Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Verslag: Monastery Mentor moet Modern mythisch mooi maken

Jeff
8 jaren geleden
Het is al weer even geleden dat ik een verslagje had geschreven. Gisteravond heb ik echter de FNM gespeeld bij de Bazaar en het was leuk, gezellig en ik speelde een beetje mijn eigen brew in Modern. Het was wat rustiger dan gebruikelijk, omdat er een groepje vaste gasten naar Brussel was afgereisd om daar dit weekend de Grand Prix te spelen. Toch waren er nog 10 man voor Modern en 13 voor draft. Gezellig rustig dus!



Het deck
Het is alweer een tijdje geleden dat ik Modern gespeeld heb, omdat ik niet echt een deck had waar ik graag mee wou spelen. Tot ik een tijdje terug een decklijst zag van Patrick Chapin: Temur Prowess. Prachtig deck van een geweldige deckdesigner, maar voor mij miste het wat. Mijn favoriete kaart is namelijk Monastery Mentor, de kaart die demonstreert hoe gaaf Prowess wel niet is. Nou heb ik helaas ook geen Tarmogoyfs en dus begon mijn missie om een Jeskai Prowess deck te maken. Uiteindelijk ben ik op deze lijst uitgekomen, om deze FNM mee te spelen:
18 Lands
3 Arid Mesa
4 Flooded Strand
1 Hallowed Fountain
1 Island
1 Mountain
1 Plains
1 Sacred Foundry
3 Scalding Tarn
3 Steam Vents

16 Creatures
4 Abbot of Keral Keep
2 Jace, Vryn's Prodigy
4 Monastery Mentor
4 Monastery Swiftspear
2 Snapcaster Mage

26 Other spells
3 Boros Charm
4 Gitaxian Probe
4 Lightning Bolt
2 Lightning Helix
4 Mishra's Bauble
2 Myth Realized
1 Path to Exile
2 Repeal
4 Serum Visions

Sideboard (15)
1 Geist of Saint Traft
1 Grim Lavamancer
1 Izzet Staticaster
1 Kataki, War's Wage
1 Spellskite
1 Celestial Purge
2 Dispel
2 Negate
2 Path to Exile
1 Spell Snare
1 Twisted Image
1 Wear // Tear

Het deck vind je ook op deze website, maar omdat ik daar mogelijk wijzigingen in ga maken heb je hierboven de decklijst die ik op de FNM gespeeld heb. Als je minder geinteresseerd bent in de verslagen van de potjes, maar wel in hoe het deck werkt en evolueert, lees dan de volgende alinea en het laatste stukje van dit verslag. Je kunt ook de wijzigingen volgen bij het deck zelf:


Een beetje uitleg over het deck. Het is denk ik wel duidelijk wat het doel is van het deck. Prowess triggeren is wat je wilt doen en daarvoor spelen we de beste prowess beesten op 1, 2 en 3 mana met Monastery Swiftspear, Abbot of Keral Keep en Monastery Mentor. Nu moet je natuurlijk ook nog Prowess triggeren. Modern biedt daarvoor een aantal mooie goedkope "cantrips" zoals Serum Visions en Gitaxian Probe. Mishra's Bauble is er ook zo eentje, die wat minder bekend is. Het effect van Bauble is nogal uniek, maar laat de Bauble wel op meerdere manieren goed samenwerken met Abbot of Keral Keep. Allereerst kost de Bauble , waardoor je hem altijd kunt spelen wanneer de Abbot een Bauble vindt op de top van je deck. Maar als je een Mishra's Bauble en Abbot of Keral Keep in de hand hebt, kun je ook eerst de Bauble gebruiken om te kijken wat er boven op je deck ligt en dan besluiten of je de Abbot wilt spelen, of iets anders.
Naast de creatures en de cantrips heb ik gekozen voor 2 Jace, Vryn's Prodigy en 2 Snapcaster Mage. Eerlijk gezegd is dat omdat ik niet weet welke van de twee ik beter vind in dit deck! Jace is wat mana-efficienter dan Snapcaster en kan zelf al kaarten trekken, maar er is ook gewoon een kans dat Jace wordt weggehaald voor hij iets gedaan heeft.
Naast de 4 ondersteunende creatures heb ik stiekem nog twee beesten verstopt in het deck in de vorm van Myth Realized. Het deck van Patrick Chapin dat ik eerder noemde speelde met Tarmogoyfs en dus ging ik op zoek naar de witte Tarmogoyf, voor mijn gevoel is het namelijk best nodig om ook gewoon een lekker dikke body te kunnen presenteren in de games die wat langer duren dan gepland. Myth Realized triggert Prowess en heeft zelf baat bij alle prowess triggers. Een prachtkaart die nog geen thuis had in Modern, maar hier misschien wel. Zeker weten kun je het in ieder geval niet zonder te testen, maar het lijkt mij een erg goede kaart tegen alle decks met Tarmogoyf pf Gurmag Angler, omdat de Myth tot mythische proporties kan groeien en daar overheen lopen. In de aggressieve matchups is hij wel erg matig denk ik.
Tot slot over het deck de afronding: Burn en removal in de vorm van Lightning Bolt, Lightning Helix en Boros Charm. Ik wil potjes af kunnen maken en deze kaarten geven me "reach". Path to Exile moet helpen door nare Tarmogoyfs en co af te komen.
En dan is er nog 1 kaart over die ik niet benoemd heb in het mainboard, Repeal. Oorspronkelijk had ik Vapor Snag op deze plek, voornamelijk ook om door dikzakken heen te kunnen slaan. Vorige week dacht ik echter ineens aan Repeal. Repeal is een cantrip, waardoor je de prowess triggers makkelijker vol kan houden en dat is toch ietsje beter dan die ene leven. Bovendien kan je best wel grappige dingen met Repeal. Je eigen Mishra's Bauble bouncen en opnieuw spelen voor extra Prowess bijvoorbeeld! Een Snapcaster Mage bouncen als je echt op zoek bent naar die burn spell die al in je graveyard ligt. Een Monk token bouncen voor een kaart en een prowess trigger (en vaak dus ook een nieuwe Monk) is ook niet mis.

Het sideboard laat ik even voor wat het is. Ik heb het zelf namelijk een beetje bij elkaar gegooid zodat ik met 75 kaarten naar de FNM kon gaan.

De potjes
Ronde 1 speel ik tegen Ruben, met mono- burn. Omdat mijn manabase veel schade doet geen fijne matchup volgens mij. Wat vooral een probleem was, was dat ik game 1 een hand had gehouden zonder antwoord op Eidolon of the Great Revel en hij precies die kaart had op beurt 2. Eidolon triggert op letterlijk elke non-land in mijn deck en sideboard. Ik trok wel removal, maar kwam daarna al gauw in een situatie met Snapcaster Mage waarin ik moest kiezen om te blocken en Lightning Bolt op een beestje, of een van die twee niet te doen en dood te zijn aan een getopdeckt landje en een hand vol spells die hij al een tijdje vast heeft. Ik kies ervoor niet daar aan dood te willen gaan en zet hem op de tegenaanval op 1 leven, terwijl ik op 4 blijf staan. Hij topdeckt een tweede Lightning Bolt en gooit beide bolts naar mijn gezicht. In game 2 zie ik met een Mishra's Bauble een Eidolon bovenop zijn deck liggen, maar hij speelt die niet beurt 2. In plaats daarvan komt er een Searing Blaze, die ik met Dispel kan counteren. Daarna komen meerdere Goblin Guides laten zien dat er echt geen land bovenop mijn deck ligt en weer kom ik net een klein beetje te kort.
Geen briljant begin, maar de potjes waren best spannend eigenlijk. Ik miste heel erg een paar extra Lightning Helixen in mijn sideboard.
0-1

Ronde 2 is Wijnand (Voice) mijn tegenstander en infect is zijn deck. Ik wist wat hij speelt en dat is heel belangrijk tegen infect, want handen zonder Lightning Bolt mag ik eigenlijk niet houden. Ik doe het toch en Wijnand mullt naar 5. Ik doe mezelf veel damage met mijn landjes, waardoor hij zonder een infect beest te vinden me nog bijna dood krijgt met een trio Noble Hierarchs, maar ik las de dreiging van Become Immense en wist me met goede blocks lang genoeg in leven te houden. In game 2 heb ik een hand met [k]Lighting Bolt[/k] en 2x Path to Exile. Grim Lavamancer komt ook meedoen, terwijl ik door mijn beperkte mana mijn Prowess beesten op hand moet houden. Als de kust veilig is komen 1 voor 1 de Monastery Swiftspears meevechten en is het gauw afgelopen.
1-1

Ronde 3, Marco (marcoboth) is mijn tegenstander. Hij speelt met slivers en dat wist ik. Bij het eten hadden we al uitvoerig mijn deck besproken waardoor hij ook wist wat ik deed. Ik houd een openingshand van Mountain, Monastery Swiftspear, [k]Boros Charm[k/], [k]Boros Charm[k/], [k]Boros Charm[k/], Gitaxian Probe en Monastery Mentor. Ik speel Swiftspear, Probe (vind een fetchlandje) en val aan. Beurt 2 vind ik nog een Swiftspear en dus val ik aan voor 2. Vanaf beurt 3 wordt het leuk, want met zoveel Boros Charms kan het bijna niet mis gaan en dat gaat het ook niet. In game 2 krijgt hij teveel slivers op het bord (alhoewel ik nog een Sliver Hivelord en Sedge Sliver op een Path to Exile stuur) en overleef ik het niet. Syphon Sliver was de druppel, de lifegain kwam ik niet overheen. In game 3 heb ik weer een snelle draw met Monastery Swiftspear en Mishra's Bauble. Ik forceer Marco te blocken met Syphon Sliver en Predatory Sliver, omdat hij anders dood is aan 2 burn-spells. Hij accepteert daar aan dood te gaan (anders kan hij zelf ook nauwelijks winnen, als hij beide slivers op geeft) en gaat dood aan Lightning Helix en [k]Lighting Bolt[/k].
2-1

Ronde 4 begint met de grap dat Eric AncientOne tenminste 3 kaarten uit mijn deck kent. Ik heb namelijk voor het toernooi begon 3 Mishra's Baubles met hem geruild. Hij speelt een Abzan deck met Siege Rhino, Anafenza, the Foremost, Loxodon Smiter en manadorks om al die enge dingen een beurt te vroeg te spelen. Ik open met een dubbele Monastery Swiftspear en een Gitaxian Probe op beurt 2. Ik zie onder andere een Maelstrom Pulse, oef, dat is vervelend. Hij chumpt een van de Swiftspears met een Voice of Resurgence om druk terug te kunnen zetten. Hij speelt inderdaad de Maelstrom Pulse en valt aan met de Elemental token, die als 4/4 aanvalt door Exalted en zijn totaal van 3 beesten in het spel. Repeal ruimt de token op en trekt een kaart. Zo fijn dit! Een Loxodon Smiter doet wat damage en wordt vergezeld door een Anafenza, the Foremost, terwijl mijn 2 Monastery Mentors opgeruimd worden voor ik wat kon spelen. Jammer, want ik had met Probe eerder nog geen verdere removal voor beide Mentors gezien. Ik heb met Lightning Bolt, Boros Charm Lightning Helix, Abbot of Keral Keep en Snapcaster Mage een puzzeltje wanneer ik op 5 sta, en hij op 13. Hij valt aan met Anafenza en de Smiter. Ik kies voor [k]Lighting Bolt[/k] op hem. Snapcaster Mage chumpt en ik ga naar 1, klaar om [k]Lighting Bolt[/k] te flashbacken, de beurt aan te nemen en de andere twee burnspells voor lethal te spelen. Helaas is de ene kaart die hij nog had getrokken die beurt een Siege Rhino, dus op naar game 2. Game 2 loopt soepel met Monastery Swiftspear en Abbot of Keral Keep. Mishra's Bauble kan ik Repealen voor een beurt met veel damage en al gauw win ik de game. Game 3 heb ik een hand zonder threats, maar wel carddraw en removal. Ik besluit te houden, houdt het bord onder controle en vind op een gegeven moment Abbot of Keral Keep, Monastery Swiftspear, nog een Abbot en Myth Realized om gas te geven. Ik heb zijn hand gezien en hij kan geen tegengas bieden, waardoor ik win. Deze game begon ik overigens met een Twisted Image op zijn turn 1 Birds of Paradise; feestje!
3-1


De Aftermath
Laat ik bij het begin beginnen: dit deck is gaaf! Mishra's Bauble is een hele vage kaart, maar ook erg goed. Draws met Monastery Swiftspear voelen haast onverslaanbaar. Monastery Mentor heeft nog niet extreem kunnen overtuigen, maar was zeker wel goed. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik Jace, Vryn's Prodigy of Snapcaster Mage beter vond, beiden hebben wel wat werk gedaan namelijk. Snapcaster voelde misschien ietsje beter tegen de aggro decks, dus ik zou misschien de split naar 3-1 kunnen laten vallen ipv de 2-2 die ik nu ben. Myth Realized heb ik in 3 matches uitgeboard, omdat die tegen de aggressievere decks gewoon niet goed genoeg is. Aan de andere kant board ik Path to Exile vaak in en had ik graag twee kaarten gehad die specifiek tegen burn goed zijn. Ik denk dan ook dat ik de Path to Exiles op deze plek ga proberen en dan in het sideboard plek heb voor een paar extra Lightning Helixen. Jammer, ik had graag gezien dat Myth Realized een plekje had in dit deck, maar op dit moment is de meta er gewoon niet naar.
 bijgewerkt door Jeff 8 jaren geleden
Voice
8 jaren geleden
Top verslag Jeff. Leerzaam om de gedachtengang aan de andere kant van de tafel te zien te krijgen.
MB070
8 jaren geleden
Mooi verslag. Leuk dat je met het deck met de eerste FNM meteen 3-1 gaat.
Jeff
8 jaren geleden
Bedankt voor de reacties! En wat zie ik nu ineens, heeft Gavin Verhey dit deck gefeatured in zijn reeks op dailyMTG.com:
http://magic.wizards.com/en/articles/archive/reconstructed/aggro-control-combo-modern-style-2015-11-16
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Ok, dat is echt serieus gaaf, Jeff! Props to you!
MB070
8 jaren geleden
Leuk dat hij het deck op pikt. Nog wat tips meegekregen ook.
goeth78
8 jaren geleden
Heel leuk om te lezen. +- 2 maanden geleden ben ik aan de slag gegaan om een Modern deck te ontwerpen en dat heeft een behoorlijke overlap hiermee. Ik ga hier zeker nog eens naar kijken om er extra inspiratie uit te halen. Nu nog daadwerkelijk in elkaar zetten en eens uitproberen op een FNM!
Jeff
8 jaren geleden
Cool, is dat onderstaand deck? Ik heb best veel denktijd in mijn deck zitten, dus ik wil best al je vragen beantwoorden! En kom vooral een keer meedraaien op FNM, ik heb zelf heel erg gemerkt dat ik weinig feeling had voor hoe het deck daadwerkelijk werkte, totdat ik het zat te spelen...
goeth78
8 jaren geleden
Dat is hem inderdaad

Ik ga er eerst eens mee proefdraaien, mijn kennis van Modern zit vooral in heel veel kijken, nog niet het doen. Hopelijk binnen niet al te lange tijd een keertje.
robbertvanderkleij
8 jaren geleden
Cool Jeff, dat je weer in Gavins column zat. Alleen jammer dat hij juist een van de kaarten wil cutten die ik juist zo gaaf vond in je deck: Myth Realized. Maargoed, je zei zelf al dat je hem vaak uitboardde.
Jeff
8 jaren geleden
Quote:
robbertvanderkleij 18-11-2015 om 09:48
Cool Jeff, dat je weer in Gavins column zat. Alleen jammer dat hij juist een van de kaarten wil cutten die ik juist zo gaaf vond in je deck: Myth Realized. Maargoed, je zei zelf al dat je hem vaak uitboardde.


Ja, het is jammer dat die kaart niet goed genoeg blijkt te zijn, maar ik ben toch blij dat ik hem geprobeerd heb. Soms moet je een kaart gewoon proberen om zeker te weten of hij heel slecht, of heel goed is. Voor sommige kaarten is het overduidelijk, voor sommigen niet. Ik heb gisteravond nog wat testpotjes gespeeld met MB070, maar dan zonder de Myth Realized en met extra Path to Exiles. Wat blijkt: die zijn gewoon heel erg nodig in veel matchups. Ik kan me nog steeds wel voorstellen dat Myth Realized goed is in sommige matchups, met name die matchups die veel removal en discard effects spelen (Jund, Abzan), omdat je tegen dat soort decks nog wel last kan hebben van het 'verkeerde helft van het deck'-syndroom, waar je alleen threats of alleen prowess-triggers trekt en uiteindelijk gewoon net niets doet. Myth Realized functioneert als beiden en zou je daarom kunnen zien als functioneel extra kaarten in je deck, zonder extra kaarten in je deck.
MB070
8 jaren geleden
We speelden gisteravond een paar zeer leuke potten. Ik speelde met deze lijst
modern
[mod] Sultai Delver
door MB0702 jaren geleden
. Een Sultai Delver lijst, waar ik al een tijdje over heb zitten nadenken. Het was voor mij ook een eerste testrun van een soort van brew (afgeleide van het legacy sultai-delver deck). Ik heb ook met een standaard merfolk lijst tegen je gespeeld.

Vanaf mijn kant:
Sultai delve: Ik was in staat de boardstate goed te controleren met removal, discard en grote beesten. Het moeilijkste aan de matchup vond ik de reach dat het deck heeft in de vorm van burn en snapcasters. Ik moest regelmatig een Tarmogoyf voor een Monk token leggen, in de wetenschap de goyf werd afgefakkeld door een lightning bolt. Het risico dat je loopt door een token op bijvoorbeeld 8 leven door te laten gaan is groot. 1 token kan gemakkelijk 4/4 worden en een bolt op je levenstotaal is erg dreigend.
Ik had het idee dat de matchup in mijn voordeel was, maar moet ook aangeven dat ik een keer wat geluk had met een goed getimede Vendilion Clique om een Monastery Mentor weg te vissen.

Merfolk: We hebben slechts 3 games gespeeld en het merfolk deck liep niet goed deze potten. Wat het vooral aantoonde was dat je deck ook in staat was om de control rol te pakken. De burn-spells hadden hier vooral de rol om mijn Lord of Atlantis en Master of the Pearl Trident weg te halen om islandwalk en pressure weg te halen. 2x Path to Exile op mijn dubbele Master of Waves met 7 tokens toonde ook aan wat de noodzaak van die kaart is.

Ik vond het een leuk deck om tegen te spelen.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 12 posts
  • Laatste post MB070 8 jaren geleden
  • Gemaakt door Jeff 8 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top