Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Brawl: ervaringen

Sanderdl
4 jaren geleden
Toen Brawl voor het eerst zijn entree maakte, raakte het al snel in de vergetelheid. Destijds had ik er 0 interesse in en ik geloofde niet echt dat het bij mijn lokale spellenwinkel aan zou slaan. Toen WOTC aangaf Brawl wat meer te gaan pushen, speciale dedicated uitbrengen en het magicweekend zou vullen met Brawl-events was ik eigenlijk al vergeten dat het bestond. Ik was nog steeds niet van plan om er iets mee te doen, totdat ik las dat je planeswalkers als commander mocht nemen en ik toevallig een japanese alternate art Saheeli, Sublime Artificer had liggen. En daar wilde ik toch wat mee doen.

Vandaag heb ik eindelijk een potje Brawl gespeeld en het was eigenlijk best leuk. Zoals ik het leuk vind om Commander te spelen. Het voelde echt aan als een commander match. Logisch, want het is een variant op commander. Onze game duurde al snel 3.5 uur. Ik lag er als eerste uit omdat je blijkbaar sneller door 59 kaarten heenraakt dan door 99 (wie had dat ooit gedacht.).

Maar goed, dit was slechts één game en je kunt een format niet op een enkele game beoordelen. Dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
- Heb je al een keer gebrawled?
- Wat vind je van het format?
- Ben je van plan om het (vaker te) spelen?
- Hoe verliepen je games?
Saint
4 jaren geleden
Ik vind het leuker dan Standard, minder leuk dan Commander.
Derhalve heb ik niet echt de neiging om een deck te maken.
Dinkleberg
4 jaren geleden
Ik heb afgelopen weekend het Brawl-event bij de Bazaar gespeeld met als commander Nicol Bolas, Dragon-God.

Ik vond het format erg gebalanceerd (precons konden goed meekomen!), waarschijnlijk vanwege de kleine card pool in Standard.

Wel gingen de potten erg traag: ik heb in 5 rondes van een uur geen match gehad waar meer dan 1 van de 4 spelers eruitging. Vast ook een stuk gebrek aan ervaring van de spelers, maar omdat individuele bedreigingen relatief makkelijk beantwoord werden bleek het moeilijk om spelers uit het spel te werken of om zelf echt ver voor te gaan lopen.

Ik vind het een leuk format, maar ik zie niet zo goed in waarom je dit zou spelen en niet Commander. In ieder geval prima voor de afwisseling als je toch al Standard-kaarten in je verzameling hebt!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Quote:
10 uren geleden
Ik vind het leuker dan Standard, minder leuk dan Commander.
Derhalve heb ik niet echt de neiging om een deck te maken.

Dit

Quote:
7 uren geleden
Ik vind het een leuk format, maar ik zie niet zo goed in waarom je dit zou spelen en niet Commander.
De belangrijkste reden is denk ik: je hebt wel Standard kaarten, maar verder nog niet echt iets. Plus, een format dat bestaat uit kaarten die je al kent is makkelijker dan een format met kaarten van de afgelopen 26 jaar . Kijk, als je al Commander speelt, voegt Brawl niet superveel toe. Het gaat meer om andersom. Starten met Commander is best "eng" als je alleen bekend bent met Standard. Brawl is dan een ideale manier om er rustig in te rollen.

Mijn ervaring met Brawl is puur op Arena. Daar vind ik het supercool. Het is echt een soort van mini-Commander en ik vermaak me er uitstekend mee. Ik merk wel dat de cardpool gelimiteerd is: ik zie vaak dezelfde Commanders met dezelfde kaarten. Ik bedoel, in Commander zijn ook veel staples, maar heb je wel veel meer opties om uniek te zijn. Hoe dan ook, ik ga het zeker op Arena blijven spelen (ik hoop ook dat het altijd beschikbaar gaat komen), en ik ga zeker geen papieren deck maken. Met als belangrijkste reden dat ik 90% van de Standard kaarten die ik dan wil spelen helemaal niet heb .
HaHarr74
4 jaren geleden
De ervaring met de precon Brawl decks is gemengd: een tegen een zijn ze erg leuk en kunnen ze wat bereiken. In multiplayer sleepte de pot zich voort doordat er (inderdaad, eerder al vermeld) te veel antwoorden op individuele dreigingen waren en te weinig pure kracht in de decks zat om iets te forceren. Dat duurde te lang.
Overigens hebben we de decks aangepast: 5 wissels, standard legal, waren toegestaan. Dat was een leuke puzzel.
Daretti388
4 jaren geleden
Bij mij is commander nog een stapje te ver, dus speel ik vaak brawl als afwisseling van standard. Ik vind het heel erg leuk!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Dat is perfect! Je hoeft ook niet Commander te gaan spelen (maar ik denk dat je daar vanzelf wel heen gaat groeien, zeker als er een rotatie aankomt en/of er nieuwe Commander decks komen bv), maar het *kan* een mooie opstap daarheen zijn! En zeker als je Standard speelt is het een leuke afwisseling.
Triskelion88
4 jaren geleden
Quote:
18 uren geleden
Ik vind het leuker dan Standard, minder leuk dan Commander.
Derhalve heb ik niet echt de neiging om een deck te maken.

Precies dit, daarbij vind ik ook nog Oathbreaker interessanter dan brawl.

Wellicht dat ik Brawl interessanter zou vinden als bijvoorbeeld de sets die voor Pioneer legal zijn binnen de mogelijkheden horen.
Skywise
4 jaren geleden
Heel veel Magic speel ik eigenlijk niet meer, maar de Brawl decks leken me dan toch wel heel interessant. Nu ik de precons aan een hoeveelheid oefenpotjes heb onderworpen ben ik blij dat ik dit format geprobeerd heb.

Brawl combineert eigenlijk de beste elementen van Magic wat mij betreft. 60 kaarten decks (makkelijker schudden en bouwen), Commander-elementen, singleton voor de variatie, snelle speeltijd en zowel goed 1vs1 als multiplayer (Commander heb ik nooit echt als leuk ervaren 1 tegen 1). De precons zijn daarnaast waanzinnig goed ontworpen. Ze zijn niet te ingewikkeld om te spelen en bieden toch veel diepgang en een hoog fun gehalte. De decks zijn ook prima in balans. Ze zijn ook makkelijk op te pakken voor een snel potje Magic. Met mijn vriendin speel ik slechts sporadisch eens Magic, maar de Brawl precons komen nu in ene wel heel vaak uit de spelletjeskast.

Commander is ook een geweldig format, maar "anders". Commander speel je sneller met een (grote) groep vrienden, plus potjes duren ook al snel een uur of twee. Dan haal je net even wat meer gameplay uit je 100-kaarten deck. Wat mij betreft is Brawl dan ook geen vervanging van Commander, maar een tof en sneller alternatief.

Al zal ik me denk ik niet stijf houden aan de Standard-only regels die Brawl officieel heeft (wat mij betreft het voornaamste downside aan het format, rotatie...) als ik nog eens zelf een deckje erbij bouw. Aan de keukentafel maakt dat toch niet uit en het bied net even wat meer opties. En anders vermaak ik me prima met de precons!
 bijgewerkt door Skywise 4 jaren geleden
Dordledum
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Al zal ik me denk ik niet stijf houden aan de Standard-only regels die Brawl officieel heeft (wat mij betreft het voornaamste downside aan het format, rotatie...) als ik nog eens zelf een deckje erbij bouw. Aan de keukentafel maakt dat toch niet uit en het bied net even wat meer opties. En anders vermaak ik me prima met de precons!


Rotatie is de reden dat ik me niet in Brawl ga verdiepen inderdaad.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik speel zelf geen Standard, dus ik heb er veel te weinig kaarten van, maar op Arena vind ik het niet zo'n issue grappig genoeg. Als volgend jaar dingen uitroteren....top, er komen vanzelf weer andere dingen in de plaats en dan brewen we wat nieuws! Ik heb op Arena ook echt al 7 decks geknutseld . En als het niet bevalt, gooien we 'm weg
Bavelb
4 jaren geleden
Heb afgelopen week meegedaan met het Brawlweekend. Ben normaal een standardspeler, en vond Brawl wel aardig maar zou het niet al te vaak willen spelen in multiplayer: de decks missen explosiviteit waardoor een trhreat snel de kop in kan worden gedrukt. Hierdoor houdt iedereen elkaar in balans. MEt drie spelers is dat al wat minder. Ik denk dat 4 eigenlijk teveel is.

1 tegen 1 zie ik het formaat positiever (mits Oko weggaat, want die kaart is als brawlcommander nog meer broken dan in standard) omdat een tegenstander dan wel kan snowballen. Het format op Arena (! tegen 1 dus) is een prima, wat meer casual alternatief op standard.

 bijgewerkt door Bavelb 4 jaren geleden
Dordledum
4 jaren geleden
Quote:
13 uren geleden
Ik speel zelf geen Standard, dus ik heb er veel te weinig kaarten van, maar op Arena vind ik het niet zo'n issue grappig genoeg. Als volgend jaar dingen uitroteren....top, er komen vanzelf weer andere dingen in de plaats en dan brewen we wat nieuws! Ik heb op Arena ook echt al 7 decks geknutseld . En als het niet bevalt, gooien we 'm weg


Zijn Commander en Oathbreaker ook formats op Arena? Zo niet, dan is Brawl daar zeker een toegevoegde waarde.
BluezamX
4 jaren geleden
Commander wordt lastig met +- 2 jaar aan sets. Oathbreaker verwacht ik niet, aangezien het (volgens mij) geen officieel format is.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Nee, beide zijn Eternal formats en dat gaan ze niet doen. Je kunt alleen Brawl spelen op Arena.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top