Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Legendary-moe?

bartist
1 jaar geleden
Hey allen,

Dit is iets waar ik al een tijdje mee zit en ik vroeg mij af of ik de enige was.

Tijdens het aanpassen van m'n commander decks betrapte ik mij een tijd geleden dat de "reguliere" creatures steeds vaker plaats maakte voor legendary creatures. Ik dacht eerst dat het aan mijn deckbuilding vaardigheden, maar later viel het mij ook op dat er enorm veel legendary creatures worden geprint. Om een willekeurige sets te noemen (eentje waar legendary niet een subtheme is) New Capenna zitten 19 legendary creatures, Crimson Vow heeft er 17 en Strixhaven heeft er 22. Ter vergelijking: Kaladesh en Ravinca Allegiance hebben er maar 7, Legendary-matter set Dominaria had er 44 (waarvan 1 token en 1 planeswalkerdeck-uniek), en Battle for Zendikar heeft er maar 6!

Dit zou in principe geen probleem moet zijn, maar voor mijn gevoel worden kaarten soms net iets te makkelijk legendary. Ik heb The Professor horen zeggen dat meer legendaries goed zijn omdat er dan meer keuze is, maar in praktijk zie ik vaak dezelfde legendaries als commanders voor bepaald soorten decks. Zeker met kaarten die praktisch gemaakt worden voor bepaalde type decks zoals Urtet, Remnant of Memnarch en Go-Shintai of Life's Origin zou ik durven beweren dat de keuze beperkter wordt.

Ik heb laatst een Sidisi, Brood Tyrant deck gemaakt met eigenlijk dat concept in m'n hoofd: geen andere legendary creatures, sidisi is de enige echte commander.... En het was bijna vervelend hoe vaak in m'n voorraad zitten kijken en heb gedacht "Ow, deze past er wel leeuuk... laat maar het is een legendary creature". Het deck is zit nu in elkaar, maar ik heb wel het gevoel dat het ineens een heel ander deck is dan m'n meeste decks.

Dus, eigenlijk mijn vraag: Ligt dit gevoel aan mij? of zijn legendary creatures niet meer zo legendary? Geeft dit keuze, of is die keuze slechts een illusie? Graag hoor ik hier jullie mening over.
 bijgewerkt door bartist 1 jaar geleden
nielsvd
1 jaar geleden
Ik herken dit gevoel wel. Er zijn heel veel legendaries bijgekomen, maar heb het gevoel dat het vaak meer van hetzelfde is.

Soms leveren creatieve partner of legendary/background combinaties leukere decks op dan de zoveelste legendary die praktisch hetzelfde doet als 2/3 andere of heel specifiek goed zijn in 1 ding.

Ook merkte ik laatste dat sommige decks behoorlijk wat legendaries bevat zonder dat het een thema in het deck is, dacht dat het misschien komt omdat legendaries net iets sterker zijn ofzo.
Jsterck1
1 jaar geleden
In mijn Sidisi, Brood Tyrant deck heb ik blijkbaar 8 legendary creatures, waarvan er twee planeswalkers zijn.

Zelf had ik er nog niet bij stil gestaan.
Rody
1 jaar geleden
Er zijn sinds Dominaria meer legendaries in Standard sets om het populaire formaat Brawl te ondersteunen.
Lavinius
1 jaar geleden
Langs de ene kant ben ik het helemaal met je eens, bartist, tegenwoordig worden creatures misschien iets te snel legendary gemaakt, wanneer dat vroeger ook gewone rares kunnen zijn in principe. Iets als Sheoldred, the Apocalypse heeft een simpel concept en moet geen legendary zijn in principe. Misschien is het een strategie van wizards, om het razend populaire Commander uit te melken en er haast een legendary economie van te maken. Maar langs de andere kant maakt het feit dat er meer legendaries zijn ook gelukkig, net als de Professor heel graag zegt. Ik merk niet zozeer dat er steeds dezelfde commanders op tafel komen persoonlijk. Mja, natuurlijk zijn er nog steeds commanders die meer worden gespeeld dan anderen, maar voor spelers die houden van jank die goed werkt is het een waar commander-walhalla. Bijvoorbeeld; ik heb een deck met Padeem, Consul of Innovation, en ben van plan wat te budget craften met Kinzu of the Bleak Coven. Mja, van die laatste had je nog nooit gehoord he?
Maar over het algemeen probeer ik me er wat vanaf te houden en objectief heb ik er niet heul veel tegen.
xEternalTears
1 jaar geleden
Ja, het wordt steeds moeilijker om Kiki-Jiki, Mirror Breaker te gebruiken omdat legendaries zulke goede effecten hebben. Maar das ook een stukje deckbuilding, legendaries zijn vaak sterker maar synergizen minder goed met elkaar.
RSelen
1 jaar geleden
Kan het er ook mee te maken hebben dat creatures steeds sterker worden met steeds meer woorden erop? In bepaalde formats geen 2 van dezelfde creatures tegen je hebben liggen. Om dan in het voorbeeld van Lavinius te blijven, als je 2 Sheoldred, the Apocalypse tegen je hebt liggen, dan is het draw en verlies 4 leven. Je opponent gaint er 4. Dan heb je ook nog twee 4/5 body's liggen voor het luttele bedrag van 4 mana per stuk. Dat is heel veel value, en 1 sheoldred per keer is volgens mij al best een ding.

Vanuit het commander perspectief snap ik het best. Er zijn heel veel legendary's wat de keuze des te groter maakt, al zijn er ook genoeg kaarten waarvan ik denk, dit is niet direct nodig legendary te maken. Ik probeer voor mijn decks zowiezo al een bepaalde restrictie op te leggen of bijzondere commander te gebruiken.
Left4Doner
1 jaar geleden
Eigenlijk ben ik vooral blij met alle nieuwe legendaries. Het voelt als een brewer's paradise voor Commander. Wat wel een dingetje is, is dat ze niet (strictly) better versions maken van wat er al is.
Lavinius
1 jaar geleden
@RSelen: Welja, misschien was Sheoldred niet het beste voorbeeld. Ik vond de situatie die jij beschreef net wat te niche om een andere kaart te kiezen, want het gaat om hoe simpel het design is en over het feit dat deze kaart vroeger nonlegendary zou zijn geweest. Een ander voorbeeld; misschien Aron, Benalia's Ruin. Deze zou ook zonder twijfel een janky rare of zelfs nonlegendary uncommon moeten zijn geweest. Snap je mijn punt?
RSelen
1 jaar geleden
@Lavinius, ik snap je punt zeker en ben het over het algemeen ook met je eens hoor. Zeker op uncommen gebied zijn er best wat kaarten waar je brewtechnisch niet/weinig mee kan als commander, maar wel legendary zijn. Dit is niet helemaal nodig, en ik zie het nut er niet van in. Ik heb alleen het idee dat wizards op deze manier de powercreep nog een beetje in toom te houden is. De uncommens zijn er in mijn ogen alleen maar zodat er meer brewmogelijkheden zijn voor degene die dat willen, alleen zouden ze wel enigszins functioneel moeten zijn.
InsectToken
1 jaar geleden
bartist, nostalgie is een kwaadaardig gevoel wat de wereld enkel achteruit helpt, maar ik herken je klacht en weet precies waardoor. 2016 begon ik met magic. Toen plus de vier jaar daarna waren uiteraard de beste jaren van Magic. Ik mis het eenmaal per jaar uitkomen van de EDH precons, want dat was de enige tijd in het jaar die handenvol nieuwe, interessante commanders uitkwamen. Vol van nostalgie verlang ik naar de tijd waarin een kaartspel het centrum van de wereld was en Commander net niet mainstream genoeg. Die tijd is nu voorbij. Of zoals autohandelaar Erwin van Dam het laatst zo prachtig beschreef in het Acht uur Journaal: Ja, nou ik ben autoliefhebber en ik hou van een motor en die klinkt en die ronk, maar goed, de toekomst kun je niet tegenhouden dus ik denk toch wel dat het elektrisch wordt. Want de toekomst kun je inderdaad niet tegenhouden.
Veekeren
1 jaar geleden
Het is ondertussen toch al meer dan een kwart eeuw geleden dat ik mijn eerste pakje kocht, en in die jaren zijn er wel meer ontwikkelingen geweest waarvan ik dacht "dit is niet zoals vroeger, zoals Magic bedoeld is!!!". Maar uiteindelijk word je toch een beetje te oud om je om issues als dit te bekommeren

Ik geef niet minder om het spel hoor. Maar met elke set koop ik gewoon de kaarten die ik leuk vind, daar word ik blij van. En met die kaarten speel ik met mijn vrienden, ook daar word ik blij van. Zolang ik die 2 dingen kan blijven doen, interesseert het me beperkt wat voor versies of types of weet ik veel wat ze printen. Al die legendaries: ik doe daar weinig tot niks mee, dus ik zou echt niet weten hoe het me in de weg zit. Een paar keer per jaar bouw ik een nieuw deck en ik vind het leuk dan keuze te hebben.
thegeertfiles
1 jaar geleden
Ik speel zelf geen commander (ik vond 1 op 1 altijd al leuker dan commander maar tijdens mijn burnout trok ik de commander potjes helemaal niet meer en ben ik er mee gestopt) maar ben wel legendary en commander moe. Ik bouwde vroeger best veel decks en de teller staat ondertussen op 150 decks (van 60 kaarten) maar het afgelopen half jaar heb ik maar 2 nieuwe decks gemaakt. Dat komt omdat veel kaarten gewoon voor commander zijn, 4 keer een legendary in je deck niet ideaal is maar ook omdat er gewoon teveel uit komt. Voorheen kwamen er een set uit en was je daar mee aan het brewen maar nu beginnen de nieuwe spoilers al en verschuift mijn aandacht naar de volgende set waardoor ik helemaal niet meer bezig ben met wat er net is uitgekomen.
bartist
1 jaar geleden
Leuk om te zien hoe iedereen met het discussiepunt omgaat

Ik besef mij inderdaad dat er niet snel een weg terug is zoals InsectToken zegt. Dit is de nieuwe standaard en hoewel ik er moeite mee heb snap ik dat het niet binnen 3 sets terug bij 6 legendaries per set zullen zijn.
Het punt van Rody had ik nog niet zo goed gerealiseerd: brawl is een ding. Maar zelfs bij de brawl potjes die ik op Arena speel kom ik een gebrek aan diversiteit tegen: Iedereen speelt dezelfde paar commanders. Het verklaart wel de "redundancy" en waarom iedere zoveel sets dezelfde archtype legendary in dezelfde color-identity wordt geprint.

Iedereen die aan de discussie mee doet: Bedankt! Ik voel me gesteund in m'n gevoel, wetende dat ik per deck zelf anders moet gaan brewen om een "gezonde" hoeveelheid legendaries in m'n decks te hebben. Maar de discussie ging goed, dat is het belangrijkste
Rody
1 jaar geleden
Ik zei het meer als een grapje maar het was destijds wel de reden die Wizards of the Coast gaf om meer legendaries in standard sets te introduceren. Brawl is destijds een beetje gefaald als formaat, volgens mij leeft het nu alleen op Arena en misschien thuis aan de keukentafel. Ik vind het persoonlijk nog steeds erg leuk en dan vooral de 1vs1 variant, die spelen we hier bij de Bazaar regelmatig in de pauze. Daar proberen we iedere set een nieuwe brawl commander te kiezen en het gelimiteerd aantal kaarten betekend dat je nog eens met kaarten speelt die je niet in commander zo snel zou zijn.
Left4Doner
1 jaar geleden
@Rody: Misschien zou het leuk zijn om eens een Brawl of Pauper Commander middag te hebben bij de Bazaar? Of eventueel middels een poll te peilen waar er animo voor is?
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top