Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Build your Card #158

bartist
3 jaren geleden
Welkom bij Build Your Card 158, de laatste ByC van 2020 of de "eerste" van 2021.

Elke BYC geeft de judge een thema waarbij iedereen een kaart bedenkt. De winnaar is de volgende judge en maakt een nieuw topic aan voor de volgende editie!

Er zijn wel een aantal regels:

1. Één kaart per deelnemer. De kaart die je inzendt mag worden gewijzigd en als je opeens een compleet ander idee hebt mag je je eerdere inzending schrappen. Er zal echter altijd één inzending beoordeeld worden.
2. Wees aardig. Net als MtG is BYC maar een spel.
3. Heb vooral lol met elkaar!

Een kaart wordt beoordeeld op de onderstaande criteria:

1. Lol: hoe leuk is het om met en tegen deze kaart te spelen?
2. Trouw aan het thema: Voldoet de kaart aan het thema?
3. Balans: Is de kaart een samenhangend geheel?
4. Powerlevel: Is de kaart niet veel te sterk of zwak?
5. Gebruiksvriendelijkheid: Is de kaart niet te ingewikkeld? (dus niet te veel tekst, complexiteit, e.d.)
6. Originaliteit: Hoe origineel is de kaart?
7. Afwerking: Is de kaart compleet (dus: heeft het een cost, rarity, naam, etc.) en kloppen de bewoordingen?
8. Trouw aan de kleur(en): Komen de kleuren van de kaart min of meer overeen met de abilities die erop zitten?

Het thema is in enkele woorden is: Build your Ode to Joy!

Er bestaat een viertal kaarten die speciaal gemaakt zijn voor een blije situatie: Proposal, Splendid Genesis, Fraternal Exaltation, en Phoenix Heart.
Afgelopen jaar hebben we veel mensen geëerd, soms in de vorm van een applaus, soms in de vorm van een persoonlijk gebaar, of in het geval van Banksy in de vorm van kunst.

Wij gaan dat doen door middel van een magic kaart. De ode mag zijn aan een situatie, een persoon, een relatie, een object, een plek, je kan het zo gek niet bedenken.
Dit zal een persoonlijke ByC worden, maar voel je veilig. Ik zal de ode aan je lieverlingsknuffel op dezelfde manier beoordelen als de ode aan je grootvader: Met respect.
Ik vraag wel om een klein verhaaltje zodat ik begrijp over wie of wat of waar je ode over gaat

mijn ode:


Ik heb een ode aan mijn leerlingen gemaakt. Een 1/1 omdat het soms makkelijk is om hun aandacht kwijt te raken, en omdat ze soms nog niet klaar zijn om de "grote mensen wereld" aan te kunnen. Soms zijn ze erg zelfstandig (trigger inspire zonder de 2e ability), soms moet je er wat moeite insteken die het niet meteen waard lijkt maar die later wel afbetaald (inspired). Het is een uncommon omdat ik het niet ongewoon vind om goede studenten te hebben (dus geen rare), maar ze zijn zeker niet common.
Mijn leerlingen zijn waarom ik voor de klas sta, vandaar deze ode.

Ik maak er een lange ByC van, zodat iedereen de tijd heeft om na te denken.
Deadline: Maandag 11 Januari, 23:59
Succes toegewenst aan U allen!
 bijgewerkt door bartist 3 jaren geleden
Teruans
3 jaren geleden
General Lazytasty-Land

Legendary Creature- Fearie Ally

Defender
General Lazytasty-Land enters the battlefield tapped and doesn’t untap in your untap step.
General Lazytasty-Land is all colors.

Other creatures you control get +2/+2.

“Pff, Fighting? I first need another drink then.”

0/1


Alweer zo'n moeilijk maar leuk thema. Ik heb een ode gemaakt aan een vriend van mij. Hij speelde magic maar is er mee gestopt. Toch, omdat ik het leuk vind, speelt hij eens per jaar met mij nog eens wat potjes. Daarnaast laat hij me alles vertellen over de nieuwe kaarten terwijl het hem eigenlijk helemaal niets interesseert.

De kaart zelf is geïnspireerd op zijn karakter Generaal Luilekkerland. Dat was vorige keer zijn rol tijdens de halloweenoptocht die we jaarlijks voor kinderen organiseren. De Generaal is liever lui dan moe. Hij zat in zijn tent "zich voor te bereiden en leiding te geven" terwijl de rest van zijn snoepleger uit feeënland bezig was met de missie voltooien. Het is dus een vrij zinloos creature geworden dat zelf niets doet maar vooral andere het werk laat doen. Het is met z'n manacost en power/toughness ook een silverbordered. Hij is mythic omdat de kaart eigenlijk een grote grap is, het moet voor een lach zorgen.
 bijgewerkt door Teruans 3 jaren geleden
SceneFizza
3 jaren geleden
Butter-flies

Instant

This turn ends now, all players involved may draw 2 cards.
Butter-flies can not be countered. a player is involved as long as their cellphone is untouched this game

"Suddenly there was butter everywhere, we licked our fingers and moved on."

Deze kaart is een ode aan het leven, het samen zijn in het hier en nu.
 bijgewerkt door SceneFizza 3 jaren geleden (Upgrade naar meer compleet)
Timonster
3 jaren geleden
Totally not xinyan
Legendary land-east Turkestan

All non black creatures get +1/+1
when the Chinese came the uigurs knew it was bad-

Deze kaart is een ode aan de oeigoeren die onderdrukt worden en zelfs onvruchtbaar gemmakt worden China probeert ze uit te roeien! door corona is er weinig aandacht voor maar ik hoop dat na corona het weer aan de kaak word gesteld want dit is echt niet ok
 bijgewerkt door Timonster 3 jaren geleden
Daedalon
3 jaren geleden
Top of the Class
Enchantment - aura
Enchant creature

As Top of the Class enters the battlefield, choose a player. While you control another permanent with the same type as enchanted creature, enchanted creature has protection from the chosen player.

------------------

Dit is meer een ode aan de individuen die goed presteren en daarvoor beloond mogen worden.
Een beetje algemeen, maar de topic is nogal pittig xD
 bijgewerkt door Daedalon 3 jaren geleden
bartist
3 jaren geleden
@Teruans: Leuk idee, maar ik denk dat het lastig wordt om 0/0,13 te maken op een kaart. Zou er gewoon een 0/1 van maken, het idee is duidelijk

@SceneFizza: Ik mis een rarity bij jouw kaart. voor de kost kun je onder het tekstveld bij het manasymbool de kleuren vinden die je nodig hebt. Ook is Interupt een heeeeeeeeeel old-school verwoording voor wat tegenwoordig Instants zijn

@Timonster: Ik waardeer de gedachte, maar dit voelt niet echt als een "ode", maar meer als awareness doordat het niet echt iets van de Uyghurs viert. Niets mis mee, maar daardoor past hij niet echt bij het thema (voor mijn gevoel)
SceneFizza
3 jaren geleden
@bartist, daar ga ik even wat aan doen, tenminste aan de ontbrekende delen. Dat old-school gedeelte zal ik moeten accepteren en verwerken, dus dat zal wel langer gaan duren.

Toch heb ik altijd gedacht dat de instant en interrupt 2 verschillende soorten werkingen hadden. De instant als zo danig op de stapel van gebeurtenissen, de interrupt als onderbreking van het proces. Goed, deze gedachte is hoogst waarschijnlijk net zo old-school als de interrupt kaart.
BluezamX
3 jaren geleden
Endless Possibility
Legendary Enchantment
Whenever you cast a spell, exile cards from the top of target opponent's library until you exile a nonland card that costs less. You may cast it without paying its mana cost. Put the exiled cards on the bottom in a random order.

---

2020 was een heel interessant jaar. Vakantie naar Japan die 3 jaar in the making was is gecancelled (gelukkig wel al het geld terug), maar het eigen land bleek ook heel mooi. Ik heb mijn vriendin ten huwelijk gevraagd, nu zij mij nog (want ik mag me ook wel speciaal voelen!). Ik heb een tussenjaar genomen waarin ik totaal niet heb bereikt wat ik oorspronkelijk wilde, maar wel in veel aspecten ongelooflijk ben gegroeid, van werk tot persoonlijk. En als klap op de vuurpijl ga ik in 2021 echt het huis uit, een eigen plek in Den Haag zoeken (wat helaas evenementen bij de Bazaar bijwonen iets ingewikkelder gaat maken).

Vandaar deze kaart, die je in essentie de toekomst tegemoed laat gaan doormiddel van een soort Cascade. Alleen wordt dit effect niet op jezelf toegepast, maar op je tegenstanders, om te impliceren dat jouw toekomst nooit alleen om jezelf draait.
 bijgewerkt door BluezamX 3 jaren geleden
InsectToken
3 jaren geleden

Wat mij gelukkig zou maken? Het winnen van de BYC natuurlijk! Vooral als het deze prachtige editie is, nobele bartist, het is mij een gigantische eer om mee te mogen doen aan deze uiterst uitdagende competitie.
TheRobinros
3 jaren geleden
InsectToken Je weet dat die laatste ability alleen werkt om spells en abilities die van zichzelf Enchantments kunnen targeten te redirecten? Leuk idee, wel
InsectToken
3 jaren geleden
Quote:
8 uren geleden
InsectToken Je weet dat die laatste ability alleen werkt om spells en abilities die van zichzelf Enchantments kunnen targeten te redirecten? Leuk idee, wel


Klopt, ik heb hiervoor wel even gekeken en de verwoording blijkt wel tevens correct. Net zoals bij:

Het is een regel die in de reminder text zou staan, mits daar ruimte voor is.
Eclavyrr
3 jaren geleden
The Tenth Life

Enchantment

Whenever a Cat you control dies, you may draw a card.
If that Cat was Legendary, you may search your deck for a Cat creature card and put that into your hand instead.

"Goodbye, little fluffball, you'll be missed..."


Vanmorgen hebben wij ons katje Elfy op 17 jarige leeftijd moeten laten inslapen. Dit is ter ere van haar en alle mooie momenten die wij aan haar hebben gehad.
 bijgewerkt door Eclavyrr 3 jaren geleden
Daedalon
3 jaren geleden
damn..... gecondoleerd, Eclavyrr...
Eclavyrr
3 jaren geleden
Ach, het is beter zo. Ze was erg ziek en wenyebben mooie herinneringen aan haar.
Teruans
3 jaren geleden
Even dit topic uppen.
bartist
3 jaren geleden
Vandaag nog zal de uitslag online staan
bartist
3 jaren geleden
Teruans met General Lazytasty-land
Een ode aan een vriend die liever lui dan moe is
Een kaart die iedereen een boost geeft, en zelf zo min mogelijk kan doen. Het idee is duidelijk. Voor een halve mana is een double-anthem is wel boven de powergrens. Met legendary zorg je er in ieder geval voor dat je niet meerdere kopieën op het veld kan hebben.
De kaart is hilarisch. Een leuke ode, hoewel de kaart iets te krachtig is.

SceneFizza met Butter-flies
Een kaart die je beloont als je je mobiel niet hebt aangeraakt. Een grappig idee om zo een ode aan het (echte) leven te doen.
Ik vind de kaart gaaf, hoewel een paar kleine dingen op aan te merken zijn (voornamelijk verwoording en volgorde van verwoording). De beurt beeindigen is ook erg blauw, en je ziet dat soort effecten die je tijdens de beurt van je tegenstander kunt spelen vaak op Mythic Rare.
Het idee is echter duidelijk en leuk, wie houdt nou niet van kaarten pakken als je bij het spel bent gebleven

Timonster met Totally not xinyan
Zoals eerder gezegd: het voelt niet echt als een ode, dus dat is thematisch een minpuntje.
Een kaart die alle niet-zwarte creatures een boost geven. Dat op een "CMC-0" kaart is erg krachtig en kan plaats hebben in ieder niet-zwart deck. Er is (buiten het legendary deel) geen nadeel aan het spelen van de kaart: speel je tegen zwart, dan heeft die een probleem; speel je niet tegen zwart dan is de bonus symetrisch dus dan is er geen nadeel.
De kaart voelt daarom een beetje ongebalanseerd. Het idee is wel volkomen duidelijk.

Daedalon met Top of the Class
Je enchant een creature, die bescherming krijgt tegen een specifieke speler als er nog een creature van hetzelfde type is.
De link naar een ode is mij niet helemaal duidelijk, maar dat kan aan mij liggen.
De kaart is wel solide. Een krachtig effect, maar vereist wel 2 creatures van hetzelfde type en een flinke manacost. Daarom is de kaart voor mijn gevoel wel in balans.
Zeker in een deck waar je bijvoorbeeld meerder van dezelfde soort tokens kunt maken, dan kun je 1 token enchanten.
Als tegenstander ben je ook niet meteen af, je kunt zowel de enchantment of de andere creatures weghalen om de enchanted creature weer kwetsbaar te maken.

BluezamX met Endless Possibility
Cascade bij de tegenstander, een ode aan datgene dat echt onbekend is. Een beetje in de spirit van de kaart waarmee ik vorige ByC heb gewonnen.
Een lastige kaart om te beoordelen, maar ook een lastige kaart om omheen te bouwen. Je weet immers niet wat je tegenstander speelt, maar het zal wel iets in je voordeel zijn (tenzij je tegenstander Counterspell-tribal speelt... dan heb je een probleem)
Ik vind de twist "de toekomst draait niet op jezelf" wel enorm mooi.

InsectToken met Slime Ball
Het kwartje duurde even om te vallen, maar ik kan de gedachte waarderen
Een enchantmetn lightnig-rod, die removal of iets anders (dat enchantments kan targeten) kan absorberen; maar dan mag je wel kaarten pakken.
Silverboarderd, wat erg toepasselijk is op het leuke niveau van deze kaart. Ik heb even gekeken, ik zou iets meer dan 15 kaarten mogen pakken.... misschien doe ik te veel aan dit spelletje mee
De ode is duidelijk en gewaardeerd. Dit blijft toch een leuk spelletje

Eclavyrr met The Tenth Life
Een ode aan het verlies van een goede vriend, gecondoleerd. Ik ben blij dat je mooie herinneringen aan haar hebt.
Gezien het creature-type vind ik WG toepasselijke kleuren voor wat normaal een zwarte kaart zou zijn. Mooie naam, een mooi effect, eigenlijk weinig op aan te merken.


Het kiezen is lastig, er zijn namelijk geen verliezers. Ik moet wel aan 1 persoon de eer van Judge geven.
Ik heb er erg tussen twee zitten twijfelen, maar uiteindelijk kies ik voor:




BluezamX met Endless Possibility
Ik kies deze niet omdat het in dezelfde spirit zat als mijn vorige kaart, maar omdat ik de gedachte dat het niet om jezelf gaat belangrijk vind.
Gefeliciteerd BluezamX, en ik zie jullie in de volgende editie
 bijgewerkt door bartist 3 jaren geleden
BluezamX
3 jaren geleden
Ik moest even jouw inzending opzoeken om ze te vergelijken, maar inderdaad, de thema's zijn vergelijkbaar. Maar bedankt voor beide het commentaar en de winst! Ik zal de komende dagen even nadenken over een volgend thema.
SceneFizza
3 jaren geleden
Eerlijke en duidelijke feedback Bartist, ik kan je onderbouwing voor de winnaar zeker waarderen!

Gefeliciteerd, BluezamX. Ik ben benieuwd naar de kaders van #159.
Eclavyrr
3 jaren geleden
Mooie BYC en grats BluezamX!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 20 posts
  • Laatste post Eclavyrr 3 jaren geleden
  • Gemaakt door bartist 3 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top