Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Release draft Modern Masters 2015 bij Bazaar of Magic

Jeff
8 jaren geleden
Wat een wachten, wat een wachten. Alle kaarten waren al even bekend en iedereen keek er heel erg naar uit, maar gisteravond was het eindelijk zover: de release draft van Modern Masters 2015! Samen met Amanda ging ik zoals elke week naar de Bazaar, maar deze week was bijzonder natuurlijk. Zelf heb ik geen Modern Masters boosters gekocht, dus alles wat ik ga openen komt van dit soort events af. Met een opkomst van 42 spelers was de FNM flink goed gevuld. Vier drafttafels van 8 man en eentje van 10 man.

Amanda en ik worden beiden toegewezen aan dezelfde tafel, de tafel met 10 spelers. Ik zie een hoop bekenden aan deze tafel, ondanks dat er veel spelers van heinde en verre gekomen zijn. Als iedereen is gaan zitten mogen we eindelijk met zijn allen onze boosters gaan openen. Wat een mooi geluid is dat toch, als heel veel mensen tegelijkertijd hun booster openen! Helaas is dat met de kartonnen boosters van Modern Masters toch net even anders, maar goed. Ik open als rare een Chimeric Mass, wat een best ok limited kaartje is, maar niet echt een kaart waarvan je staat te juichen dat je hem opent. De foil was ook niet bijzonder, want ik kan me hem niet herinneren. Ik pak met [k]Savage Twister|mmb[/k] een hele sterke uncommon, die helaas wel heel erg een push geeft richting twee kleuren. Mijn tweede pick is [k]Wrecking Ball|MMB[/k] (de rare, [k]Hurkyl's Recall|MMB[/k] en de foil zitten nog in het pakje) en bij mijn derde twijfel ik lang. Ik kan met [k]Sphere of the Suns|MMB[/k] gelijk richting ramp gaan, of met [k]Gorehorn Minotaurs|MMB[/k] naar een van de aggressieve rode archetypes. Ik kies een Minotaurs, maar geef ook [k]Vampire Lacerator|MMB[/k] en een tweede [k]Wrecking Ball|MMB[/k] door. De volgende paar picks varieren tussen ramp/goodstuff en meer [k]Gorehorn Minotaurs|MMB[/k], waardoor mijn pool halverwege booster 1 een flinke identiteitscrisis heeft en niet een [k]Expedition Map|MMB[/k] die ik later heel erg graag had willen hebben. Als ik een tweede (foil!) [k]Savage twister|MMB[/k] zie commit ik mezelf op een ramp-plan.
[ka]Savage Twister|MMB[/ka]
Twee boardwipes, dat kan interessant worden!

De tweede booster is het zaak goede ramp-kaarten op te pakken, alsmede zoveel mogelijk bounce-landjes, zodat ik gave sterke kaarten kan splashen. Ik open met Cryptic Command een lekker dure kaart, dus die pak ik maar zonder te verwachten hem te spelen in een deck met waarschijnlijk meer dan 3 kleuren. Deze booster krijg ik ongeveer om en om pakjes met aggressieve rode kaarten en pakjes met zowel ramp-kaarten als fatties. Hierdoor raap ik onder anderen een [k]Artisan of Kozilek|MMB[/k] en [k]Apocalypse Hydra|MMB[/k] op. Ik pak ergens een [k]Rampant Growth|MMB[/k] boven een [k]Nest Invader|MMB[/k] en heb meer dan eens een [k]Kozilek's Predator|MMB[/k] door zitten geven. Een [k]Pillory of the sleepless|MMB[/k] komt heel laat nog terug tot mijn verbazing, alhoewel het spirits-deck sowieso heel erg open leek te zijn in deze draft.
[ka]Apocalypse Hydra|MMB[/ka]
Na de boardwipes, bracht booster twee de dikzakken!

Booster 3 draait het allemaal om de afronding van het deck. Ik open een [k]Elesh Norn, grand cenobite|MMB[/k], die naast aardige waarde ook prima het deck in te schuiven is. Als tweede pak ik een [k]remand|MMB[/k], want wie wil er niet een tientje in zijn broekzak steken? Pick 3 of 4 komt er ook nog een [k]Profane Command|MMB[/k] door, die genoeg power is om wederom een [k]Kozilek's Predator|MMB[/k] door te geven, die ik prompt daarna opraap. Verder vis ik deze booster nog een paar bouncelandjes en een tweede [k]Sylvan Bounty|MMB[/k] op, waardoor mijn manabase aardig samen lijkt te komen.
[ka]Elesh Norn, Grand Cenobite|MMB[/ka]
De afronding van het deck is toch ook wel erg mooi geworden


Na een beetje puzzelen kom ik op onderstaand deck uit. Voor wie geen ervaring heeft met de bounce-landjes zal het misschien een verrassing zijn dat ik een 5-kleuren ramp-deck heb gemaakt met maar 16 land. De vier (!) bouncelandjes zijn wat de manabase zo stabiel maken. Als vuistregel kan je aannemen dat je voor elke twee bouncelandjes die je speelt in totaal een landje minder kan spelen. Met de vier bouncelandjes kan ik dus 16 ipv 18 land spelen in dit deck, naast de verscheidene ramp-kaarten.

Nu ik het deck ingevoerd heb zie ik een foutje; ik had denk ik 1 Forest minder moeten spelen voor een tweede Swamp, vanwege Profane Command. Groen als hoofdkleur was heel belangrijk, maar een tweede Swamp op kunnen zoeken is voor de dubbel- kaart belangrijk, net als dat ik twee Plains heb voor [k]Elesh Norn, grand Cenobite|MMB[/k].

Het spelen
De random-goden doen weer eens hun best, uit de 9 tegenstanders die ik kan krijgen ontmoet ik Amanda in de eerste ronde. Altijd leuk als je tegen je eigen vriendin mag spelen in ronde 1. Amanda heeft een goed synergetisch Affinity deck gedraft met een [k]Spellskite|MMB[/k] en [k]Vapor snag|MMB[/k] als degelijke value. Game 1 loopt ze heel hard een [k]Savage Twister|MMB[/k] in en daarnaast doe ik ook nog flauwe dingen met [k]Artisan of Kozilek|MMB[/k] die een [k]Aethersnipe|MMB[/k] terug naar de hand haalt, maar in game 2 laat haar deck zijn belachelijk ziek te kunnen zijn. Ze speelt wat Living Weapons, [k]Spellskite|MMB[/k], [k]Darksteel Citadel|MMB[/k] en dan [k]Lodestone Myr|MMB[/k]. De Myr probeer ik dood te maken met [k]Spread the sickness|MMB[/k], maar [k]Spellskite|MMB[/k] offert zich nobel op. De artifact landjes en equipments worden telkens getapt om de Myr te pompen en ik ga heel hard dood. In game 3 trekt Amanda wat veel land en lukt het me te stabiliseren met een [k]Skyreach Manta|MMB[/k] (5/5 voor !), die ik met [k]Spread the sickness|MMB[/k] ook nog Proliferate. Een [k]Savage Twister|MMB[/k] haalt haar bord weg, waarna ze met [k]Mortarpod|MMB[/k] en [k]Spectral Procession|MMB[/k] weer aardig wat tijd lijkt te krijgen. De tweede [k]Savage Twister|MMB[/k] maakt een eind aan die illusie en snel daarna heb ik de ronde gewonnen.

Mijn tweede tegenstander is Sanne (voor wie zich afvraagt hoeveel vrouwen er bij de Bazaar komen, Sanne is ook gewoon een mannennaam, wat ik ook niet wist tot ik een aantal weken geleden Sanne ontmoette bij de Bazaar), die speelt. Hij opent sterk met een [k]Noble Hierarch|MMB[/k], maar ik ramp ook met [k]Rampant Growth|MMB[/k] en [k]Wayfarer's bauble|MMB[/k], waarna ik op beurt 4 [k]Matca Rioters|MMB[/k] en [k]Dragonsoul Knight|MMB[/k] kan spelen. De Rioters wordt geblockt en gaat ten onder door een [k]Vines of Vastwood|MMB[/k], maar de Knight slaat Sanne in 3 stevige klappen dood. In game twee legt Sanne niet superveel druk op mij en heb ik zowel [k]Profane Command|MMB[/k] als [k]Elesh Norn, Grand Cenobite|MMB[/k] op handen. Ik zoek een tweede wit en laat zwart voor wat het is. Hij tapped al zijn blauwe mana voor een beestje dus kan ik veilig [k]Elesh Norn, Grand Cenobite|MMB[/k] spelen, waarvoor ik een Eldrazi Spawn token sacrifice. Twee korte beurten later is de tweede ronde binnen.

Tijdens ronde twee heb ik een blikje geworpen op de tafel naast me, waar seanfrenzy en RobertL het aan het uitvechten waren. Sean zat links van mij in de draft en Robert rechts. Sean heeft aggro, terwijl Robert aggro heeft gedraft. Ben ik blij dat ik van die [k]Gorehorn Minotaurs|MMB[/k] afgestapt ben en niet met hun ben gaan vechten om kaarten in de draft. Waar ik minder blij mee ben is dat hun winnaar mijn tegenstander wordt in de laatste ronde en ik toch wat zwak ben tegen snelle aggro-decks, ondanks de dubbele [k]Savage Twister|MMB[/k]. Sean wint en wordt mijn tegenstander. Sean heeft onder andere een [k]Fulminator Mage|MMB[/k] in zijn sideboard zitten, wat erg vervelend is vanwege mijn bounce-landjes. Daarnaast heeft hij zeker weten een [k]wrecking Ball|MMB[/k] (die heb ik hem zelf doorgegeven vroeg in de draft), waarmee hij ook mijn manabase kan slopen. Game 1 mulligannen we beiden naar 6 en lukt het me een beetje te rampen terwijl hij blijft steken op 3 land, maar met hulp van [k]Smokebraider|mmb[/k]s alsnog redelijk wat dingen kan spelen. Helaas voor hem heb ik een [k]Savage Twister|MMB[/k], waarmee ik zes kaarten van hem opruim en een van mijzelf. Niet lang daarna doet [k]Apocalypse Hydra|MMB[/k] voor het eerst mee met een robbertje vechten en vind ik ook mijn tweede wit voor [k]Elesh Norn, Grand cenobite|MMB[/k]. Ik sideboard met [k]Artisan of Kozilek|MMB[/k] en [k]Profane Command|MMB[/k] twee dure kaarten uit voor [k]Viashino Slaughtermaster|MMB[/k] en een tweede [k]Spread the sickness|MMB[/k]. Game 2 loopt heel anders. Ik mulligan weer, vind een hand met [k]Elesh Norn, Grand Cenobite|MMB[/k], twee plains, een [k]Simic Growth Chamber|mmb[/k], [k]Savage Twister|MMB[/k] en nog een kaart die me even ontschiet. Ik speel beurt twee mijn bounceland, die hij prompt sloopt met [k]Fulminator Mage|MMB[/k]. Hij speelt ook nog zijn ingeboarde [k]Chimeric Mass|MMB[/k] (die ik nota bene geopend heb), waardoor hij prima bescherming heeft tegen [k]Savage Twister|MMB[/k]. Ik vind nog een extra kaartje om er uit te halen, zodat ik [k]Sundering Vitae|MMB[/k] in kan boarden; heb ik in ieder geval een antwoord op zijn anti-sweeper tech. Game 3 mulligant Sean naar 5, terwijl ik een redelijk goede hand heb die kan rampen/fixen, maar ook [k]Tribal Flames|MMB[/k] en [k]Wrecking Ball|MMB[/k] heeft. Ik speel een [k]Elesh Norn, Grand Cenobite|MMB[/k] voor hij zijn 4e land speelt en win de draft. Hier had ik overwogen een van zijn landjes de beurt ervoor te slopen met [k]Wrecking Ball|MMB[/k], zodat ik zelf niet heel veel pijn zou hebben van zijn [k]wrecking ball|MMB[/k] mocht hij een vierde land pakken. Dat ik het niet deed was een fout die best pijnlijk had kunnen zijn, maar waar ik nu gelukkig niet voor werd afgestraft.

Al met al een super resultaat vanuit een heel erg gaaf deck. Modern Masters 2015 blijkt een zeer prima formaat te zijn om te draften, met een aantal hele leuke synergetische archetypes. Ik heb in handen van spelers op andere drafts bijvoorbeeld supercoole sacrifice decks gezien en ook het spirit deck was veel aanwezig. Zelf heb ik met het 5-kleuren deck iets totaal anders gedraft dan ik normaal doe; ik houd normaliter meer van de aggressieve decks met goede tempo-plays. Desondanks denk ik dat dit zeer ruim het gaafste draftdeck is waar ik ooit mee heb kunnen spelen!
joderi
8 jaren geleden
Super gaaf om te lezen
JT
8 jaren geleden
Netjes gedaan! En inderdaad, 2e swamp had wel handig geweest, maar verder erg netjes hoor!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 3 posts
  • Laatste post JT 8 jaren geleden
  • Gemaakt door Jeff 8 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top