Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Verslag Commander Party 2017!

AndelionK
6 jaren geleden
Untap

Het was zaterdag, 2 september. Ik rolde mijn bed uit en kroop richting de douche, smeerde een broodje en viste de zwarte deckbox uit mijn bureau. Het was tijd voor de release party voor Commander 2017, en mijn speelgroep, Command Tower, zou de opgestreken eer van vorig jaar moeten verdedigen. Immers stonden wij als speelgroep hoog in de scorelijst vorig jaar, en dat moet je natuurlijk wel kunnen herhalen, anders toren je niet boven iedereen uit.

Los van de grootse setup voor mijn slechtste woordgrap dusver, hadden wij ontzettend zin in de release party! Evenementen bij Bazaar zijn voor ons en vele anderen een ontzettend leuke manier om tegen compleet andere decks te spelen dan dat je gewend bent. Sommige mensen bouwen thematische decks van de grond op gewoon zodat ze iets leuks mee kunnen nemen naar het evenement, anderen brengen hun ouwe, getrouwe decks en nog andere mensen bouwen een ander of nieuw deck met maar één doel voor ogen: winnen!

Welke smaak deck je dan ook het meest mag bevallen, het valt niet te betwisten dat je ongetwijfeld dingen tegen gaat komen die je anders nooit had meegemaakt, en dat maakt voor mij dit soort evenementen juist leuk! Zo leuk zelfs, dat ik van tevoren al had besloten dat ik verslag wilde leggen van hoe mijn dag nou precies zou verlopen. En ik kan je garanderen, het was me een dagje wel!

Hieronder zal ik uitleggen welk deck ik had meegenomen naar het event en wat het gameplan is, een korte samevatting van elke game en eventuele reflectie daarop. Tot slot zal ik vertellen hoe ik het uiteindelijk gedaan heb en wat ik van het deck vond dat ik had meegenomen.
Dus nu, het deck!


Upkeep

Ik heb onderhand bij Bazaar een beetje een reputatie opgebouwd dat ik de Omnath, Locus of Rage speler ben. Ik heb werkelijk maar een keer of twee voorheen een ander deck gebruikt op een evenement en heb er zelfs een Decktech voor geschreven een tijd geleden. Mijn voorliefde voor het deck is groot, en gezien ik het hele ding van voor naar achteren onderhand wel een beetje ken ik het makkelijk om te piloten in een meta waar je nooit zeker weet wat je tegenstander gaat spelen.
Maarrr.. Commander 2017 bracht een nieuw speeltje waar ik gewoon mee moest bouwen. Ik heb altijd al een deck willen bouwen om instants en sorceries, en het Wizards deck bevat dit jaar deze gave plussize wizard uit Grixis!



Oh boy.
Veel mensen (waaronder ikzelf) vergeleken haar eerst met Snapcaster Mage, maar in veel gevallen werkt ze beter dan Snapcaster! Sure, je kan geen instants flashbacken in iemand anders z'n turn, maar er zijn zat gave spells die je ook gewoon in je eigen turn wilt en kan casten. Ik heb even mijn brewershoed opgedaan en kwam uiteindelijk uit op deze lijst:



Ik ga het niet in zijn geheel uitleggen, maar het concept is simpel: stop de grootste plays die gemaakt worden, vindt een manier om enorme hoeveelheid mana te maken in een turn en sloop een of meerdere tegenstanders met een grote X spell. Met dat in gedachten zou ik dit eerder een combodeck willen noemen dan een hard control deck, maar dat is maar hoe ik het zie.
Anyway, hoe zijn mijn games gegaan? Noouu...

GAME 1

Spelers: Kyran met Edgar Markov, Bart met Inalla, Archmage Ritualist en Joran met Ezuri, Renegade Leader
Samenvatting:

Joran leek mij op het eerste aanzicht de gevaarlijkste speler aan tafel; Elves gaat vaak ontzettend hard en ik wist niet geheel zeker of ik genoeg dreigingen van het bord af kon houden om die sneeuwbal te stoppen eer de tijd dat hij ging rollen. Mijn vermoedens werden compleet van de tafel geveegd toen ik realiseerde dat Kyran een Rakish Heir had liggen met een Blade of the Bloodchief erop die uit het niets zoveel counters wist te verzamelen dat ik overwoog een spindown uit te lenen om het bij te gaan houden. Joran gebruikt zijn Green Sun's Zenith om een Reclamation Sage uit zijn deck te halen en sloopt de lastige blade, en geeft mij vervolgens de turn.

Van de bovenkant van mijn deck verschijnt een Torment of Hailfire in mijn hand, en ik voel dat wachten met casten waarschijnlijk mijn dood gaat worden, dus we gaan voor een Torment met X=6 en flash vervolgens een Dualcaster Mage op het veld voor een totaal van X=12. Handen worden compleet weggegooid, elven krijgen een enkeltje naar de grafbak en levenspunten vallen zo hard naar beneden dat ze bij elkaar nog geen 20 kunnen zijn. Kyran houdt helaas merendeels van zijn board, waaronder Pappa Markov zelf en de Heir vol counters.

Oeps.

Ik probeer in ieder geval nog Bart de game uit te tikken met Kess, gezien hij nog maar op drie life staat en ik mijzelf op die manier een paar punten kan garanderen.. Maar toen castte hij Polymorphist's Jest en kreeg ik hem niet dood. Ik kan dieper ingaan op waarom ik een beetje teleurgesteld was, maar ik ben een volwassen man en moet maar gewoon accepteren dat je niet altijd krijgt wat je hebben wilt.

Hoe dan ook, Kyran untapt na mij en gooit natuurlijk een vampire richting Bart zodat hij zelf de kill krijgt en als hij dan toch bezig is gooit hij de grotere vampires maar gewoon mijn richting uit. Na damage sta ik op 10 life, maar dat is genoeg. Joran untapt, kan niets zinnigs doen en geeft de beurt door aan mij. Ik cast Bubbling Muck, zet mentaal The Ink Spots alvast op en geniet van een dikke Torment met X=18.

I don't want to set the world on fiiiiiire, I just want to staaaaaart a flame in your heeeeaaaart<3



GAME 2

Spelers: Corto met Gisa and Geralf, Jasper met Wort, the Raidmother en Albert met Archangel Avacyn
Samenvatting:

Deze game gaat een stuk harder dan de vorige, voornamelijk omdat Corto en Jasper stevige early plays maken waarmee ze al een board aan het bouwen zijn. Daarnaast komt Albert wat lastig van de grond, wat de situatie niet veel beter maakte voor mijn lifetotal. Gelukkig kom ik terug met een Toxic Deluge die het veld leeg veegt, en een paar beurten later cast ik een Cruel Ultimatum die ik kan kopiëren met een Refuse // Cooperate die toevallig in mijn graveyard ligt. Ik verdrink Corto en Albert in card advantage en draw een potentiële one-shot-kill voor één van mijn tegenstanders. Na enig wikken en wegen besluit ik dat ik volgende beurt Jasper er uit ga gooien; Hij stond nog op 35 en alles wat ik weet van Wort decks zegt mij dat die 10 mana die hij heeft liggen ontzettend goed kan benutten voor een dikke X burnspell, en er is natuurlijk maar een iemand aan deze tafel die op die manier mensen een toontje lager mag laten zingen, en diegene ben ik.

Ik untap, maak een berg mana en cast Rakdos's Return met 10 als X, cast vervolgens Increasing Vengeance eenmaal uit mijn hand en een keer uit mijn graveyard voor 40 damage totaal. Da's in ieder geval één iemand minder.
De rest van de turncycle is niet heel spectaculair, ik let niet helemaal op welke creatures Corto in zijn graveyard heeft gedumpt en Albert speelt een angel uit. Ik moet uit gaan vogelen hoe ik ze allebei nog dood ga krijgen.

De turn die volgt loopt eigenlijk een beetje op niets uit, totdat ik met bijna mijn laatste mana een Dark Petition vind van een draw, en realiseer dat ik Torment of Hailfirekan zoeken, nog kan untappen dankzij Turnabout en misschien genoeg damage kan doen om de andere spelers eruit te tikken.

We gaan ervoor. Zet The Ink Spots maar alvast in de wachtlijst, want ik heb het gevoel dat ik het nodig ga hebben! Torment komt neer met X=12, en helaas krijg ik beide spelers net niet dood, maar vorige game heeft mij geleerd dat er altijd een tweede kans is zolang ik Kess maar op het veld kan houden.

De tweede turn komt helaas nooit. Ik ben vergeten dat Corto Balthor the Defiled in zijn graveyard heeft liggen, hij cast hem dankzij Gisa and Geralf en gooit zijn graveyard op het veld waar een combo in zit waardoor wij genoeg life verliezen om de game te beïndigen. Je zou eventueel kunnen stellen dat hij..


Corto metten gemaakt heeft met ons.



GAME 3

Spelers: Liam Tong met The Gitrog Monster, Marco met Yidris, Maelstrom Wielder en Joran met Ramos, Dragon Engine
Samenvatting:

Heel deze game kan worden samengevat met twee woorden: Villainous Wealth


Iets specifieker, Villainous Wealth, X=9, target Joran's Superfriends deck, reveal een berg planeswalkers, vind een Doubling Season en wat er daarna is gebeurt kan ik mij niet meer herinneren. Ik werd lichtelijk ziek van de value die deze play had opgeleverd en heb tijdelijk in posttraumatische shock verkeerd. Toen ik bij zinnen kwam bleek iedereen te willen scoopen.

GG Marco, GG.



GAME 4

Spelers: Albert met Sygg, River Cutthroat en Rowan met Arahbo, Roar of the World
Samenvatting:

Ik begin met een hand waar een Isochron Scepter en een Cyclonic Rift in zitten samen met wat removal, een signet en een Rhystic Study. Ik wist ongeveer hoe laat het was.

Hoewel ik verwacht had dat deze setup het aan beide spelers duidelijk zou moeten maken dat ik een doelwit op mijn voorhoofd moest hebben ter grootte van een Worldspine Wurm, bleef de agressie vrijwel weg. Ik bedoel, natuurlijk stuiterde er een hoop creatures terug naar de hand dankzij de scepter, maar uiteindelijk sloeg Albert richting Rowan en sloeg Rowan terug, en gaf mij ook nog eens de Rat tokens van Hungry Lynx!

Na een tijdje ongestoord stuiteren, artifacts stelen met behulp van s' werelds beste dief Dack Fayden en tutoren naar de juiste combinatie aan spells kon ik een Rakdos's Return casten met een X van 20, om die vervolgens nog eens te copyen dankzij Dualcaster Mage. Albert sliep met de vissen die avond. Rowan tracht aan te vallen, maar de Scepter stuurt zijn laatste creature terug naar zijn hand. Ik untap, ga op zoek naar Torment of Hailfire, ga door de moties heen, en zie Rowan voor een volle vier seconden overwegen of hij een Torment of Hailfire met X van 32 kan overleven met vier kaarten op hand en een equipment op het veld. Ik schreef maar alvast een 6 bij mijn naam onder de kolom "Punten behaald".

Ik denk echt dat ik deze pot niet had gewonnen als zowel Rowan als Albert hadden samengewerkt om mij van de tafel te vegen. Beide decks waren veel beter in staat om creatures neer te leggen dan de mijne, en als ik mijn tutors had moeten gebruiken om removal of defensieve permanents te zoeken had ik lang niet zo makkelijk af kunnen gaan. Het is een leermomentje, zullen wij maar zeggen.

Resultaat

Uiteindelijk deelte ik een negende plaats samen met Corto, wat mij een toffe nieuwe Playmat opleverde en natuurlijk de eer die bij de gedeelde negende plek hoort. Daarnaast heb ik natuurlijk gewoon een leuke dag gehad, heb ik veel mensen input gegeven voor hun decks en zij voor die van mij en daarnaast heb ik nog een paar leuke trades kunnen maken voor decks die ik in de toekomst wil bouwen. Voldaan kwam ik die avond thuis, maar ook wel heel erg moe omdat 4 potten EDH achter elkaar toch nog best wel pittig kan zijn.
Ik hoop jullie te zien op komende events en ik hoop dat jullie net zo'n leuke tijd zullen hebben als dat ik dat had!
 bijgewerkt door AndelionK 6 jaren geleden
Eclavyrr
6 jaren geleden
Super cool verslag, en leuk om een ander iteratie van Kess te zien, ik heb wat inspiratie opgedaan om mijn variant wat stabieler te maken! En gefeliciteerd met de nieuwe mat!
AndelionK
6 jaren geleden
Thanks! Ik moet eerlijk zeggen dat ik al een paar dingen meteen weer heb aangepast hoor. Galvanoth deed eigenlijk niet gék veel. Ik wilde eigenlijk alleen de upkeep trigger gebruiken voor spells zoals Cruel Ultimatum en eventueelDark Petition als ik de zwarte mana van spell mastery niet zo hard nodig had. Ik probeer op het moment As Foretold uit in plaats daarvan, omdat je vanaf 2 counters altijd in theorie counterspells op handen kan houden en toch al je mana kan gebruiken. Ben benieuwd of dat beter werkt!
zakky234
6 jaren geleden
"Corto metten gemaakt heeft met ons."
Nadat ik deze zin terug lees, weet ik zeker dat ik die pot mijn kudo niet verspeeld heb!

Ook de rest van het verslag was een genot om te lezen, keep it up!

Ps: wel een beetje jammer dat ik nergens snapkesster heb gelezen
Romero74
5 jaren geleden
Leuk verslag! Ga zeker ook eens langs komen tijdens zo'n event.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Enthousiaste reacties worden altijd gewaardeerd .

Enige vraag: het is meestal niet superspannend om op een post van een half jaar oud te reageren, dus we vragen mensen om dat liever niet te doen.
Romero74
5 jaren geleden
Oh ik heb niet gekeken naar datum. Ik kijk gewoon op het forum wat me leuk lijkt om te lezen.

Wat is dan de grens dat je nog mag reageren?
 bijgewerkt door MagnusMagicus 5 jaren geleden (niet dubbelposten, edit je eigen post ajb.)
BuidingMage
5 jaren geleden
Quote:
2 dagen geleden
Enige vraag: het is meestal niet superspannend om op een post van een half jaar oud te reageren, dus we vragen mensen om dat liever niet te doen.


Er is vgm dus geen echte grens, het is alleen niet meer super nuttig.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Dat
LeKrutes
5 jaren geleden
Nou ik heb het nu ook gelezen. Leuk stukje.
Gijsneus
5 jaren geleden
Quote:
57 minuten geleden
Nou ik heb het nu ook gelezen. Leuk stukje.


Same here.

Moet wel eerlijk bekennen dat een formaat als commander mij minder leuk lijkt in toernooivorm. Het leest alsof het het er enkel hard aan toe gaat.
Romero74
5 jaren geleden
Wat is er dan nuttig aan een toernooi verslag van een dag oud? Het is geen meta discussie of dechtech artikel. Het nut van de schrijver is volgens mij vermaak en juiste sfeer weergeven van zo'n event bij BOM. En wellicht hopen dat meer mensen interesse krijgen om in de toekomst mee te doen aan zo'n event. Voor de schrijver is het leuk als hij credits hiervoor krijgt. Alleen het lijkt nu alsof een compliment gebonden is aan tijd omdat je na een "bepaalde tijd" niet meer mag reageren omdat het niet meer nuttig is. Dit forum hanteert een beloningssysteem voor actief posten nota bene.

MagnusMagicus
5 jaren geleden
Er is een algemene regel bij de meeste fora dat je niet een "necro" doet, oftewel een oude post die allang in de vergetelheid is weggezonken weer ophaalt. Want hoewel het in dit geval best leuk kan zijn voor jou bijvoorbeeld, is het voor anderen bijvoorbeeld een "oh wat leuk, een verslag! Oh....deze ken ik al, die is oud, wat suf."

Je mag best een discussie opnieuw leven inblazen, maar ik heb meestal liever dat je dat in een nieuw topic doet, eventueel met een referentie naar het oude topic.

En als laatste: dit is een op zich interessante discussie, maar niet in dit topic, want het heeft nu niks meer direct met het verslag te maken. Ik sluit nu dit topic zodat deze weer rustig kan slapen en niet meer geReanimate wordt. Mocht je hier verder een discussie over willen: start een topic, of stuur mij een berichtje, wat je prettig vindt!

*klik*
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top