Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Ervaren Digitale MTG speler, maar eerste FnM/fysieke speler

Bavelb
5 jaren geleden
Ha allen,
Ik ben Bart uit Delft (komt goed uit!) en heb al ruim 20 jaar digitale ervaring met MTG. Eerst met de offline versies, maar de laatste jaren vooral met de Duels varianten (ook versus online). Ook wel wat MTG online gespeeld, maar dat mag niet echt een naam hebben.

Ik ken de basics van het spel en van deckbuilding (manaramp, ratio creatures/spells) dus vrij goed (al zei het met beperkte kaartencollecties van de digitale premades), maar heb nog nooit fysiek gespeeld. De specieke regels en nuances van alle combatfases en de stack (wat dus digitaal voor je in de gaten wordt gehouden) heb ik fysiek dus nooit hoeven uitvoeren.

Ook kun je digitaal rustig de kaarten (vooral van je tegenstander) checken van dichtbij om te anticiperen.

Na deze intro de vragen die ik heb:
-In hoeverre is bovenstaande een issue op een FnM? Vinden mensen het irritant als je daarin fouten maakt of even hun gespeelde kaart wil checken? Of om uitleg vraagt bij een bepaalde combo of actie van hun kant? Ik heb er zin in, maar snap het ook is men daar niet ol.zit te wachten.
-Ik denk dat een boosterdraft het handigst is als je nog geen echte verzameling hebt. Klopt dat?Alles constructed lijkt me dat je een echte verzameling moet hebben of specifiek moet aanschaffen. En met de core 2019 deckbuilder die mijn vrouw voor me heeft aangeschaft om te beginnen (de schat) heb je daar denk ik niets te zoeken toch? Of zijn er meer types zoals ik met een semi-pauperdeck
-Misschien heel specifiek voor zaken als tokens en counters voor kaarten....wordt er verwacht dat je daarvoor iets bij je hebt? En zo ja, wat?
-Ik heb de pagina over boosterdraft gelezen. Is de 13,50 incluis de 3 boosterpacks voor de draft of moet je die nog apart aanschaffen?

Zijn er nog dingen die handig zijn om te weten bij je eerste boosterdraft? Is er iets specifieks aan drafts voor de aankomende draft (Guilds of ravnica toch?) waar je rekening mee moet houden?

Alvast dank!
 bijgewerkt door Bavelb 5 jaren geleden
nielsbap
5 jaren geleden
allereerst heel leuk dat je de overstap wilt maken naar het fysieke kaartspel.
de antwoorden
-het staat iedereen vrij om elke kaart uitleg te vragen bij de tegenstander of judge. er zijn natuurlijk momenten dat het als irritant ervaren kan worden als je 3 keer in een minuut om uitleg vraagt maar met jouw kennis zal dat denk ik niet gebeuren. plus ook dan staat het je nog steeds vrij.
-boosterdrafts zijn altijd leuk. en ja er zijn veel beginnende spelers. er wordt bij aanvang altijd gevraagd of iedereen draften begrijpt. zo niet dan wordt het uitgelegt. het helpt zeker hierin dat je ratio's begrijpt. over de starterkit. je win kans zullen niet bijzonder groot zijn met alleen een starter kit op een contructed event maar als je een deck kan maken waarvan jij vindt dat je er plezier uit kan halen dan is dat het aller belangrijkst toch ?
-kleine dobbelsteentjes zijn altijd handig. voor van alles. wat ik zelf altijd doe is de achterkant van andere decks gebruiken als tokens en in noodgevallen als counters als ik me dobbelstenen vergeten ben. bazaar verkoopt deze ook of je kan even rondvragen of je wat mag lenen voor die avond.
-ja de 13,50 is inclusief de 3 boosters en prijzen pot. verder krijg je bij deelname een stempel en bij 6 stempels is het een gratis promokaart wat met wat geluk een expedition kan zijn of een Jace, the Mind Sculptor. het is altijd leuk om even het random promo bord langs te gaan en fantaseren wat jij zou doen met die kaarten.

handig om te weten voor een ravnica draft. er zijn 5 guilds ik zou zoveel mogelijk daarin beginnen. en het helpt als je de set een beetje hebt doorgelezen (dat je weet wat er in zou kunnen zitten).

heel veel plezier bij je event.

met vriendelijke groet. Niels Baptist

let niet op de spelling
 bijgewerkt door nielsbap 5 jaren geleden
n4ppy
5 jaren geleden
Hoi,

Leuk dat je de kaarten nu ook beet gaat pakken

Zelf heb ik een Deckbox Satin Tower Black en met daarin een verzameling (mini) dobbelsteentjes (die ik nu even niet op de site kan vinden.) en een paar stukjes lego die bijvoorbeeld handig zijn als brick counter of om boven op je deck te leggen zodat je een upkeep trigger niet vergeet voordat je een kaart pakt

Een d20 is handig maar een stukje papier en een pen werkt ook (of cyber papier UG Digital Life Pad )

Wat betreft kaart verzameling is het maar net wat je wilt gaan spelen. Wellicht wat draften en dan in januari lekker de pre-release doen, dat is altijd heel gezellig.

Wat betreft het kaarten kijken, over het algemeen is het geen probleem op pre-release of FNM om even te kijken. En bij commander bijna een must want dan kom je alle kaarten uit de geschiedenis van magic tegen.

Als je commander wilt gaan spelen dan zijn de commander pre-cons een prima manier om te starten.

Veel plezier!

Franc

Bavelb
5 jaren geleden
Dank voor de info heren.
De dobbelsteentjes heeft mijn vrouw, met dank aan het winkelpersoon al aangeschaft en een zooi sleeves dus dat gaat lukken!

Ik ga me zeker de komende dagen even inlezen in het Ravnica-deck en specifiek de guilds om te zien wat me te wachten staat en ik niet verrast word. Ik ben in mijn core deckstarter al wat keywords en kaardtypes tegengekomen die ik nog niet kende (ascend, saga, historics) en dat is dan al gelijk verrassend.

Nog 1 vraag: in de digitale varianten heb ik tot op heden nauwelijk met/tegen planeswalker kaarten gespeeld. Bestaat de kans dat die in guilds ravnica boosterpacks zitten en dus in het spel komen? Zo ja, dan moet ik mijn kennis over de planeswalker wellicht ook weer even opfrissen . Ik heb geprobeerd op te zoeken of er in dergelijke booster PW zitten, maar krijg dan vooral links naar de GoR Planeswalker premades
 bijgewerkt door Bavelb 5 jaren geleden
Jeff
5 jaren geleden
Quote:
10 minuten geleden
Nog 1 vraag: in de digitale varianten heb ik tot op heden nauwelijk met/tegen planeswalker kaarten gespeeld. Bestaat de kans dat die in guilds ravnica boosterpacks zitten en dus in het spel komen? Zo ja, dan moet ik mijn kennis over de planeswalker wellicht ook weer even opfrissen . Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar krijg dan vooral links naar de Planeswalker premades


Jazeker, die kans bestaat. Hij is niet enorm groot, maar er zijn wel planeswalkers die geopend kunnen worden in Guilds of Ravnica en dus kun je ze in een draft tegen komen.

De Bazaar heeft ook een helpdesk, waar je in kunt zoeken hoe bepaalde mechanics of kaart-types zoals Planeswalkers werken.
n4ppy
5 jaren geleden
Hoi,

Als je in het menu bij losse kaarten kijkt dan kun je daar oa Guilds of Ravnica vinden.

Daar zitten Ral, Izzet Viceroy en Vraska, Golgari Queen in.

Wellicht is dit een handig artikel

Mocht je vragen hebben dan is het handig om kaartlinkjes te gebruiken (kaart symbool midden onder de editor, naam ingeven en dan link toevoegen)

In de https://www.bazaarofmagic.eu/nl-NL/helpdesk vindt je oa Ascend en Historic (en via het (i) symbool in de editor


Edit: Mechanics van Guilds of Ravnica is ook wellicht leerzaam
 bijgewerkt door n4ppy 5 jaren geleden
Sunitram
5 jaren geleden
Nog even 2 centjes van mij: in januari komt Ravnica Allegiance uit, met een bijbehorende prerelease. Op de prerelease wordt er sealed gespeeld, wat betekent dat iedereen een pakketje met 6 boosters (waarvan één toegespitst op jouw favoriete Guild!) krijgt en daar een 40-kaarten deck mee moet bouwen. Basic landjes kun je in 99 van de 100 gevallen van de winkel waar je speelt lenen; die hoeven niet per se uit jouw 6 boosters te komen.

Het grote voordeel van zo'n event is dat niemand echt bekend is met wat al die nieuwe kaarten doen, dus je je absoluut niet hoeft te schamen als je aan mensen moet vragen wat kaart X doet. Ook ontlopen de decks elkaar niet heel erg qua powerlevel, omdat iedereen met een soortgelijke cardpool begint. Absolute aanrader om als beginner bij te zijn.

Kun je niet zo lang wachten? Ga dan, zoals je zelf al zei, vooral lekker draften!

P.S. en net niet ongerelateerd: weet er iemand of Wizards de Challenger Decks productlijn nog doorzet? De vorige 4 waren namelijk erg goede producten, maar omdat die grotendeels zijn uitgeroteerd kan ik die hier niet meer aanbevelen...
TheRobinros
5 jaren geleden
Hoi Bavelb!

Leuk dat je papier Magic wil proberen op een FNM!

Als het goed is, is het idee van een FNM dat mensen er naartoe gaan om gezellig een vrijdagavond te zitten kaarten. Bij de bazaar is dat ook wel echt zo: de sfeer is erg goed en ik heb zelden het idee dat mijn tegenstanders er alleen zitten voor de prijzenpot en chagrijnig worden als ze een pot verliezen. Mocht je toch iemand tegen komt die het vervelend vindt dat je veel vragen stelt, besef dan dat hij zijn vrijdagavond zit te verpesten en dat dat niet aan jou ligt. Als je achteraf toch weggaat met het gevoel van "Hmm, dat was niet leuk", of dat je je schuldig voelt dat je andere spelers moest ophouden, is er ook niets dat je verplicht om nog een keer mee te doen hé
Maar uit mijn ervaring zal dat niet het geval zijn en als je er met de instelling in gaat dat je er voor de lol een avond zit te kaarten, waarbij je misschien zo nu en dan een booster wint als het goed gaat, ga je een hele leuke avond hebben.
Ik zie je binnenkort waarschijnlijk wel!

Robin
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Wow, wat een uitleg allemaal! Ik heb weinig meer toe te voegen .

Dus om even samen te vatten:

FNM bij de Bazaar is gezellig en er is atlijd ruimte om vragen te stellen. Hou er alleen rekening mee dat je wel een spel aan het spelen bent dat je tegenstander ook daadwerkelijk probeert te winnen, dus stel geen strategische vragen, alleen regelvragen. Heb je een twijfel, steek je hand op en roep "Judge!" en dan komt iemand je helpen! Twijfel daar niet over, daar zijn ze voor!

De kosten zijn 13,50 euro. Daarvoor krijg jij je 3 boosters en gaan er een paar boosters in de prijzenpot. Als je nog niet precies weet wat een Boosterdraft inhoudt, check die pagina. Je houdt wat je uit elke booster haalt, plus eventuele prijsboosters die je wint. Je speelt 3 rondes. Eerste ronde random tegenstander, daarna iemand met ongeveer gelijke punten uit jouw pod waarmee je gedraft hebt. Je wint prijzen als je meer dan 1 win hebt (dus 3 wins, of 2 wins en een draw, of 1 win en 2 draws of 1 win en een draw). Plus altijd kans op random prijzen .

Beginnende spelers (ook al reken ik je daar niet helemaal onder ) zijn van harte welkom op de FNM trouwens. Reken er niet op dat je ook maar iets gaat winnen, maar de lol is absoluut ook de moeite waard en je leert er veel van! Plus, de derde ronde speel je vaak tegen iemand die ook al twee keer verloren heeft . En wellicht valt het mee, er zijn erg goede spelers aanwezig, maar ook genoeg gezelligheidsspelers.

Wat je nodig hebt zijn een manier om leven bij te houden. Pen en papier is veelgebruikt en levert de minste kans op fouten. Maar een D20 dobbelsteen is ook veelgebruikt. Verder zijn sleeves inderdaad erg nuttig. De Bazaar heeft een ruime selectie . En wat dobbelstenen voor +1/+1 counters en tokens enzo, maar die heeft iemand ook altijd wel te leen.

En het belangrijkste: stel vragen, wees open en vriendelijk, en je hebt zo een berg Magicvrienden erbij
Bavelb
5 jaren geleden
Dank voor de vele (en snelle!) reacties iedereen.

@Jeff: Ah dank je, ik had online al even gekeken en ben er weer achter hoe het ook alweer zat met die turncounters op PW-cards. Ik kijk ook even naar de pagina waarnaar jij linkt!

@n4ppy: Veel dank voor de diverse links, goed om me via die route even te oriënteren op de mechanics en specifics van GoR!

@Sunitram: Ja ik was zeker van plan naar die prerelease te gaan! Ik heb al even zitten kijken maar is er een specifieke reden dat een boosterdraft met 3 packs gebeurt en een prerelease/Sealed met 6 boosters? Uiteindelijk maak je toch een Deck met 40 kaarten. Of is dat gewoon zodat iedereen na de prerelease iig met 90 kaarten van de nieuwe set naar huis gaat?

@TheRobinrosJa, met deze info voel ik me iig zeker genoeg dat ik niet in de weg loop (behalve dan als cannonfodder voor de ervaren mensen, maar dat maakt me geen zier uit ). Ik ga er zelf vrijdag aanstaande vast bij zijn, tot dan wellicht.

@MagnusMagicus Dank, ik zal er zijn. En ik hou absoluut geen rekening met ook maar enige winst. ik kom er vooral om een paar leuke potten te spelen, mensen te ontmoeten die ik niet hoef uit te leggen wat MTG is en ook een beetje om wat nieuwe kaarten te zien/toe te voegen.

Klopt het dat bij een boosterdraft 1 ronde tegen 1 speler een best-of-3 is (dus totaal tussen de 6 en 9 potjes op een avond) en je tijdens de best-of-3 kan sideboarden tussen de potjes? Is er een maximumtijd voor een match of een best-of-3? Alles zal ongetwijfeld ook op de avond zelf worden toegelicht, maar ik kom graag beslagen ten ijs zoals je ziet
 bijgewerkt door Bavelb 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
@Sunitram: Ja ik was zeker van plan naar die prerelease te gaan! Ik heb al even zitten kijken maar is er een specifieke reden dat een boosterdraft met 3 packs gebeurt en een prerelease/Sealed met 6 boosters? Uiteindelijk maak je toch een Deck met 40 kaarten. Of is dat gewoon zodat iedereen na de prerelease iig met 90 kaarten van de nieuwe set naar huis gaat?


Bij een Boosterdraft open je booster 1 en haal je er 1 kaart uit, en geeft dan de booster door en je krijgt dan een booster minus 1 kaart van degene naast je, etc. En je doet dit met 8 man in de rondte. Je pakt dus kaarten uit totaal 24 boosters waarbij je focus hebt op een paar kleuren. Bij een Sealed Deck krijg je 6 boosters, en de inhoud daarvan, daar moet je het mee doen. Daarom krijg je er meer, omdat je minder keuze hebt gehad in wat je wil spelen. Een Prerelease kost ook 27,50 euro omdat je meer boosters krijgt (en een coole promo).

Quote:
Klopt het dat bij een boosterdraft 1 ronde tegen 1 speler een best-of-3 is (dus totaal tussen de 6 en 9 potjes op een avond) en je tijdens de best-of-3 kan sideboarden tussen de potjes? Is er een maximumtijd voor een match of een best-of-3? Alles zal ongetwijfeld ook op de avond zelf worden toegelicht, maar ik kom graag beslagen ten ijs zoals je ziet

Ja, een boosterdraft ronde is best-of-three. Je speelt dus meestal 2 of 3 potjes en degene die als eerste 2 wins heeft wint, en anders degene met de meeste wins. Bij gelijkspel is het een draw. Een win levert 3 punten op, een draw 1 en een loss 0. Je mag tussen elke game en elke match sideboarden met de rest van de kaarten die je gedraft hebt als je dat wil, en je hoeft je deck niet terug naar een eerdere configuratie terug te brengen als je dat niet wil. Continuous sideboarding heet dat. Een ronde duurt meestal 45-50 minuten. Als de tijd op is, wordt dat aangekondigd en op dat moment maakt de actieve spelers zijn of haar beurt af, en zijn er daarna nog 5 beurten. Als de game dan niet afgelopen is, dan is de game een draw. Dus als jij 1-0 voorstaat en de 2e game loopt uit de tijd en wordt een draw, dan win jij omdat je meer wins hebt dan je tegenstander. Was het 1-1 en wordt de 3e game een draw, dan is het een draw.
nielsbap
5 jaren geleden
een draft is 3 boosters omdat doordat ze rond gaan je meer kaarten ziet dus eigenlijk een grotere pool hebt om uit te kiezen. (bij sealed met 3 pakjes heb je 45 random kaarten waar je een 40 kaarten deck van moet maken dit betekend 5 kleuren en meer bij draft heb je 45 kaarten van 2 of 3 kleuren (uitzonderingen daargelaten) maar iig synergy. daarom is sealed 6 boosters om de randomness te counteren met numbers) en je laatste alinea allemaal ja.

oops MagnusMagicus was me voor
 bijgewerkt door nielsbap 5 jaren geleden
n4ppy
5 jaren geleden
Houd er wel rekening mee dat je de kans loopt dat de persoon rechts naast je, waar jij de boosters van krijgt in de eerste ronde, wellicht ook voor dat vette zwarte deck gaat wat je wilt bouwen en jij dus geen vette zwarte kaarten krijgt.
De tweede booster gaat de andere kant op dus wellicht krijg je dan wel zwarte kaarten (want de persoon links naast je die vindt zwart maar niks / kreeg niets in zwart van jou en is naar wit gegaan) en de derde booster gaat weer de andere kant op (weer geen zwart)

Het is iets minder zwart/wit dan dit maar de uitdaging van booster draft is om aan te voelen waar je kansen liggen (ben ik zelf heel slecht in dus zorg waarschijnlijk voor een hoop verwarring als ik draft )
Bavelb
5 jaren geleden
Dank weer voor de tips en uitleg allen. De procedure voor Draft en Sealed is me ook weer helemaal duidelijk. Daar zal ik dan ook vast aan gaan meedoen bij de prerelease.

Wellicht tot vrijdag!
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Succes!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top