Ook nieuw hier!

Fer86
2 maanden geleden
Hallo allemaal!

Ik ben ook nieuw op het forum en speel sinds eind December weer magic na een break van 20 jaar (Urza's legacy en Destiny zijn de laatste sets die ik gespeeld heb). Ik en mijn vriendin spelen iedere avond wel een paar potjes met kaarten uit de eerste bestelling: 5 Planeswalker decks, Elven vs Inventors duel decks en wat kaarten uit verschillende boosters. De tweede bestelling met nieuwe kaarten moet nog binnen komen.

Tot ziens op het forum!
Magicfreak
2 maanden geleden
Leuk! Er is wel heel wat veranderd in die 20 jaar he?
Fer86
2 maanden geleden
Absoluut! Het is er alleen maar leuker op geworden
Dordledum
2 maanden geleden
Welkom terug!
Blasty
2 maanden geleden
Veel plezier op het forum Fer!
Fer86
2 maanden geleden
Bedankt Dordledum & Blasty!
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Wow, je bent bijna net zo lang gestopt als ik al speel . Welkom terug, en de Planeswalker decks zijn een zeer goede intro terug in Magic! Veel plezier, en deel vooral je decks en stel alle vragen die in je opkomen! Er is nogal wat aan de regels veranderd sinds 1999
Fer86
2 maanden geleden
Dankjewel MagnusMagicus! Grappig en wat een lange tijd!

Er is inderdaad veel veranderd sinds 1999, de basisregels zijn niet zo moeilijk maar het kan snel complex worden met bepaalde kaarten en combinaties. Zo vroegen wij ons bijvoorbeeld af als de Treetop Village een 3/3 creature wordt (maar nog steeds een land is zoals de kaart stelt), wat er gebeurt als hij 3 damage krijgt? Wordt de kaart dan weer een land of gaat hij naar de graveyard?

De planeswalker sets zijn inderdaad erg leuk om terug te keren naar Magic, niet te complex en leuk om de verschillende kleuren beter te leren kennen. Inmiddels hebben we ook de Ravnica guild kits besteld en zelf 2 decks gebouwd. Kortom, genoeg om nog veel potjes te spelen.
 bijgewerkt door Fer86 2 maanden geleden
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Treetop Village is dan een creature en een land, en gebonden aan de regels voor beide types. En als een creature evenveel of meer damage krijgt dan zijn toughness, gaat het naar de graveyard. Dat is bij de Village ook het geval, dus die gaat naar de graveyard.
Fer86
2 maanden geleden
Bedankt voor de uitleg! Volgende keer gaat hij dan naar de graveyard i.p.v. erom dobbelen
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Tip voor de komende spellen: schrijf al je vragen op, kies ter plekke een oplossing die jullie bevalt (zoals dobbelen) en stel na de game alle vragen hier op het forum, dan weet je het voor de volgende keer!
Fer86
2 maanden geleden
Dankjewel, gaan we zeker doen!
Fer86
2 maanden geleden
Gisteravond een paar potjes gespeeld met alle Guilds of Ravnica Guild Kits en ik moet zeggen dat deze decks heel anders spelen dan de Planeswalker sets; de decks lijken beter in elkaar te zitten en de abilities en combinaties van kaarten zijn complexer. Vooral het Guilds of Ravnica Guild Kit: Boros deck en het Guilds of Ravnica Guild Kit: Selesnya deck bleken erg sterk en korte metten te maken met de tegenstander . Ook heeft deze avond de nodige vragen opgeleverd

Het eerste spelletje van de avond begon in de eerste rondes al met een kaart die vragen op roept: Call of the Nightwing
Ik heb de manual geraadpleegd maar toch werd mij het volgende hieruit niet duidelijk: Als deze sorcery kaart gespeeld wordt dan komt er een 1/1 token met flying op de battlefield. Door cipher toe te passen op een creature mag deze sorcery nogmaals gecast worden als er combat damage tegen een speler gedealed wordt door de creature met de encoded sorcery. Nu had mijn tegenstander geen mogelijkheid om flying creatures te blocken en de cipher card was toegewezen aan aan flying creature.

Mijn vraag is dan: als de sorcery nog een keer gecast mag worden omdat het desbetreffende creature combat damage heeft gedealed aan een player, mag de sorcery dan nogmaals aan een creature toegewezen/encoded worden met cipher of mag er slechts een 1/1 token gecreëerd worden?

Ik hoop dat ik de kaart goed begrepen heb, maar het laatste leek mij het meest logische aangezien het aantal tokens anders exponentieel toe zou nemen naar mate er meer player damage gedealed wordt door verschillende creatures met cipher.

Ook heb ik nog een vraag m.b.t. de volgende kaart: Nightveil Specter
De laatste regel geeft aan dat met Nightveil Specter exiled cards gespeeld mogen worden. Hoe moet ik dit precies zien? Kan ik dan exiled cards casten alsof ze in je hand zitten?

En als laatste: Als Privileged Position gespeeld wordt in combinatie met Cleansing Nova worden dan alleen de creatures van de tegenstander ge-destroyed?

Alvast bedankt voor de reacties, enorm gewaardeerd!


Vanavond ronde 2 met de guild kits
 bijgewerkt door Fer86 2 maanden geleden
MarcelN
2 maanden geleden
Goed bezig! De Guild Kits zijn een leuke manier om t spel te leren kennen en ze stijgen ook al iets boven t “instapniveau” uit. Selesnya is voor mij ook een favorietje in deze set, de volgende set gaat mij nog blijer maken met Orzhov, Azorius en Gruul .

Cipher is een ability die regeltechnisch alleen functioneert als het gecast wordt vanaf een fysieke kaart. Dat houdt eigenlijk in dat de copy die je cast als je damage doet met het gecipherde creature in principe wel Cipher heeft, maar het gaat niet af omdat de copy geen fysieke kaart was. Klinkt een beetje wonky misschien, maar zo werkt t Zie ook de helpdesk: Cipher

De Nightveil Specter zorgt ervoor dat de bovenste kaart van de library van de opponent wordt geexiled wanneer de Specter de oppo combat damage geeft. Deze kaart kan dus door de oppo niet meer gespeeld worden. De Specter geeft jou echter de mogelijkheid dat wel te doen (zolang je de Specter nog onder je control hebt). Je moet er echter wel de juiste mana voor hebben! Stel dat je met het Dimir deck speelt tegen het Selesnya deck en je exiled bijvoorbeeld Trostani, Selesnya's Voice met de Specter zul je m heel lastig kunnen casten omdat je nou eenmaal heel moeilijk aan witte en groene mana kan komen in een zwart/blauw deck

Privileged Position geeft al jouw andere permanents Hexproof. Dit betekent dat ze niet het target kunnen zijn van spells of abilities van je opponents. Target is het sleutelwoord hierin! Cleansing Nova target niet namelijk! (Spells die wel targetten hebben ook het woord target specifiek in de Oracle tekst staan, zie bijvoorbeeld Path to Exile.) De Nova zorgt dat alle creatures of artifacts/enchantments gesloopt worden. Hexproof helpt hier dus niet tegen.
 bijgewerkt door MarcelN 2 maanden geleden
Fer86
2 maanden geleden
Hoi Marcel!

Ahh, ik begrijp het, de cypher ability wordt dan inderdaad niet toegepast bij de encoded variant, eigenlijk ook wel logisch om e.e.a. te balanceren. De uitleg op de helpdesk is trouwens ook veel duidelijker dan de bron die ik had geraadpleegd (precies dezelfde kaart wordt zelfs als voorbeeld gebruikt), voortaan zal ik daar eerst even kijken.

Helemaal duidelijk wat betreft Nightveil Specter met jouw input nu ik de kaart nog een keer lees, het gaat om de kaarten die Nightveil Specter heeft geexiled. Eigenlijk zou je Manaliths toe moeten voegen aan een deck met deze kaart. Is het trouwens gangbaar om dit soort pre-constructed decks aan te passen?

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg!
 bijgewerkt door Fer86 2 maanden geleden
Fer86
2 maanden geleden
Nu ik nog even verder zit na te denken; als een opponent een land card exiled door Nightveil Specter mag ik die dan spelen?
MarcelN
2 maanden geleden
Je kunt wat “manafix” zoals Manalith toevoegen, maar over t algemeen zal 1 mana van een andere kleur niet veel uitmaken. Probeer t even uit zou ik zeggen en als je vindt dat t genoeg voordeel geeft, mooi doen!

Precons aanpassen kun je zeker doen, daar zijn ze bijna een beetje voor gemaakt, maar als je t spel eerst echt wilt leren kennen zou ik t nog even zo houden, omdat de decks wel een bepaalde balans hebben. Maar niks moet, alles mag

Landjes die je exiled met de Specter kun je ook spelen inderdaad!
Fer86
2 maanden geleden
We gaan inderdaad eerst gewoon spelen met de precons zoals ze zijn vanwege de onderlinge balans en dan later aanpassen. Nogmaals bedankt!
Fer86
2 maanden geleden
Nog een vraagje: Mag Bounty of Might gespeeld worden op minder dan 3 creatures? Dus 1 creature die +9/+9 krijgt?



Zie net het antwoord op mijn vraag al bij de kaart staan, Kan ik mijn eigen posts niet verwijderen?
 bijgewerkt door Fer86 2 maanden geleden
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Je eerdere vragen zijn helemaal correct beantwoord, en ik zie dat je op je laatste vraag zelf al antwoord had gevonden (ja, dat mag dus. Je mag 1 creature +9/+9 geven, of eentje +6/+6 en een +3/+3 of drie creatures elk +3/+3).

Je kunt zelf geen posts verwijderen, maar je kunt hem wel rapporteren (knopje rechtsboven bij elke post) en dan eventueel even editen en erin zetten dat de post weg kan. Dan zal ik of een andere moderator je post verwijderen.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top