Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Hoe te beginnen met EDH

alexvdheide
12 jaren geleden
Hey allemaal,

Ik vind het lastig om te gaan beginnen met commander, nu heb ik deze guide gevonden die erg in detail gaat over het opzetten van een deck. Zijn er nog andere guides die jullie hebben, of tips die mij kunnen helpen een 'beginner' deck te maken? Hopelijk kan ik met wat meer info mijn twee speelmaatjes overhalen om ook een deck te maken.

Verder; is het misschien handiger om een casual deck te pakken, die al een bepaalde kleuren thema heeft, een commander er bij te zoeken en dan te beginnen met het verder opbouwen van een cmd deck?

alvast bedankt voor tips/guides
kv83
12 jaren geleden
Koop een van de Precon Commander Decks. Dan ben je al aardig op weg, zeker omdat je een hoop staples (Sol Ring anyone?) hebt.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.bazaarofmagic.nl/thema-decks/commander-counterpunch-p-9003143.html
 bijgewerkt door kv83 12 jaren geleden
alexvdheide
12 jaren geleden
Ja dat is altijd nog een optie, heb er ook overna gedacht, maar we hebben alle drie al een beste verzameling kaarten van het afgelopen 1.5 jaar. Hierdoor wil iedereen toch eerst zelf iets in elkaar zetten met eigen kaarten
ebonpraetor
12 jaren geleden
Ik zou zeggen: begin er gewoon aan. Het bouwen van een EDH deck is niet wezenlijk anders dan voor normale decks.
Kies een thema/commander en bouwen maar.

Ik heb zelf net een EDH deck bijna af:

En vergeet de regels niet: http://mtgcommander.net/rules.php

Daarna: vraag MagnusMagicus of iemand anders met orde 21 EDH decks eens om zijn/haar mening. Ervaring. Scheelt. Een hoop.
Jeff
12 jaren geleden
Ik zou toch voor de precons gaan! Ze zijn echt een prima begin, maar laten ook heel veel ruimte voor aanpassingen. Met alleen kaarten van de afgelopen 1,5 jaar red je het gewoon niet om een echt leuk deck te maken.

Wat ik zelf gedaan heb toen ik begon en er nog geen precons waren:
1. Kies een commander die je aanspreekt. Ik koos Omnath, Locus of Mana
2. Kies een plan/thema wat goed met je commander werkt. Met mijn Omnath was een ramp-plan natuurlijk ideaal.
3. Bouw een zogenaamde shell van kaarten die je hebt. Zorg dat die kaarten in je plan/thema passen. Ik zat zelf dus al gauw met kaarten als Civic Wayfinder en Kodama's Reach
4. Zorg dat je voor de rest een balans vind tussen belangrijke effecten. Elk EDH deck heeft removal en card advantage nodig. Begin weer eerst met kaarten die je hebt liggen.
5. Zorg voor finishers. In veel gevallen zullen dat in EDH lekker lompe fatties zijn, maar je kunt ook kijken naar kaarten als Devil's Play als je in rood zit
6. De belangrijkste stap: itereren! Speel spelletjes, kijk wat je matig vond of juist heel goed en kijk wat je beschikbaar hebt. Misschien zijn er wel kaarten die je erg goed lijken, maar die je niet hebt. Probeer daar aan te komen en speel ermee, dat is de enige manier om zeker te weten of het leuk/goed is. Kijk elke keer als er nieuwe kaarten uitkomen of er kaarten zijn die in het plan van je deck passen. Blijf deze stap altijd herhalen, want variatie in je deck maakt het een stuk leuker!

Een van de lastigere stappen is het kiezen van je commander en/of plan. Als je lol wilt hebben met je deck zul je moeten zorgen dat het plan waar je je aan houdt leuk vind. Je Commander moet het plan supporten, of andersom: je Plan moet je commander supporten.
chaoticteddy
12 jaren geleden
Als je net begint met een commander deck bouwen, is het de moeite waard om eerst eens te bedenken wat je ongeveer wilt gaan doen in een potje multiplayer magic, oftewel: wat vind je leuk? Hier kun je dan een goede commander bij zoeken, en zo een bepaald thema uitwerken. Persoonlijk vind ik het leuk om het spel te controleren, en ik heb dan ook een blauw/zwart Wrexial, the Risen Deep deck waar ik het vaakst mee speel. Vrienden van me hebben bijvoorbeeld als thema dikke beesten met trample met Stonebrow, Krosan Hero als commander, of zwarte tokens met een sacrifice thema met Teysa, Orzhov Scion als commander. Dus: kijk naar wat je leuk vind om te doen, en zoek daar een commander bij.

Voor staples van commander (kaarten die je in eigenlijk elk commander deck van een bepaalde kleur wel wilt spelen) heb ik persoonlijk veel gehad aan Chas Andres. Hij schrijft normaal alleen over de financiële kant van magic, en heeft ook een overzicht van commander staples. Hier staat zijn archief, moet je even met ctrl+f zoeken op commander.
alexvdheide
12 jaren geleden
super, iedereen bedankt voor de tips en info zo ver!
Jasper90
12 jaren geleden
Hoe te beginnen is inderdaad een standaard commander deck, maar eigen gemaakte zijn ook leuk.
Een thema zoeken is daardoor inderdaad lastig omdat er zoveel verschillende kaarten zijn.

Hier even 2 decks die ik zelf heb gemaakt:

Dit deck heb ik gebaseerd op discard, zo heb ik een liliana's caress en een megrim voor extra life loss als een tegenstander een card discard. Ook monsters met dit effect. Ik zie ook dat het deck niet meer up to date is. Ik heb pas geleden nog een Flayer of the Hatebound erin gedaan voor mijn commander's effect unearth een boost te geven.


Deze heb ik pas af en is nog niet getest, ik mis nog een aantal kaarten (op mijn haves te vinden).
Het zijn alleen maar vampiers. Veel kaarten van innistrad en dark ascension zitten erin.

En dan heb ik nog een idee voor een compleet artifact EDH deck met als commander Sharuum the Hegemon, maar hiervoor mis ik nog te veel kaarten voor.
Blue
12 jaren geleden
Goede tips zover, zal binnenkort ook maar eens mijn eerste commander deck gaan bouwen ...
MagnusMagicus
12 jaren geleden
Leuk, al dat enthousiasme! Commander is echt vet .
Darkgizmo
12 jaren geleden
@Jasper, kijk eens bij mij artifact EDH deck .

Commander blijft leuk. Bouw tegenwoordig bijna alleen maar commander decks, wil weer een nieuwe gaan maken, maar mijn andere is nog niet af
Blue
12 jaren geleden
Een maandje of zo geleden heb ik eens EDH gespeeld met een geleend deck, we waren met z'n vijven en dat ene potje duurde maar liefst 4 uur !!
Duren EDH spelletjes altijd zo lang??
Darkgizmo
12 jaren geleden
Ligt eraan hoeveel iedereen bezig is met aanvallen en zo. Ene keer spelen wij een partijtje van een half uur tot maximaal 4 uur ofzo.
MagnusMagicus
12 jaren geleden
Ik vind de ideale grootte van een Commander game 3 of 4 man. 5 kan, maar dan heb je wel meer kans dat het uuuren duurt .
Blue
12 jaren geleden
Ja, dat heb ik gemerkt... Bovendien speelde er twee man met een aardig control deckje dus dat bevorderde de speelsnelheid ook niet echt...
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 15 posts
  • Laatste post Blue 12 jaren geleden
  • Gemaakt door alexvdheide 12 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top