Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Hate cards in Multiplayer. Wat ruineert jou spelervaring?

Enigma
9 jaren geleden
Mijn eigen playgroup heeft zeker bij de helft van alle games die we spelen discussies met elkaar over wat ze wel en niet leuk vinden.
Het gaat hier om effecten die erg veel irritatie genereren tegenover kaarten die te sterk zijn of te grote voordelen geven.

Uit dit soort situaties bouwen de meeste playgroups een eigen banlist/ unfun lijst op. Mijn vraag : Waar storen jullie je aan? Wat haalt nou echt de pret uit een potje weg voor jullie en waarom?


Ik stoort me zelf enorm aan Exsanguinate sinds mijn groep niet veel diverse playstyles kent en het mij verplicht zelf vaak blauw te spelen of er counters voor te splashen. ( Buiten 60 card boeit het me vrij weinig eigenlijk, in EDH kan ik er prima mee dealen )
Maurice
9 jaren geleden
ik heb zelf een hekel aan: Possibility Storm, Tasigur's Cruelty maar we hebben niks gebant in onze speel groep dat komt denk ik nog wel.
kolonelnick
9 jaren geleden
in onze playgroup hebben we inderdaad een eigen ban/restricted/nerf list.
zo mogen we alleen basic land zoeken met Primeval Titan
is Sun Droplet restricted en mag deze niet op tafels van vier of meer gespeeld worden.
en zo zijn er nog een paar kaarten die restrictions hebben gekregen of gewoon niet gespeeld mogen worden. decks die Oloro, Ageless Ascetic als commander spelen vind ik ook erg vervelend
Eclavyrr
9 jaren geleden
Bij ons: infinite combo's (tenzij ze per ongeluk ontstaan) en zogenaamde bleed decks; decks die een keiharde lock op tafel leggen en je dan langzaam laten doodgaan.

Specifieke kaarten zijn niet geband, alhoewel Iona spelers meestal na de eerste keer de rest van alle matches een groot doelwit op hun voorhoofd geschilderd jkrijgen als ze ook maar ergens een witte mana vandaan kunnen halen.
 bijgewerkt door Eclavyrr 9 jaren geleden
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Mijn groep speelt bijna alleen Commander. We volgen de Banned en Restricted lijst natuurlijk, maar er wordt bij ons geen mass land destruction gespeeld en geen kaarten die spelers buitensluiten, zoals Iona, Shield of Emeria uberhaupt of Linvala, Keeper of Silence als Commander. Ik vind kaarten als Possibility Storm juist hilarisch. Niet elke game, maar als dat soms voorbijkomt is het kijken wat je ermee kunt doen, en genieten .

Wij spelen ook heel erg weinig tutors. Ik heb ze uit zo goed als al mijn Commander decks gehaald. Alleen landzoeken doen we nog. Dan is het ook geen enkel probleem als iemand eens wat gaat zoeken. Maar als er elke ronde 2 tutors gespeeld worden, dan worden games snel hetzelfde en duuuurt het aaaaalleeemmaaaal zoooo laaaaaang.
Enigma
9 jaren geleden
In mijn speelgroep heersen er vrij veel irritaties :

- Landdestruction ( al is het maar 1 land ) gaat niet door de beugel
- Boardwipes ( sinds ze zowat allemaal creature decks spelen )
- Lifegain ( behalve als ze het zelf doen * rolt ogen )
- Een creature van iemand overnemen
- Planeswalkers ( omdat niet iedereen ze heeft of er even goed mee omgaat )
- De kleur blauw...
- Infinity Combo's
- Alternative wincons

Ja.. das erg veel ja ( ik heb zelf het meest wat tegen Lifegain )
burtyoungsters
9 jaren geleden
Wij spelen ook alleen maar Commander. Wij houden ons niet aan de banned en restricted lijst. Maar het moet wel leuk blijven. Infinite combo's en locks worden niet gespeeld. Verder spelen we uitermate casual, gaat alles langzaam, worden mensen gespaard, etc. Ontzettend overpowered kaarten worden bijna niet gespeeld. Ik vind het erg leuk om tegen decks te spelen die goed in elkaar zitten. Zo wordt bij ons een ontzettend goed Karador, Ghost Chieftain deck gespeeld. Bijna niet tegenop te spelen. Maar het zit gewoon goed in elkaar, dus het is alleen al genieten om het deck te zien werken. Zelf ben ik geen fan van commanders die vooral als voltron worden gespeeld, zoalsGeist of Saint Traft en Bruna, Light of Alabaster. Of commanders zoals Kaalia of the Vast en Krenko, Mob Boss. Maar over het algemeen betekent het spelen van dit soort commanders dat iedereen tegen je is, dus dat doe je misschien een paar keer.
 bijgewerkt door burtyoungsters 9 jaren geleden
burtyoungsters
9 jaren geleden
Quote:
Enigma 09-03-2015 om 14:35
In mijn speelgroep heersen er vrij veel irritaties :

- Landdestruction ( al is het maar 1 land ) gaat niet door de beugel
- Boardwipes ( sinds ze zowat allemaal creature decks spelen )
- Lifegain ( behalve als ze het zelf doen * rolt ogen )
- Een creature van iemand overnemen
- Planeswalkers ( omdat niet iedereen ze heeft of er even goed mee omgaat )
- De kleur blauw...
- Infinity Combo's
- Alternative wincons

Ja.. das erg veel ja ( ik heb zelf het meest wat tegen Lifegain )


LOL! Wat mag dan wel in jullie speelgroep?
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Ik had ooit een Bruna deck, maar dat is zo stom omdat het uit het niets plots wint. Dat doet me eraan denken dat we ook geen Insurrection spelen. Dat is ook zo'n "we zijn lekker aan het spelen en oeps ik win" kaart. Het spel hoeft geen uren te duren, maar "ik heb 8 mana dus ik win" is niet leuk. Een keer gaaf, daarna stom .

Quote:
Enigma 09-03-2015 om 14:35
In mijn speelgroep heersen er vrij veel irritaties :

- Landdestruction ( al is het maar 1 land ) gaat niet door de beugel
- Boardwipes ( sinds ze zowat allemaal creature decks spelen )
- Lifegain ( behalve als ze het zelf doen * rolt ogen )
- Een creature van iemand overnemen
- Planeswalkers ( omdat niet iedereen ze heeft of er even goed mee omgaat )
- De kleur blauw...
- Infinity Combo's
- Alternative wincons

Ja.. das erg veel ja ( ik heb zelf het meest wat tegen Lifegain )


Oh wow, daar ben ik het zo niet mee eens . Ik weet niet of dit over Commander gaat, maar ik ben een groot voorstander van land destruction. Je moet gewoon van die Maze of Ith of Volrath's Stronghold af kunnen komen. Je gebruikt het niet om iemand buiten het spel te plaatsen, maar om iemand een voorsprong af te nemen. Boardwipes zijn key in Commander. Hoe kun je anders nog winnen als je eenmaal achterstaat? Ik raad elke Commanderspeler aan minimaal 2 wipes te spelen. Lifegain is ook niet spannend. Boeiuh dat iemand 100 leven gained. Vier keer aanvallen en hij is het weer kwijt. Plus, in Commander heb je ook Commander damage, dan is het niet relevant dat jij 2500 leven hebt. Creatures jatten is ook geweldig. Ik kan me nog een game herinneren dat speler A een Akroma, Angel of Wrath castte. Speler B nam hem in zijn beurt over, speler C ook en D destroyde hem waarna A haar weer reanimate .
Planeswalkers zijn al tig jaar een onderdeel van Magic. Magic is een spel van veranderingen. Als je daar niet mee om kan gaan...tijd om te gaan ganzenborden? (just kidding )
Blauw is geweldig. Een blauw hoeft ook niet alleen maar te counteren. Sterker nog, ik speel zelden meer dan 3 counterspells in blauwe Commanderdecks. En dan alleen de leuke (die jatten ).
Infinity is niet interessant. Dat is zo'n "we zijn lekker aan het spelen oh nu win ik" moment. Een keer leuk, daarna saai.
Alternate wincons ben ik ook niet zo'n voorstander van, omdat het een "ik moet nu een antwoord hebben anders is het voorbij" moment is, en niet alle decks kunnen dat heel goed. Plus, het voelt niet leuk om van te verliezen.
 bijgewerkt door MagnusMagicus 9 jaren geleden
Enigma
9 jaren geleden
De playgroup speelt nu dingen als :

Mono white humans ( Mother of RunesChampion of the Parish )
Mono green Elf of Wolf Tribal
Angel decks ( variaties met steeds een andere dual color legend )

Vaak 1 of 2 decks die iedereen elke turn 1 of 2 damage doen met Pulse Tracker en Breath of Malfegor

Dan is er nog een casual sultai speler en een chaos deck speler.

Vooral creaturebased decks, heel veel groen en wit dat snel op tafel komt.
Jeff
9 jaren geleden
Ik ben persoonlijk heel erg niet voorstander van een lokale banlist, er is echt bijna niets in magic dat niet beantwoord kan worden. Er zijn wel dingen waar ik een wenkbrauw voor ophaal. Als ik het even tot Commander beperk (zo vaak speel ik geen 60-kaarten casual meer namelijk), dan zijn dat voornamelijk wat Magnus zegt: Mass-land destruction en spelers buiten het spel houden. Land destruction geen problemen mee, maar als je actief mana gaat slopen om spelers buiten het spel te houden doe je het verkeerd volgens mij.

Soms zie ik mensen heel erg moeilijk doen over kaarten als Prophet of Kruphix en die stomme flyer die kaarten trekt als je tegenstander(s) een kaart trekt (waarvan ik zo gauw even niet op de naam kan komen). Dit zijn echt kaarten waar je je prima op kan aanpassen. Er is echt zat degelijke spot- en mass-removal beschikbaar. Als je er zelf voor kiest die niet te spelen, dan is het je eigen fout als je verliest van dit soort kaarten.
Enigma
9 jaren geleden
Ik lees eigenlijk niks waar ik het niet ook mee eens ben. Commander word zelden gespeeld omdat hun basic strategie van legertje bouwen en duwen dan niet meer zo goed werkt.

Poging gedaan met de planeswalker commander decks voor een vervelend resultaat : Very poor threat lvl assesment. Aan de andere kant, Teferi, Temporal Archmage is dus goed in spelers een andere kant op te sturen.

Vaak zien ze de threats niet ( of willen ze niet zien ) en dan zijn inderdaad veel kaarten broken.

Wat denken mensen hier eigenlijk overBalance ?

Ik weet dat ie EDH banned is maar zo overal.
Morph
9 jaren geleden
Bij ons worden de Eldrazi niet gespeeld, bijvoorbeeld Ulamog, the Infinite Gyre en Kozilek, Butcher of Truth. Deze kunnen nogal snel tot Mass-landdestruction leiden.

Incidenteel komen It That Betrays of Artisan of Kozilek nog wel eens voor. Maar dan wordt er niet mee aangevallen om landen te slopen.
robbertvanderkleij
9 jaren geleden
@ Jeff: Consecrated Sphinx bedoel je
@ Enigma: Balance is te makkelijk te misbruiken. En valt wat mij betreft in het categorietje: Het andere spelers onmogelijk maken.

Als ik commander speel zijn Magnus en Jeff daar regelmatig bij betrokken, dus mijn mening komt daarbij wel overeen.

Magic is een interactief spel. Als je alleen maar met je eigen deck bezig ben, ben je het spel niet met anderen aan het spelen. Prima, maar ga niet zeuren als iemand met een threat komt, waar jij niet meer vanaf kan komen. Zorg ervoor dat je wat interactie hebt in je decks, dat je antwoorden hebt op andere spelers. Reserveer altijd slots in je deck voor removal. Beter nog: combineer removal met creatures ofzo (denk Reclamation Sage).
Multiplayer doe je voor de gezelligheid. Iedereen wil dus een leuk potje kunnen spelen. Er zijn een hoop dingen die mensen niet leuk vinden, maar in magic kan nu eenmaal veel. Als je decks bouwt met een plan en ook nog rekening houdt met eventuele plannen van tegenstanders kan bijna alles leuk zijn. Het enige wat dan echt stom is, is het buitensluiten van spelers of het spelen onmogelijk maken.
Dit komt neer op:
- Mass land destruction
- Locks (Winter Orb)
- Infinite combo's

Dingen zoals commanderdecks met 40 counterspells of 40 mass removal kaarten is prima tegen te spelen. Het ergste wat je kan doen is als groep niks meer spelen, blijf je spells spelen, de counters of Wrath of Gods raken vanzelf op.

De laatste tip is het belangrijkst: Laat je niet uit het veld slaan door iets waardoor je gaat verliezen. Bestempel het niet gelijk als 'niet leuk', maar leer ervan en probeer er antwoorden voor in je decks in te bouwen. Niets is zo sfeerverlagend als die ene zure speler aan tafel die gaat klagen om iets waar andere spelers zich van geen kwaad van bewust zijn.
DonKavan
9 jaren geleden
Hallo! Wij spelen ook voornamelijk commander! Echter zijn wij nog rookies en we houden gewoon de mtgcommander banlist aan, de rest mag gewoon gespeeld worden, al is een mass land destruction in geen van onze decks te vinden.

Voor de rest mag alles bij ons, gewoon omdat het kan. Waar ik wel de laatste tijd wat moe van wordt zijn de volgende kaarten:
- Curse of the Cabal
- Sadistic Sacrament
- Terastodon - Met name in een blink deck
- Die ene sfinx die je op 10 leven zet

Type decks:
- Infect damage decks..... Ik begreep trouwens dat sommige speelgroepen met een infect damage van 21 spelen, dan lijkt me wel weer speelbaar...
- Een blauw counterdeck, dus met minimaal 15 counterspells.
- Decks met bv een Kaalia of the Vast, Zur the Enchanter of Bruna, Light of Alabaster als commander, niet vaker dan 1x per avond spelen.

Maar boardwipes, beesten jatten en lifegain hoort erbij als het mij vraagt, vooral in commander
 bijgewerkt door DonKavan 9 jaren geleden
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Ik vind het nadeel van creatures als Consecrated Sphinx (en Primeval Titan had dat probleem ook voor hij gebanned werd) is dat ze het spel zo domineren. Kun je iets kopieren? Dan kopieer die je kaart. Kun je iets jatten? Dan jat je die kaart? Heb je mass removal? Dan speel je dat, al is het alleen maar om die kaart te slopen. Kun je reanimaten? Raad eens wat standaard getarget gaat worden? Kun je tutoren? Wat ga je natuurlijk weer halen...

Het maakt het spel minder interessant. Ik ben ook gestopt met die kaart spelen. En ook geen kleurloze Eldrazi. Ik vind alleen Artisan of Kozilek nog leuk om mee/tegen te spelen.

Ik heb er geen problemen mee als iemand die kaarten speelt, maar ik ben heel blij dat mijn speelgroep gezamenlijk ertoe is gekomen om dit soort kaarten niet te spelen, want het maakt het spel leuker.

Oh, en life-setting kaarten zijn ook stom. Die Magister Sphinx is ook niet leuk, net zoals de middelste ability van Sorin Markov. Je speelt 40 leven met een reden.

Ik ben ook niet zo'n fan van Infect. De officiele regel is gewoon 10 poison. Je kunt dat wel weer houserulen, maar ik wil met mijn deck ook ergens anders kunnen spelen. Het is gewoon een beetje een suffe manier om te winnen. Al zou ik het niet zo erg vinden om te verliezen van Marsh Viper + Viridian Longbow .
 bijgewerkt door MagnusMagicus 9 jaren geleden
WizardGarm
9 jaren geleden
Bij ons gebruiken we de bestaande banlists, maar er worden uitzonderingen gemaakt, bijvoorbeeld voor een grouphug versie van Edric, Spymaster of Trest dat ik heb, dit deck is niet gebouwd als zijnde het optimale Edric deck, maar eerder om het spel iets te versnellen, mensen mogen kaarten pakken etc. In de categorie "Niet Leuk"valt ondertussen Jin-Gitaxias, Core Augur en bijvoorbeeld Archetype of Endurance op beurt 9 in het spel leggen met Tooth and Nail of mensen locken met een Daretti, Scrap Savant, [k]Mind Slaver[/k], Contagion Engine en 14 mana combo. Infinite combos worden toegestaan zolang ze niet "te cheap"zijn, en het liefst uit 4 of meer kaarten bestaan die niet gemakkelijk op te leggen zijn, maar dingen als een deck helemaal extra turns, extra combat phases wombo combo [k]Narset, the Enlightened Master[/k] decks worden niet gewaardeerd. . Een ook geen Exquisite Blood+[k]Sanguine Blood[/k]. Het helpt dat de decks van onze speelgroep redelijk aan elkaar gewaagd zijn, iedereen heeft zo wel zijn troefkaarten.

Bij ons heerst ook heel erg het motto "Liever het spel spelen dan anderen zo snel mogelijk het spel uit schoppen zodra ze een keer screwed zijn, hetzij mana, colour of card". Dus we focusen liever op de sterkere opponent, en laten de zwakkeren even terugkomen. Hierdoor ontstaat een ontspannen sfeer, waarbij ALS iemand dan een keer een game-ender speelt (na een goeie tijd spelen) als bijvoorbeeld Enter the Infinite (waar dan niet naar getutored is) met Niv-Mizzet, the Firemind als Commander, niet iedereen boos is of ge-irriteerd raakt.

Het enige punt van lichte ergernis is spelvertragende elementen, om deze reden vind ik persoonlijk Possibility Storm wat minder, duurt erg lang als mensen veel mana hebben, of het constant uitgebreid bekijken van graveyards, omdat men toevallig The Mimeoplasm als Commander hebben, die niet gecast kan worden, maar simpelweg vanwege het "dreigelement". Eigenlijk alle punten, met uitzondering van de alternatieve wincondities ben ik, en waarschijnlijk onze speelgroep ook het niet mee eens, boardwipes zijn zoals Magnus ook zegt, een vaste prik in decks, vaak wel 4 tot 5 per deck en een aantal mensen spelen blauw op een totaal andere manier dan "Counter decks". Mass land destruction gebeurd soms, maar vrij weinig. Denk dat er in 3 maanden tijd 2x een Armageddon in een voltron deck is geresolved.
stonyhawk
9 jaren geleden
Ik merk bij mijn vriendengroep dat er met verschillende decks wordt gespeeld. De een alleen 2014 commander decks de andere bijvoorbeeld een jenara deck met tutors en kaarten die het spel plat kunnen leggen. Ik heb gelukkig inmiddels meerdere decks zodat ik tegen een haat deck ook een vergelijkbaar deck pak. De potjes die je dan krijgt zijn best leuk vind ik. De een heeft er wat meer moeite mee dan de ander. Vooral in multiplayer kan het saai zijn voor iemand die dan met een 2014 deck speelt. In die gevallen pak ik zelf ook gewoon een wat langzamer deck zonder kaarten die het spel plat leggen.
burtyoungsters
9 jaren geleden
Super interessant om dit allemaal te lezen!

Ik ben het helemaal eens met de opmerking dat in Commander overal een antwoord voor is. Daarom houden wij ons niet aan de ban en restricted list. Je moet gewoon kaarten niet misbruiken. Wat iemand anders al zei: je speelt samen en niet om de rest continue lam te slaan.

En ja, ik ben het er ook mee eens dat de Eldrazi, Linvala, Keeper of Silence, Jin-Gitaxias, Core Augur en meer van dat soort kaarten niet leuk zijn. Die worden dan ook niet gewaardeerd. Ik merk zelf dat ik me steeds meer begin te storen aan Avacyn, Angel of Hope. Meestal als zij laat in het spel op tafel komt kunnen we wel opgeven.

Grappig overigens: 1 van de jongens waar ik mee speel heeft een boros burn / reset deck. Er zitten 11 wipes in, waaronder ook Armageddon en Balance! Maar dat hoort gewoon bij dat thema, dus het deck is weer wel consequent. En we weten dat als hij dat deck pakt, we meestal 5 uur verder zijn . Ik hou daar wel van.
 bijgewerkt door burtyoungsters 9 jaren geleden
kolonelnick
9 jaren geleden
Winter Orb wordt bij ons inderdaad ook niet gespeeld. land destroy mag wel bij ons (ik ben zelf schuldig aan het spelen van non-basic land haat)
ook mogen bij ons infinite triggers niet vaker als drie keer afgaan, bijvoorbeeld Sanguine Bond en Exquisite Blood
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 55 posts
  • Laatste post stonyhawk 9 jaren geleden
  • Gemaakt door Enigma 9 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top