Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Meer word minder? Standard blocks

Tinus255
7 jaren geleden
Hoi allemaal,

Waarom is wizards bij BFZ begonnen met 2-blocksets ipv 3?

Nu gaan leuke thema's sneller weg.

Iemand enig idee?
HyperActief
7 jaren geleden
Heeft ook te maken met het niet meer verschijnen van coresets volgens mij. De precieze reden is mij even ontschoten. Ik weet wel dat eerst de tweede set van elk block heel klein was in vergelijking met de eerste. Nu is dat verschil een stuk kleiner. Maar verder zou ik het niet precies weten...
Doyle
7 jaren geleden
Omdat ze wilden switchen van rotatie-schema. Het was vroeger: 3 sets in 1 block, coreset, weer 3 sets in 1 block (grootste versie van standard die er was) en weer een coreset. Hierna kwam een nieuw block (eerste set) uit en roteerde de oudste 3 sets + oudste coreset uit.

Het nieuwe schema had als idee de rotatie 2 maal per jaar te doen ipv de 1 jaar van vroeger. Dus dan zou het worden: block (2 sets) + block (2 sets) + block (2 sets). Als er dan een nieuwe set uitkwam uit een vierde block, zouden de oudste 2 sets uitroteren...

Omdat standard steeds minder spelers trok, voornamelijk omdat mensen 2x rotaties te veel vonden, hebben ze het weer veranderd en blijven sets gewoon 2 jaar standard legal.

Wat ook meetelde is dat ze voor een derde set vaak dingen begonnen uit te melken (verhaal en kaarten/mechanics). Ze hadden het idee door er 2 sets van te maken, betere kaarten en een beter verhaal te kunnen maken.
Tinus255
7 jaren geleden
Oke duidelijk thanks!!
ExodiaReignited
7 jaren geleden
Ik begreep dat het probleem met de nieuwe rotaties juist was dat sets maar anderhalf jaar in standard bleven ipv twee. Ik vond die extra rotaties niet een probleem op zich.

Set 1 blijft twee jaar
set 2 blijft een en driekwart jaar
set 3 blijft anderhalf jaar
set 4 blijft een en een kwart jaar

vs

Set 1 blijft anderhalf jaar
Set 2 blijft een en een kwart jaar
Set 3 blijft anderhalf jaar
Set 4 blijft een en een kwart jaar

Waarom doen ze niet twee jaar blijven met 2x per jaar rotaties? Ik vind t best raar dat de sets die in t begin van het jaar uitkomen zon groot voordeel krijgen ten op zichte van degene die later uitkomen. Dan zou t dit worden:

Set 1 blijft twee jaar
Set 2 blijft een en driekwart jaar
Set 3 blijft twee jaar
Set 4 blijft een en driekwart jaar

Dit klinkt logischer, vooral met het nieuwe systeem met blocks van twee sets.
Weet iemand waarom de eerdere sets zoveel langer legal zijn?
Skywise
7 jaren geleden
O.a. de rotaties waren een belangrijke reden ja. Maar Wizards is flink aan de slag gegaan om hun hele storytelling te stroomlijnen. Daar was nu geen derde set meer voor nodig. Er worden nu meer Magic verhalen uitgebracht en je hebt nu natuurlijk de 'story cards' (Zoals Disallow, met het symbool) die het verhaal ook door de set heen kracht bijzetten.

De derde set was ook vaak een zorgenkindje. Dragon's Maze (Return to Ravnica block) en Born of the Gods (Theros block) waren enorm slechte (en bijna overbodige) sets, vooral bestaande uit 'leftovers'. Dragons of Tarkir (Tarkir block), Rise of the Eldrazi (Zendikar block) en Avacyn Restored (Innistrad block) hadden juist het probleem dat het voelde alsof deze sets teveel los stonden van de rest van het block (Zo heeft Wizards zelf aangegeven).

Leuke thema's gaan inderdaad iets sneller weg, maar wat mij betreft is de stap om 2 sets per block te doen een gouden greep geweest. Het verhaal loopt vlotter, sets zijn kwalitatief beter en de setting verandert lekker vaak
 bijgewerkt door Skywise 7 jaren geleden
Tinus255
7 jaren geleden
Als je het zo bekijkt wprd het standard format uitdagender ja,
Toch jammer dat de coresets er niet meer zijn, vooral magoc origins vond ik erg vet.
vuurrobin
7 jaren geleden
http://magic.wizards.com/en/articles/archive/mm/metamorphosis

Dat is het artikel waar wizards de veranderingen aankondigt, met uitleg waarom ze het doen.

En misschien dat leuke thema's sneller weggaan, maar we hebben nu wel dubbel zoveel thema's als eerst. En de minder leuke thema's gaan nu ook sneller weg.
ExodiaReignited
7 jaren geleden
Ik vind t ook een verbetering met twee sets per blok maar snap niet waarom t ene blok langer in standard zit dan een ander blok.
Tinus255
7 jaren geleden
Ja dat is zeker vreemd, misschien ligt het aan de tijd van het jaar dat de set uitkomt..
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 11 posts
  • Laatste post Tinus255 7 jaren geleden
  • Gemaakt door Tinus255 7 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top