Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

MTG Product Review: Garruk vs. Liliana

Max
9 jaren geleden
- Inzending voor de review competitie -

We draaien de klok 5 jaar terug. Als 21-jarige student loop ik in november 2009 door de Walmart van West-Lafayette, Indiana, USA, waar ik toen op uitwisseling was. Sinds mijn vertrek uit Nederland in september had ik geen Magic meer gespeeld. Vlak voordat ik mijn boodschappen bij de kassa wilde afrekenen, viel mijn oog op een nieuw Magic product dat in de schappen lag: Garruk vs. Liliana. Twee glanzende alternative-art versies van deze planeswalkers staarden me aan, en meteen begon het weer te kriebelen. Zonder aarzelen stopte ik dit nieuwe Duel Deck in mijn winkelmandje en rekende ik slechts 15 dollar extra af (toen ook nog met een gunstige wisselkoers, koopje dus). Wat ik toen nog niet wist, was dat ik aan dit Duel Deck meer plezier zou beleven dan aan elk ander Magic product. Welkom bij de product review: Garruk vs. Liliana!



De decks
Garruk vs. Liliana was het vierde Duel Deck dat Wizards heeft uitgebracht, na Elves vs. Goblins (2007), Jace vs. Chandra (2008 ) en Divine vs. Demonic (2009). Garruk vs. Liliana draait om de strijd tussen Garruk Wildspeaker, een planeswalker die groene magie hanteert om veel mana te genereren en grote beesten aan zijn zijde te roepen, en Liliana Vess, die met haar zwarte magie dood en verderf zaait en de harten van haar tegenstanders corrumpeert. Een mooie tegenstelling in filosofie dus, wat goed naar voren komt in de decks:

Garruk's deck:

Zoals gezegd is Garruk voor de overwinning afhankelijk van zijn beesten. Letterlijk, want Beasts is een tribal thema in het deck. Dat is te zien aan kaarten als Wirewood Savage, die je een kaart laat pakken als er een Beast in het spel komt, en Ravenous Baloth, die je een Beast laat saccen voor 4 levens (inclusief zichzelf). Om het thema te ondersteunen zitten er meerdere Beasts in het deck (2 Blastoderm, Ravenous Baloth, Stampeding Wildebeests, 2 Indrik Stomphowler, Krosan Tusker). Daarnaast kun je met Beast Attack 4/4 Beast tokens in het spel leggen en brengt Garruk Wildspeaker met zijn tweede ability een 3/3 Beast token voort. Wat verder opvalt aan het deck is dat er met Vine Trellis, Nature's Lore en de eerste ability van Garruk wat mana ramp aanwezig is en dat er aardig wat pump spells in het deck zitten (Giant Growth, Rancor, Elephant Guide, Invigorate, Overrun, de ultimate van Garruk). Verder is Rude Awakening een absolute bom: gecast met Entwine is het vaak ‘GG’. Plated Slagwurm heeft helaas een Rancor nodig om echt gevaarlijk te zijn.



Liliana's deck:

Liliana’s deck is er grotendeels op gericht om Garruk’s deck te frustreren en om de late game te winnen met big spells zoals Twisted Abomination, Skeletal Vampire, Corrupt en een gepompte Genju of the Fens. Het deck bevat veel removal spells om de beesten van Garruk neer te halen (Vicious Hunger, Hideous End, Ichor Slick, Snuff Out, Mutilate, 2 Tendrils of Corruption, 2 Corrupt). Ook sommige beesten fungeren als pseudo-removal (2 Fleshbag Marauder, Keening Banshee). Verder kenmerkt het Liliana deck zich door veel kleine (vaak vliegende) critters, die gepumpt kunnen worden door Bad Moon of levens kunnen opleveren via Deathgreeter, regeneration, wat discard in de vorm van 2 Ghost-Lit Stalker en Liliana zelf, wat card draw in de vorm van 2 Phyrexian Rager en 2 Sign in Blood en wat reanimation in de vorm van Rise from the Grave en de ultimate van Liliana. Een mooi allround zwart deck dus. Hoewel de kaarten individueel misschien minder krachtig zijn (Urborg Syphon-Mage, I’m looking at you) dan die in Garruk’s deck, weet Liliana’s deck zich toch prima staande te houden in de onderlinge confrontatie.



Speelervaring
Ik durf te zeggen dat, in de ruim vijf jaar dat ik het deck in bezit heb, ik meer dan 100 potjes met Garruk vs. Liliana heb gespeeld. In die potjes speelde ik meestal met Garruk’s deck vanwege mijn voorliefde voor tribal en grote beesten, terwijl een vriend van me vaak Liliana’s deck ter hand nam. Uit alle potjes die we hebben gespeeld, ben ik het volgende te weten gekomen:

De decks zijn erg goed in balans. Vaak was de uitslag na een middag Garruk vs. Liliana iets van 5-5. Wat fijn is om te merken is dat winst of verlies sterk samenhangt met je spelvaardigheden en je kennis van het andere deck. Dat geeft het spelen met deze decks veel voldoening, omdat je niet bij voorbaat al op achterstand staat vanwege je deck of card pool, wat vaak wel het geval is in constructed of limited formats. Dat is ook de reden dat ik verknocht ben geraakt aan Duel Decks sinds Garruk vs. Liliana, al kunnen ze lang niet allemaal tippen aan het Duel Deck dat ik hier bespreek.

De decks zitten vol synergie en interacties. Binnen de decks zijn er kaarten die samen goed combineren, en op elke kaart van de tegenstander heeft jouw deck wel een antwoord. Om wat voorbeelden te noemen vanuit Garruk’s perspectief:
• Met een kaart op hand is Wild Mongrel immuun voor Hideous End en Snuff Out, omdat je hem zwart kan maken.
• Drie keer aanvallen met je Blastoderm, om hem vervolgens naar je hand te returnen met Stampeding Wildebeests of te saccen aan je Ravenous Baloth om zo Fading te ontwijken.
• Een unblockable leger van Vampire Bats, Banshees, Skeletal Vampire en Bat tokens uit de lucht halen met Windstorm.
Indrik Stomphowler gebruiken om van die vervelende Genju of the Fens, Bad Moon of Enslave af te komen. Pas wel op dat je je eigen Genju of the Cedars, Lignify of Serrated Arrows niet vernielt! Een Rancor vernietigen is minder erg als je die vervolgens onder een Plated Slagwurm kan leggen.
• Cycle Krosan Tusker niet te lichtzinnig, je hebt kans dat ie zich in beurt 5 tegen je keert via een Rise from the Grave.
Wirewood Savage laten opvolgen door een horde Beasts, al komt dat in de praktijk weinig voor omdat de Savage makkelijk te removen is.
• In reactie op removal je Beast saccen aan Ravenous Baloth voor wat extra levens.
De synergieën en interacties in Liliana’s deck laat ik je graag zelf ontdekken, waarbij ik alvast verklap dat Fleshbag Marauder een uitstekende manier is om van shroud creatures als Blastoderm en Plated Slagwurm. Het feit dat ieder deck zoveel antwoorden heeft op de kaarten van de ander, maakt dat je continu bewust moet zijn van wat de tegenstander op hand kan hebben. Een beurt 2 Albino Troll gevolgd door een beurt 3 Rancor klinkt goed, maar als Liliana’s deck de volgende beurt in reactie op de Rancor (en na het betalen van de Echo cost van Albino Troll) een Hideous End op je beest speelt, ben je ineens ver van huis. Tegelijkertijd moet je je niet te veel laten afleiden door worst case scenario’s, omdat je anders weer suboptimale beslissingen gaat maken. Het zoeken van die balans maakt het spelen van Garruk vs. Liliana zo interessant. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat dit Duel Deck niet snel gaat vervelen: je moet de decks echt leren kennen voordat je ze goed weet te bespelen.

Elk potje is anders. Dat is het logische gevolg van de opzet van Duel Decks, waarin kaarten normaal gesproken slechts één of twee keer in het deck zitten. Met Elspeth vs. Kiora is daar een uitzondering op gekomen, omdat Accumulated Knowledge alleen de moeite waard is als playset. Maar dat er zo’n grote diversiteit aan kaarten in Garruk vs. Liliana zit, maakt dat geen enkel potje hetzelfde is en dat de speelervaring telkens weer verschilt. Dat houdt het fris en spannend, en zorgt ervoor dat je met dit Duel Deck wil blijven spelen, ook na 100 potjes.

Mana screw of mana flood komt nauwelijks voor. Dat is niet alleen te danken aan een goede land – spells verhouding, maar ook aan specifieke kaarten. Met Krosan Tusker en Twisted Abomination kun je bijvoorbeeld op zoek naar meer landjes als je die nodig hebt, terwijl je met de cycling ability van Slippery Karst en Polluted Mire juist de mogelijkheid hebt om een overschot aan land in te wisselen voor kaarten. Daarnaast zorgen Treetop Village en de Genju’s ervoor dat je late game altijd wat met je mana kan blijven doen. Kortom, er zijn weinig potjes die in frustratie eindigen doordat iemand te veel of weinig land pakt.

Er zijn veel potjes waarin je de Planeswalker van het deck niet tegenkomt. Dat is ook niet zo gek, gegeven dat de Planeswalker slechts één van de 60 kaarten is. Toch is het jammer, want het liefst zou elk potje met je Planeswalker willen spelen, omdat ie zo cool is en zo lekker werkt met de rest van je deck. Toegegeven, er zit behoorlijk wat draw in beide decks (Wirewood Savage, Harmonize, Phyrexian Rager, Sign in Blood), maar dat is vaak niet afdoende om je Planeswalker op te rapen. Dit is in mijn ogen een mankement van ieder Planeswalker vs. Planeswalker Duel Deck.

Waarom zou je Garruk vs. Liliana aan moeten schaffen, of waarom juist niet? Op naar de pros and cons!

Pros
- De decks zijn goed in balans. Winst of verlies is niet afhankelijk van je deck, wel van je spelvaardigheden en je kennis van het andere deck (en natuurlijk een portie geluk). Dat maakt dat een potje winnen erg veel voldoening geeft.
- De decks zitten vol synergie en onderlinge interacties, waarvan een deel pas duidelijk wordt tijdens het spelen. De decks zijn dus leuk om te ‘ontdekken’.
- Elk potje is anders omdat iedere kaart maximaal twee keer in het deck zit. De speelervaring is dus telkens anders, ook na 100 potjes.
- Mana screw of mana flood komt nauwelijks voor. Daardoor zijn er maar weinig potjes die in frustratie eindigen.
- De alternate art versies van Garruk Wildspeaker en Liliana Vess zijn om van te watertanden.
- Het voelt goed om 8 landjes een kwartslag te draaien voor een Rude Awakening met Entwine.

Cons
- De kans dat Garruk en Liliana in potjes tevoorschijn komen is vrij klein, terwijl het de tofste kaarten van het deck zijn. Je zou dit creatief kunnen oplossen door af te spreken om ieder zes kaarten te pakken, aangevuld met de planeswalker van het deck, maar ideaal is het niet.
- De huidige beschikbaarheid van het Duel deck. Garruk vs. Liliana staat nu op BoM te koop voor de lieve duit van €74,95. Voor de verzamelaar misschien de moeite waard, maar als het je alleen om het spelplezier te doen is, zul je eerder naar andere (goedkopere) producten kijken. Een andere mogelijkheid is om Garruk vs. Liliana als onderdeel van Duel Decks: Anthology te kopen (€99,95 op BoM). Dat is nog steeds een flinke duit, maar dan heb je ook nog drie andere Duel Decks erbij.

Conclusie
Garruk vs. Liliana is naar mijn mening het beste Duel deck dat Wizards tot nu toe heeft voortgebracht. Alle opvolgende Duel Decks konden in mijn ogen niet tippen aan het spelplezier dat Garruk vs. Liliana heeft opgeleverd. Óf de Duel Decks voelden niet in balans (Dragons vs. Heroes), óf de kaarten waren gewoon matig (Venser vs. Koth). Voor Garruk vs. Liliana gaan deze bezwaren niet op. De kaarten zijn cool, de decks zijn goed in balans en elk potje is even spannend. Dat Garruk vs. Liliana zelfs na 100 potjes nog niet verveeld, zegt genoeg over de kracht van dit Duel Deck.

Cijfer: 9/10

5 of lager: niet de moeite waard, bewaar je centjes liever voor iets anders
6: misschien leuk voor de liefhebber, maar de meesten zullen dit links laten liggen
7: een aardig product dat zeker wat spelplezier op zal leveren, maar tegelijkertijd niet heel gedenkwaardig
8: een prima product, zeker het overwegen waard
9: een topper, langdurig spelplezier gegarandeerd
10: absolute aanrader, deze mag niet ontbreken in je Magic arsenaal!
 bijgewerkt door Max 9 jaren geleden
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Tip: link naar de decklijst op de Bazaar ipv die uit te typen. En link de kaarten die je noemt, dat maakt het leesbaarder omdat je over de kaart kunt hoveren. Wellicht meteen linken naar goede serie, is wel zo leuk . En onderaan: het kleiner dan teken werkt niet, dat zou ik even vervangen.

En in het begin link je naar de site van Wizards. Ik zou naar het product zelf linken hier op de Bazaar.
Max
9 jaren geleden
Thanks, ik ga nog even de puntjes op de i zetten.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 3 posts
  • Laatste post Max 9 jaren geleden
  • Gemaakt door Max 9 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top