Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Verslag GP Barcelona 2016

marcoboth
7 jaren geleden
Sinds het succesvol halen van dag twee op de Grand Prix (GP) Modern Masters in Utrecht, had ik het plan om naar een andere Limited GP te gaan. Bij het bekijken van het GP schema, was GP Barcelona (16/17 april 2016) er eentje die eruit sprong met Shadows over Innistrad als Limited formaat. Een maand voor de GP nam het plan vorm aan om met een groep te gaan. Robert (RobertL), Leon en Wessel (Kofurea) gaan wat vaker naar GP's, daarbij sloten Irene (flits), Ralf en ikzelf aan.

Dankzij regelwerk van Ralf en Wessel hadden we een appartement in de buurt van het centrum. Vanuit het appartement waren we in ongeveer 30 minuten op de plaats van de GP en waren de restaurants op loopafstand. Met het verblijf geregeld (met wat ruimte voor sightseeing) en de vlucht geboekt, was alleen nog het oefenen van het GP formaat over.

Structuur van een Grand Prix
Een GP wordt gespeeld over twee dagen. Op zaterdag 9 ronden Sealed Deck met 6 Booster Shadows over Innistrad. De mensen die op zaterdag minstens 18 punten (6-3 of beter) verdienden mogen vervolgens op dag 2 terugkomen. Op de zondag worden twee Boosterdrafts gedaan, met 3 ronden per draft. Vanaf plaats 64 krijg je prijzen op het toernooi.

Voorbereiding
Aangezien ik niet veel grote toernooien speel zijn er twee zaken die ik voor een GP wil oefenen: Het spelen van magic gedurende hele dagen en het oefenen van het formaat.

Een GP duurt 9 ronden op dag 1, plus de tijd die nodig is voor de player's meeting in de ochtend, het registreren van de sealed pool en het bouwen van je deck. Als je een uur per ronde rekent (inclusief uitloop van de rondes) plus twee uur voor het begin, is dat 11 uur. Dat betekent dat je van 9:00 tot ongeveer 20:00 bezig bent. Dat is dus heel lang concentreren.

Het weekend van GP Barcelona was de eerste mogelijkheid om Shadows over Innistrad limited te spelen op een GP. Zo kort na de release is er nog weinig bekent over het formaat. Dat betekent dat je weinig tijd hebt om iets van het formaat op te steken, maar ook dat je een voordeel op de rest van de mensen kan krijgen door wel wat te oefenen.

Om beiden aan te pakken was het prerelease weekend ideaal. Met een ochtend prerelease van 5 ronden en een avond editie van 4 ronden heb je, net als een GP, 9 ronden op een dag. Daarbij is het de eerste kans om met de nieuwe kaarten te spelen en zo een indruk te krijgen van het sealed formaat. In plaats van een boosterbox te openen heb ik het hele weekend prereleases gespeeld.

Tot slot hebben we als groep de maandag en dinsdag avond voor de GP geoefend met het bouwen van sealed pools. Iedereen opende een pool en bouwde een deck. Daarna bekeken we elkaars pools en bespraken de keuzes die gemaakt waren met de ervaringen van de (pre-)release en de draft op de FNM. Door op deze manier ervaringen en kennis te delen leer je veel over het formaat.

Grand Prix dag 1
Na op vrijdag al even op het GP terrein geweest te zijn, met een omweg langs Camp Nou, is het op zaterdag eindelijk tijd voor het hoofdtoernooi. Iets voor 9 uur s' ochtends zijn we op de Grand Prix en zoeken ieder de tafel op waar we het sealed deck moeten gaan bouwen.

Bij het openen van mijn sealed pool zie ik al direct dat ik geen goede rares of mythics heb, op een Startled Awake na. Terwijl het registreren van de pools afgehandeld wordt probeer ik zoveel mogelijk na te denken over de kaarten die ik heb geopend. Ik had daarbij het idee dat het geen sterke pool is. Nadat het papierwerk van registreren klaar is kan het bouwen van het deck beginnen. Al heel snel zie ik dat mijn gedachten over de pool aardig blijken te kloppen.



Met elke sealed pool moet je proberen het beste eruit te bouwen. Er zijn een paar goddelijke pools mogelijk en een aantal bar slechte. Het gros levert echter speelbare decks op in de middelmatige range. Als een pool tegenvalt, moet je goed letten op de kaarten die je een pot kunnen laten winnen. Hoewel het deck dan misschien niet kwalitatief sterk is, heb je iets waardoor je kan winnen. Je kan dan door beter te spelen dan de tegenstander en te letten op welke manieren je hebt om te winnen een lastige match tot een goed einde brengen.

In het geval van een slechtere pool neig ik naar een agressief deck. Over het algemeen is een sealed formaat wat traag en zijn agressieve strategieen daardoor risicovol. Maar het risico kan wat verschil in kwaliteit teniet doen. Daarmee kan dat soort deck goed potjes stelen als het bij de tegenstander niet goed uit de startblokken komt. Ik besluit daarom een deck te registreren.



Het deck heeft met Breakneck Rider, Magmatic Chasm, Tenacity en Malevolent Whispers een aantal opties om een beter deck te verslaan. Na ronde 1 is met hulp van het team een okay lijst ook in elkaar gezet met Startled Awake. Tijdens de tijd die was voor het deckbouwen vond ik de combinatie er niet sterk uitzien. Voor sommige matchups is het misschien nuttig om te kunnen switchen naar een andere stijl. Het deck is dus beschikbaar als sideboard optie, maar ik vind het er niet echt beter uit zien dan het deck.



Tijd voor de ronden. Doordat het lange dagen zijn, heb ik niet van alle ronden even goede herinneringen.

Ronde 1
Eerste game mulligan ik naar 5. Ondanks dat en veel land redt ik me redelijk goed in de game en verlies ik het uiteindelijk met weinig verschil. Game 2 wordt ik echter overlopen. Zijn deck overrompelt me met betere flying beesten en trucjes.
0-1

Ronde 2
Ik weet niet veel van deze match, behalve dat ik hem won en het waarschijnlijk tegen een ander deck is.
1-1

Ronde 3
Ronde 3 kom ik tegen een Spanjaard die nauwelijks Engels kan, wat de communicatie wat lastiger maakt. Duidelijk spreken en gebaren zorgt ervoor dat we elkaar wel begrijpen. Ik krijg snel door dat hij het spel nog niet heel goed begrijpt, maar hij speelt wel wat goede rares. Met name Always Watching is bijna onmogelijk voor mij om mee om te gaan, terwijl Sin Prodder mijn leven zuur maakt.

In game 2 redt hij een Transformed beest met Eerie Interlude en denkt dat deze ook zo terug op de battlefield komt. Kaarten komen echter altijd met de voorkant op de battlefield, tenzij het duidelijk anders aangegeven staat. Omdat dit niet klopt en de communicatie een engelse uitleg niet mogelijk maakt wordt een judge erbij geroepen. Deze haalt vervolgens een Spaanse judge erbij om het voor de andere judge te vertalen. Uiteindelijk kunnen we verder en steel ik ergens deze game.

De laatste game probeer ik het deck. Dat was echter een foute beslissing. De snelheid waarmee uit de blokken komt is niet te beantwoorden voor het deck. Always Watching en Sin Prodder komen kort achter elkaar op tafel en die kaarten beslissen de match definitief.
1-2

Ronde 4
Van deze ronde heb ik weinig herinneringen. Ik weet dat het weer een agressief deck was en dat ik nogmaals een switch naar probeerde, nu in pot 2, zonder succes. Ik ga 0-2 af en zit nu op de bubble. Een keer verliezen en ik kan dag 2 niet meer halen.
1-3

Ondertussen hebben Leon, Ralf en Wessel de eerste 4 potten weten te winnen. Robert staat op 3-1 en Irene heeft net als ikzelf 3 losses. De hoop is dus dat Leon, Ralf, Wessel en Robert doorgaan met winnen en zo dag twee halen. Ikzelf heb op dit punt weinig vertrouwen meer in mijn deck. Ik speel wel door omdat ik nog steeds kans maak op dag twee en het deck wel eens in de juiste match wil testen. Oftewel, hopen op een wat langzamere tegenstander ergens in de komende ronden.

Ronde 5
Deze ronde heb ik gewonnen tegen een redelijk agressief deck. Meer weet ik niet van deze ronde af.
2-3

Ronde 6
Ik heb al meerdere keren tegen gespeeld in een mirror en dat blijkt nu weer het geval te zijn tegen een Tsjech. In game 1 en game 2 gaat het over en weer, maar weten we allebei een match te winnen. De laatste game wordt bepalend. Nadat het bord een beetje voller begint te raken en we beide al wat damage hebben genomen, krijgt de tegenstander een Pious Evangel op tafel en draait hem iets later om als een beest van hem toch dood zou gaan. Dit geeft mij de kans om met Malevolent Whispers de transformde pious over te nemen en een lethal attack te doen dankzij de triggers. Na de match praat ik nog wat met mijn tegenstander over side events op zondag, waarbij hij aangeeft dat hij het toch wel onmogelijk inschat om vanaf een 2-3 start dag twee te halen.
3-3

Ondertussen staat Wessel op 5-1 en staan Ralf, Leon en Robert op 4-2.

Ronde 7
In deze ronde kom ik een langzaam deck tegen. Het verslaat me vrij makkelijk game 1. Tooth Collector is een machinegeweer voor de 1/1 creatures in . Ik besluit daarom te switchen naar .
Game 2 winnen mijn langzame beesten het van de zijne, omdat hij ook niet voorbereid was op een ander traag deck. De bepalende match 3 begint en eindigt langzaam. Het bord staat stil, maar ik weet dat Startled Awake dat goed maakt. Uiteindelijk pak ik die kaart, waarna er slechts enkele kaarten over zijn in de library van de tegenstander. De aanvallen die hij doet zijn makkelijk te pareren en na een lange pot heeft hij geen kaarten meer in zijn library. Ik win op het moment dat tijd in de ronde geroepen wordt. Ondertussen gaat het met 3 wins op rij toch wel de goede kant op.
4-3

Ronde 8
De tegenstander speel beurt 2 Hanweir Militia Captain en ik weet dat ik een probleem heb. Mijn hand heeft echter Breakneck Rider. Mijn hoop wordt wat minder als er beurt 4 of 5 een tweede, foil, Hanweir Militia Captain gespeeld wordt. Ondertussen heb ik wel Magmatic Chasm gepakt.

De combinatie van Breakneck Rider met Magmatic Chasm is ontzettend sterk als je het goed op kan zetten. Ik ga me focussen op creatures behouden en het doden van flying beesten. Ik krijg de tijd omdat hij met zijn transformde Hanweir Militia Captains te voorzichtig speelt. Ik kan de Breakneck Rider transformen en een beurt later rustig Hulking Devil spelen. Hij valt met de ondertussen gespeelde Sigarda, Heron's Grace aan. Daardoor heeft hij geen flying beesten over om te blocken. Ik ga voor de chasm en steel zo een match die hij makkelijk kon winnen.

Game 2 speelt hij bovenop de eerdere bommen ook een Tireless Tracker. Ik ga hopeloos dood.

Game 3 start traag van beide kanten, maar ik breng hem een beetje omlaag naar 17 leven. Daarna begint het bord weer wat op te bouwen. Sinds de beginhand heb ik Magmatic Chasm op hand. Mijn plan is om weer zo'n turn op te zetten. Unruly Mob zorgt ervoor dat ik tokens van Vessel of Ephemera kan laten chumpen zonder een aanval te verliezen. Mijn removal focus ik op flyers en ik begin met tellen. Met 7 land heb ik een landje te weinig om de laatste damage te doen dankzij Ember-Eye Wolf. Hij speelt Sigarda, maar de Inner Struggle die ik op hand heb kan daar niet vanaf komen. Ik verwacht echter dat hij er wel mee zal aanvallen dus maak ik me niet zo druk. Ik pak een landje in de volgende beurt en wacht af. Hij valt inderdaad aan met sigarda en dropt daarna nog een goede sealed kaart in de vorm van Drogskol Cavalry. Al zijn landjes zijn nu echter getapt. Er kan dus niets fout gaan. Ik tel het na, haal zijn flying beest weg aan het einde van zijn beurt, untap en win. Een bijna onmogelijke matchup gewonnen .
5-3

Ondanks een slecht deck en een slechte start, ga ik dus een win en in spelen voor dag 2. Wessel verliest deze ronde, maar is met 6-2 al zeker van dag 2. Leon en Robert staan ook op 5-3, Ralf en Irene kunnen dag 2 jammer genoeg niet meer halen. Met drie spelen dus een win en in en eentje die zeker is van dag twee.

Ronde 9
Van de laatste match heb ik weinig herinneringen. Ik versla mijn tegenstander aan het einde van een lange dag met veel uitloop in de rondes en haal dag 2. Wat met mijn pool lastig leek en op 1-3 bijna onmogelijk leek is toch gelukt! Wel heb ik heel erg het gevoel dat ik het niet had gehaald als mijn laatste tegenstanders niet iets beter waren geweest.
6-3

Na de ronde hoor ik dat Robert de win en in verloren heeft, Wessel wint en eindigt op 7-2 en Leon is nog bezig. Uiteindelijk wint Leon zijn match, waardoor de helft van ons dag 2 heeft gehaald!

Ondertussen is het door uitloop al rond 22:30. Voor het eten wachten we even op Dustin, die als judge aanwezig was op de GP, om samen te gaan eten. Jammer genoeg was het erg druk in de restaurants door de andere magic spelers en eindigen we jammer genoeg in een slecht restaurant achteraf. Zes uur slaap later is het tijd om op te staan voor dag 2.

Grand Prix dag 2


Draft 1
Door de slechte start van dag 1 zit ik in de laatste draftpod van dag 2 met 9 man in plaats van de normale 8. Bij de eerste booster van de draft wordt aan de andere kant van de tafel een Archangel Avacyn geopend. Rechts naast me en iets verder naar links zijn er twee Elusive Tormentors. Mijn eerste booster bevat Bygone Bishop. Ik denk dat de ruimte tussen mij en de Avacyn groot genoeg is om genoeg witte kaarten te kunnen oppakken.

De volgende boosters pak ik met name veel wit en daarom denk ik dat wit de goede kleur is om in te zitten. De rest van de draft is ook met name wit. In blauw en groen heb ik enkele goede kaarten, zoals Aberrant Researcher en Ulvenwald Mysteries. Deze kaarten maken beide kleuren een mogelijke 2e kleur. Pas aan het einde van booster 3 gaat het hard naar blauw door triple Sleep Paralysis pick achter elkaar. Removal had ik al opgemerkt als zwaktepunt. Met drie removal erbij heb ik veel vertrouwen in mijn deck.



Ronde 10
Mijn tegenstander speelt een redelijk agressief deck met Stern Constable, goedkope beesten en wilt zo de damage erdoor pushen. Game 1 gebruik ik een Sleep Paralysis om de tapper te stoppen waarna ik de race van over en weer beuken win.
Game 2 lukt het me wat beter vroeg in het potje druk te zetten. Hij krijgt nooit de tijd om goed terug te racen, waardoor hij de Ethereal Guidance die hij heeft niet kan inzetten om lethal te doen met een enkel leven verschil.
7-3

Wessel verliest ronde 1 van dag 2. Jammer genoeg was zijn draft niet goed gegaan en is het deck niet sterk. Leon had een positief gevoel over zijn draftdeck en wint zijn eerste ronde.

Ronde 11
De tegenstander begint beurt 2 en 3 met een Moldgraf Scavenger. Mijn 3/2 beesten kunnen daar niet doorheen slaan. De grond ligt stil, maar in de lucht begint het gevecht. Hij speelt een Markov Dreadknight en begint de volgende beurt al met het discarden van kaarten. Ik neem de eerste hit van 5 zodat ik eerst mijn bord een beetje kan opbouwen met Reaper of Flight Moonsilver. Daarna gebruikt ik een Silverstrike om van het beest af te komen. Flyers winnen daarna het potje, daar hij geen Delirium actief krijgt om de twee scavengers eng te maken.

Game 2 Begin ik met True-Faith Censer, gevolgd door Dauntless Cathar en mag deze daarna vrij equipen. De 5/3 mept hard en pakt even later ook Neglected Heirloom op. De tegenstander gaat naar 5 leven, elke beurt moet hij nu blocken. Ik haal wat blockers weg en hij geeft op.
8-3

Ronde 12
Na de eerste draft kon Ralf me vertellen dat de drafter links van me een Jace, Unraveler of Secrets heeft gepakt. Ik herken hem in de finale en ik heb door de Jace al een beetje een idee van wat voor deck hij zal spelen. Game 1 begint hij met Seagraf Skaab en wat langzame beesten. Mijn beesten zijn efficienter en beter, ze beuken door de kleine creatures heen.

Game 2 kan ik geen grip krijgen op het bord. Hij blijkt 3x Drunau Corpse Trawler te hebben en speelt deze achter elkaar. Mijn blockers zijn in de vorm van veel 1 power beesten daar niet goed tegen. Langzaam maar zeker slopen de zombies me.

Game 3 is de meest interessante. Het begint vrij langzaam. Mijn turn 4 Aberrant Researcher wordt gebounced door jace en daarna platgelegd met Sleep Paralysis. Wat flying tokens en Reaper of Flight Moonsilver leggen later druk op jace, maar krijgen hem nog niet dood. Na de tokens te slopen en mijn andere flyer een dead weight te geven laat hij slechts een enkel beest achter om Jace te beschermen tegen mijn Nearheath Chaplain. Deze fout kost hem waarschijnlijk de pot. Ik maak de blocker onschadelijk met Sleep Paralysis en maak de Jace stuk. Op dat punt heb ik een beter board positie, maar hij ligt door Jace voor in kaarten. Uiteindelijk wisselen we wat creatures en removals uit, maar het voordeel van bordpositie blijkt bepalend en ik krijg hem daardoor dood. 3-0 in draft 1!
9-3

Wessel en Leon hebben beide de laatste 2 ronden verloren. Ze gaan beiden nog wel de volgende draft doen, maar Leon kan vanwege een te halen vlucht niet alle ronden gaan spelen. Irene, Ralf en Robert spelen ondertussen verschillende side-events.

Draft 2
Na de 3-0 van de eerste draft ben ik enthousiast voor de tweede draft. Aan mijn tafel zit twee plaatsen rechts van me Olle Rade, een Hall of Fame member. Aangezien ik nog nooit tegen een bekende spelers heb gespeeld (voor zover ik weet), lijkt het me leuk als dat gebeurt.

De eerste twee picks van de draft zijn Reduce to Ashes en Fiery Temper, daarna komt echter een Ongoing Investigation langs. Ik heb voor de drafts gehoord dat dit een enchantment is om omheen te bouwen. Aangezien er weinig rood in de eerste boosters zit en geen goede rode kaarten in deze pak ik de enchantment, hopend dat dit een signaal van rechts is dat deze spelers niet voor dat deck gaan. Vervolgens gaat het een beetje fout in de eerste booster. Ik krijg geen enkel goed signaal dat een kleur open is en sta daarmee voor een lastig parket met kaarten uit meerdere kleuren. Booster twee is niet heel veel beter. Ik probeer te focussen in die booster op groen/blauw en anders rood. Aan het einde van booster 2 is het nog niet veel soeps. Ik heb wat dikke beesten, maar niks tot weinig te doen in de eerste beurten. Het oppakken van kaarten voor de vroege beurten wordt mijn focus in de derde booster. Booster 3 levert echter niet de nodige goedkope creatures. Ik pak wel een Woodland Stream en een Traverse the Ulvenwald op in het midden van booster 3. Deze twee kaarten verbeteren mijn manabase voldoende dat ik een rode splash kan spelen voor removal. Ik hoop dat de andere drafters dezelfde problemen zijn tegen gekomen, want aan het einde van de draft ben ik niet blij met het deck. De eerste beurten kan ik weinig, waardoor mijn grootste angst is om tegen een snel of deck te spelen. Het enige plan van het deck is om te overleven tot de dikke beesten en flyers het spel winnen. Daarom speel ik ook Groundskeeper als slechte 1 drop om iets in de eerste beurten te kunnen doen en zo bij de dikzakken kom.



Ronde 13
Als mijn tegenstander rood wit blijkt te spelen, ben ik blij als er geen agressieve start is. Silent Observer legt de grond en de lucht stil. Tijdens het hele potje maakt hij, mede door de vermoeidheid van anderhalve dag magicen meerdere fouten. Daardoor kan ik mijn bordpositie uitbuiten en win ik.

In de tweede game wordt het bord ook weer langzaam gevuld. Watcher in the Web, Silburlind Snapper en Silent Observer leggen de grond en lucht voor mijn tegenstander plat. Ongoing Investigation pakt in dit stadium een aantal kaarten voor me en geeft wat levens terug van de eerste beurten. Ik kan echter ook niet aanvallen. Uiteindelijk gebruikt hij een removal op de investigations, waarna het bord nog steeds vast ligt. Na vele beurten speelt hij een Angel of Deliverance met delirium actief. Ik heb op dat moment al veel removal gebruikt en alleen een Reduce to Ashes op hand. De beurt erna heb ik geen antwoord gekregen die de angel stopt bij het aanvallen, waardoor de angel langzaam mijn bord kan gaan weghalen. Ik kan daar niet van terugkomen en geef op.

De laatste game begint weer langzaam van beide kanten. Ik kan af en toe wat damage doen met een flyer en neem een beetje schade. Het bord begint zich op te bouwen, maar hij gebruikt de Stern Constable zeer vaak om mijn Kessig Dire Swine te tappen voor de aanval. Ik laat hem meerdere beurten het beest tappen door een kaart te discarden, zonder dat ik van plan ben aan te vallen. Uiteindelijk pak ik de kaart waar ik op wachtte: Uncaged Fury. De tegenstander staat op 13 levens. De swine kan met dubble strike en bij delirium trample in een klap zijn team of hem uitschakelen. Samen met een Lightning Axe op hand en delirium actief, is het zoeken naar de juiste opening. De tegenstander geeft twee beurten later mij de kans om aan te vallen met de swine. De tegenstander heeft echter een naar trucje in gedachten. Hij discard zijn op een na laatste kaart aan Stern Constable om mijn Watcher in the Web te tappen. De kaart die hij discard is een Malevolent Whispers. Deze cast hij met Madness om mijn Silburlind Snapper te jatten. Hiermee blockt hij mijn swine, om zo twee van mijn beesten stuk te maken. Het rekensommetje is: De swine kan 14 double strike schade doen, 1 meer dan het aantal levens van mijn tegenstander. De lightning axe doet 5 schade op mijn snapper, waardoor de swine 13 trample damage kan doen. De tegenstander heeft echter de redding in een Tenacity. De tegenstander eindigt zo op 1 leven. Tenacity is een ontzettend goede kaart in races, maar nu zorgt de first strike damage ervoor dat hij geen levens krijgt. Twee beurten later heb ik na het spelen van een extra creature en een removal spell de kill op gezet voor de volgende beurt. We hebben evenveel beesten, maar door delirium maakt mijn Inexorable Blob een extra beest die zo de laatste schade erdoor krijgt.
10-3

Ronde 14
De tegenstander begint langzaam met een Vessel of Ephemera en wat andere langzame beesten. Mijn Silent Observer is effectief in het tegenhouden van de kleine flyers. Wat later kan ik dankzij een duo van Stormrider Spirits wat gaan aanvallen door zijn kleine flying beesten. Mijn tegenstander speel ondertussen nog een vessel en een 2/1 flyer. Als ik ook met de observer aanval terwijl ik me veilig voel op 18, ziet hij een kans om met Ethereal Guidance hard terug te meppen. Door de vermoeidheid heeft hij echter niet goed geteld, want hij zet me zo op 2. Door de aanval heeft hij niet genoeg blockers meer over om de aanval in mijn beurt te overleven.


Nu ik meerdere vessels, een 1 toughness flyer en Ethereal Guidance heb gezien besluit ik Dual Shot en True-Faith Censer in te boarden. De dual shot laat me goed afrekenen met meerdere tokens. Dankzij de equipment kunnen mijn fliers aanvallen met vigilence, zodat ik mijn verdediging op orde heb tegen de ethereal guidance. In mijn openingshand zit ook de dual shot, waarmee ik zeer blij ben als hij die game 3x vessel speelt vlak na elkaar. True-faith censer op een flyer en dual shot open betekend dat ik voorbereid ben op de ethereal guidance. Deze speelt hij even later ook op een moment dat hij me dood zou kunnen maken. De dual shot verstoort echter zijn hele plan en hij komt dat niet meer te boven.
11-3

De finale van draft 2! Tijdens het wachten tot de ronde voorbij is, overleg ik met Irene, Ralf en Wessel over de posities waarop je iets verdient. Voor het toernooi had ik me er niet in verdiept en dacht dat ik op dag 2 iets van 4-2 ervoor moet gaan. Op de GP in Utrecht werd er echter meer prijzen uitgedeeld doordat het aantal spelers boven de 3.000 kwam. Alleen een winst geeft me een prijs.

Ronde 15
Als de pairings er zijn, zie ik dat ik niet tegen Olle Rade ga spelen deze draft. Het leek me leuk, maar ik besef dat dit een voordeel is. Waarschijnlijk is mijn tegenstander niet zo goed als een Hall of Fame member.

In de eerste game opent de tegenstander met Island, Swamp en speelt beurt twee een Seagraf Skaab. Ik juich van binnen! Een langzaam deck betekend dat ik genoeg tijd krijg om mijn dikke beesten te spelen. De twee Farbog Revenant die op de skaab volgen blijken erg irritant. Gelukkig heb ik een Silent Observer die wat kan blocken, maar ik pak veel damage in het begin, terwijl zijn levens omhoog gaan. Als het bord verder een beetje stabiel is, kan ik twee Stormrider Spirits achter elkaar spelen om een levensverschil van 10 (ik) en 26 (tegenstander) goed te gaan maken. Uiteindelijk speel ik ook nog een removal spell op een Skulker om zo er zeker van te zijn dat ik de race win. Even later staat mijn tegenstander op 0.

Nog maar een game winst te gaan voor geld, yay!
De tegenstander blijkt een hand met twee land te houden, maar hij vindt zijn derde landje niet en dat merk ik direct op. Hoewel ik het sneu vindt voor de tegenstander, ben ik erg blij gezien de prijs die ik kan verdienen. Ondertussen zet ik hem langzaam onder druk met Reckless Scholar en iets later ook met twee Watcher in the Web. Op het moment dat hij de derde mana vindt, ben ik echter al op 6 mana en staat hij niet hoog meer. Hij beseft dat dit teveel voor hem is en geeft op.
12-3!

Te gek! Na een 1-3 start ben ik maar liefst 11 ronden ongeslagen gegaan! Waarmee ik mezelf, door een finish op plaats 44, beloon met $250 en 3 Pro Points.

Aan het begin van dag 1 had ik niet veel vertrouwen in het halen van dag 2 gezien de pool. De eerste draft was daarentegen best prima gegaan en leverde een goed deck op. De laatste draft leek me een 0-3 deck gezien de hoeveelheid mana die mijn beesten kosten. De slome decks en meerdere fouten van tegenstanders hielpen me er toch 3-0 uit te slepen. Van een teleurstellend begin, naar een prachtige uitslag. Ondanks de kwaliteit van de decks, is het draften en het spelen op de Grand Prix een ontzettend leuke ervaring. Het leuke limited formaat van Shadows over Innistrad, spelen tegen mensen die je nog niet eerder ontmoet hebt en de sfeer van een Grand Prix maken het telkens weer een unieke ervaring!
 bijgewerkt door marcoboth 7 jaren geleden
LegoRobster
7 jaren geleden
Wauw, netjes!
Toch maar goed dat je tegenwoordig met 6-3 al door gaat naar dag 2, anders was het hele feestje niet doorgegaan. Daar had ik het in Parijs ook op gered. Zeker zonder byes is 7 rondes winnen gewoon heel moeilijk.
Ongeslagen op dag 2 is wel echt heel goed! De comeback is real!

Nu kan Robert ook niet meer opscheppen over z'n enkele pro point
JEV
7 jaren geleden
Goed bezig! Leuk om te lezen ook.
Blasty
7 jaren geleden
Knap gedaan! Bedankt voor het posten tof om te lezen
Prtypsy
7 jaren geleden
Leuk verslag om te lezen, en een dikke prima voor je behaalde resultaat Gefeliciteerd
nederland439
7 jaren geleden
Gefeliciteerd! Zeket de 6-0 op dag 2 is een topprestatie! Leuk ook dat je er een verslagje van hebt gemaakt, interessant en leerzaam hoe je een sealed deck heb gebouwd met die pool.
Farone
7 jaren geleden
thnx voor het verslag, leuk om te lezen!
en erg top die finish hoor! klinkt als een top ervaring
Dinkleberg
7 jaren geleden
Leuk geschreven verslag, bijzonder dat je van 1-3 nog zo goed terugkwam
robbertvanderkleij
7 jaren geleden
Gaaf Marco!
Nerfy
7 jaren geleden
Leuk verslag weer en gefeliciteerd met je uitslag!
marcoboth
7 jaren geleden
Bedankt voor alle reacties!
Sars
7 jaren geleden
Heel leuk om te lezen
HADES2001
7 jaren geleden
wat een geweldige verhaal, maar zo zie je maar nooit te snel opgeven. menig persoon zou na rond 3 hebben gezegt "Screw it, sideevents here we come!" maar je doorzetting heeft toch zijn vruchten geworpen.
marcoboth
7 jaren geleden
Ik dacht ook wel eraan om side events te gaan doen en welke ik dan zou doen. Maar ik was nog niet kansloos en had het zwart blauwe deck dat nog eens de juiste matchup moest hebben. Uiteindelijk heb ik die in 9 ronden dus maar een keer gezien.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top