dat moment 6/6 en hij kan mijn van 14 naar 2 schoppen en hopen dat ik dood ga aan de Dark Confidant trigger, of met 1 aanvallen en kijken of het nog een keer kan lukken. Hij gaat voor optie 1. Ik reveal een Forest en we schudden elkaar de hand aangezien ik lethal damage on board had. Dat was een close match. Ik sta 3-1 en voel me best blij .

Match 5: Abzan splash blauw voor Gifts Ungiven. (2-1)
Game 1 was niet echt boeiend. Ik hield een one-lander met een discard en allemaal 2 mana spells. Ik discard beurt 1, zie een Abzan value deck met Tarmo, Scooze en Eternal Witness. Ik pak z'n Scooze en ik raap geen land meer bij, beetje jammer.
Game 2 win ik door 2 grote Tarmogoyfs en elke beurt removal spelen.
Game 3 is een spannendere pot. Ik heb uiteindelijk na wat uitwisseling van creatures en removal een Siege Rhino over. Ik heb nog een Rhino op hand en een Scooze. Ik speelde vanwege mana-efficiëntie mijn Rhino en geef de beurt door. Mijn tegenstander speelt eot Gifts voor Sigarda, Host of Herons en Unburial Rites. Ik had nog geen Gifts gezien en ik keek een beetje verdrietig naar mijn Scavenging Ooze. Sigarda is te groot voor Goyf en Rhino (beide 4/5), maar hij staat op 12 en dat is te laag om aan te vallen. Ik speel de Scavenging Ooze en begin de GY op te eten. Hij Abrupt Decayed de Scooze en ik speel daarna mijn tweede en ik maak hem 6/6 en blijf aanvallen. Tegenstander op 5 levens met alleen Sigarda en 3 kaarten op hand. Ik heb een Path to Exile en verder niks. Ik wil niet de match verliezen door met alles aan te vallen en val dus alleen aan met Ooze. Hij had een Decay, dus ik had het goed ingeschat. Hij pakt de kaart voor de beurt en speelt Stirring Wildwood. Ik hoop op een goede kaart en ik zie een Liliana of the Veil. Ow wat ben ik blij haar te zien. Ik moet goed rekenen en kom tot de conclusie: 1 blocker, 2 kaarten op hand en 5 levens. Ik heb een Path en ik kan met Liliana een kaart uit z'n hand removen. Ik activeer mijn eigen Stirring Wildwood, val aan en m'n tegenstander schud me de hand. Yes, 4-1 en 5-1-1 zou genoeg moeten zijn voor top 8 dus volgende ronde winnen en dan kan een draw genoeg zijn.

Game 6: Affinity (2-1)
Ik hield een opener met IOK, Tarmogoyf, en Abrupt Decay met wat land on the draw. M'n tegenstander speelt beurt 1 Blinkmoth Nexus, Memnite, Signal Pest, Welding Jar, Ornithopter oftewel de klassieke Affinity-poept-de-hele-hand-leeg-beurt-1. Ik speel mijn discard en kan niks pakken uit zijn hand omdat hij alleen nog twee land heeft. Hij valt me aan voor 4. Ik besluit om Goyf niet te spelen, ik Abrupt Decay liever de Pest om levens te sparen en de beurt erna Decay ik weer de Pest vanwege Welding Jar. Ik blijf removal rapen en ik kill alles behalve de Nexus. Uiteindelijk speel ik Goyf maar hij valt me te vaak aan met een 2/2 Blinkmoth Nexus en ik raap geen relevante removal. Ik sta op 4 en hij doet me 4 damage met Galvanic Blast. De game erna win ik op Darkblast in mijn opener met nog 3 removal. Mijn tegenstander scoopt en ik heb er vertrouwen in. Game 3 win ik door tijdige removal en 2 Tarmogoyfs die de race voor mij winnen.

Ik sta 5-1 en ik draw met de nummer 1 en ga als 3e door naar de top 8. We besloten unaniem om de prijzenpot (cash) te splitten.

Top 8
Kwartfinale Makeshift (0-2)
Helaas eindigde mijn top 8 vrij snel. Ik kan pot 1 alleen een Sakura-Tribe Elder met Inquisition of Kozilek discarden en weet net niet genoeg druk te zetten op zijn levenstotaal. Hij speelt in beurt 4 een Obstinate Baloth en die maak ik wel dood in combat maar hij blankte daamee een hele beurt van mij. In mijn beurt 6 Summoning Trapped voor Primeval Titan en maakt me dood met 2 Valakut, the Molten Pinnacle triggers.
Game 2 hield ik een one-lander met 3 discard, Lingering Souls en Fulminator Mage bij mijn mulligan naar 6. Helaas ik raap pas beurt 4 mijn tweede land en kan Tarmogoyf spelen om zijn Obstinate Baloth te blocken, maar het was al een kansloze zaak.
Hij vindt een Primeval Titan en ik ga hartstikke dood aan Valakut triggers. Ik nam een gokje en het pakte niet zo goed uit. De matchup was al niet in mijn voordeel en na board maakt de Baloth mijn Liliana niet zo sterk als dat ze altijd is tegen combo decks.

Ik was achteraf wel blij met mijn prestatie en ook m'n spel en dat was voor mij ook heel belangrijk. Ik heb Junk nu 3x gespeeld, daarvoor wel altijd Jund, en ben heel tevreden met het deck. De enige aanpassing die ik nog zou maken is het volgende:
+1 Lingering Souls goede kaarten tegen Affinity en in de mirror.
-1 Courser of Kruphix of Anafenza, the Foremost afhankelijk van de meta. Courser is beter tegen Burn en Anafenza is beter tegen Tron en combo decks waar je tegen moet racen.
-1 Thrun, the Last Troll voor de 4e Siege Rhino. Thrun is beter in een heavy UWR meta, op zich wel een goede kaart in de mirror, maar hij gaat dan het sideboard in.

Bedankt voor het lezen en als jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag.

Jessy
 bijgewerkt door Taekijessyb 9 jaren geleden
Bargok
9 jaren geleden
Leuk verslag! bedankt voor het delen!

Ik draai zelf meer Treetop Village boven Stirring Wildwood, ook is Lingering Souls mogelijk één van de beste kaarten in Modern momenteel - zou er daar zeker 4 van spelen.
Taekijessyb
9 jaren geleden
Thanks . Ik speel ze nu 2 om 2. Treetop is veel aggressiever en de 4e Souls zoek ik nog plekkie voor.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top