Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Theros Trophes en referenties

Eclavyrr
10 jaren geleden
Net zoals het ISD blok vol zat met verwijzingen naar de (klassieke) horror, zit Theros BoMvol (pun intended) met verwijzingen naar de griekse mythologie en literatuur.
Ik ga niet alle verwijzingen naar de klassieke monsters neerzetten zoals de satyrs, gorgonen, centauri, hydra en zo voorts.

In dit postje kunnen we ze eens uiteen zetten:

De vijf goden
Erebos, God of the Dead
Erebus is de griekse god van duisternis. Niet te verwarren met Hades, de god van de dood en de onderwereld alhoewel sommige mythen deze twee als één en dezelfde godheid beschouwen.

Thassa, God of the Sea
Thalassa is de griekse godin van de zee. Ze is een van de protogenoi (oergoden) en ook wel bekend als de vismoeder.

Heliod, God of the Sun
Helios is de god van de zon, en ook één van de protogenoi. Hij is verantwoordelijk voor de zonsopgang en -ondergang.

Purphoros, God of the Forge
Hephaestus is de griekse god van de smederijen, ambachtslieden, vuur en vulkanen. Hij is tevens de smid van de goden en heeft het wapen van Artemis gemaakt.

Nylea, God of the Hunt
Dhelia is de griekse godin van de jacht en de maan. Haar meer bekende naam is Artemis. Niet te verwarren met Nike.

Mythische avonturen
Chained to the Rocks
Naar het verhaal Prometheus, die werd gestraft voor het brengen van het vuur naar de mensen. hij werd aan de berg Kaukasus geketend, waar Ethon elke dag stukjes uit zijn lever kwam pikken.

Curse of the Swine
Naar het verhaal van Odyseus, waar de geruchten gingen dat de tovenares Circe mensen in dieren veranderde. alleen een giftig kruid kon dit voorkomen.

Lost in a Labyrinth
Koning Minos sloot volgens de legende de monsterlijke zoon van zijn vrouw, de Minotaurus, op in het Labyrint. Dankzij de Draad van Ariadne kan de held Theseus, nadat hij het monster heeft verslagen, uit het labyrint ontsnappen. Menig ander vond er zijn dood.

Rescue from the Underworld
Gebaseerd op het liefdesverhaal van Orpheus en Eurydice. Orpheus daalde af naar de onderwereld om zijn geliefde Eurydice te redden. Hades had medelijden met hem en stemde toe op één voorwaarde....

mythische figuren en objecten
[k]Fleetfeather Sandals [/k]
De schoenen van Hermes, boodschapper van de goden.

[k]Titan of Eternal Fire [/k]
Prometheus. Hij bracht de mensen het vuur, maar moest er voor boeten.

Akroan Horse
Verwijzing naar het beroemde Paard van Troje, een grieks verhaal waarin verteld wordt hoe belegerende Grieken erin slaagden om Troje binnen te dringen door zich te verstoppen in een reusachtig houten paard, dat door de nietsvermoedende inwoners van Troje binnen de stadsmuren werd gehaald.

Hundred-Handed One
Ook wel bekend als de Hekatonkheires of Centimani. reuzen met 100 handed en naar verluid 50 koppen.

Colossus of Akros
Gebaseerd op de Kolossus van Rodos. En die is weer een verafbeelding van Helios.

Triad of Fates
Gebaseerd op de Moira. de drie-eenheid van de lotsbestemmingen, opgebouwd uit de drie godinnen Clotho, Lachesis en Atropos.

Burnished Hart
Verwijzing naar de Hinde van Keryneia. Dit dier had een gouden gewei en koperen hoeven.

Nykthos, Shrine to Nyx
Nyx is de Godin van de nacht. De tempel is waarschijnlijk een verwijzing naar de tempel van Artemis die op Ephesus staat. Dit is nl de enige nog bekende tempel ook gewijd aan Nyx.
Zoockey
10 jaren geleden
Kijk dit is nog eens een mooie lijst trivia voor deze set! Gaaf man
MarcelN
10 jaren geleden
Gaaf!! Ik vind mythologie sowieso erg tof en dan met name de Griekse... Ben ook heel blij dat MtG die kant nu opgaat met de flavor
Eclavyrr
10 jaren geleden
Ik heb niet van alles bronnen, het meeste is wikipedia werk en mijn kennis van de griekse oudheid omdat we een leraar hadden die er een jaar lang over zat te emmeren, en ik het toch wel interessant vond aangezien ik opeens voldoendes haalde voor geschiedenis...
MarcelN
10 jaren geleden
Haha!! Mooi is dat hè?? Had ik ook zo..

Het begon echt boeiend te worden bij mij toen ik 5 jaar geleden met m'n meisje naar Rhodos geweest ben, daar barst 't ook van de tempels aan de goden en inderdaad de Colossus van Rhodos. Daar een paar van die boekjes gekocht over mythologie en ik was verslingerd

Wellicht ook een leuke toevoeging:

In de flavortexts van de kaarten wordt een aantal keer verwezen naar -The Theriad.. Dit lijkt mij afkomstig van 'De Iliad' van Homerus.. (Bronze Sable bijvoorbeeld)

Oh knake.. ff samenvoegen?? Ik loop weer BoM puntjes te sparen... Sorry!!
Edit Magnus: kun je ook zelf . Edit je tweede post, knip alles eruit, zet er in "mag verwijderd worden, dubbele post" of iets dergelijks en rapporteer hem. Dan zie ik hem het snelste en is het het minste werk voor me.
 bijgewerkt door MagnusMagicus 10 jaren geleden (posts samengevoegd)
MarcelN
10 jaren geleden
Fleecemane Lion lijkt mij trouwens afgeleidt van de Nemean Lion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nemean_lion

De Nemean Lion was een mythisch beest dat uiteindelijk dood werd gemaakt door Herakles. Het had een huid die ondoordringbaar was voor normale wapens (indestructable??). Later heeft Herakles de huid van de leeuw gebruikt als armor.

Verder doet de naam Fleecemane mij ook denken aan The Golden Fleece. Een legendarische ramshuid dat ook onkwetsbaar was. Jason heeft als opdracht van koning Weetiknietmeerhoedieheet Pelias gekregen om dit Gulden Vlies op te halen van een eiland vol (volgens mij) sirenes. Als hij hierin slaagde kreeg hij de rechtmatige troon van het rijk van koning Pelias. De koning wilde dat natuurlijk helemaal niet, dus hij verwachtte ook dat Jason de taak niet zou overleven, maar what-do-you-know... Jason lukte het toch!!
 bijgewerkt door MarcelN 10 jaren geleden
Morph
10 jaren geleden
En de naam van Underworld Cerberus zegt eigenlijk al genoeg:

Cerberus

Overigens nu ik nog eens kijk zitten volgens mij de een groot deel van de 12 werken van Herakles erin verwerkt.

Deze had ik gevonden:

1. het doden van de leeuw van Nemea : Fleecemane Lion (zoals door MarcelN al vernoemd)
2. Het doden van de Hydra van Lerna : Polukranos, World Eater
3. Het vangen van de Hinde van Keryneia. Dit dier had een gouden gewei en koperen hoeven. : Burnished Hart
4. Het vangen van het Erymanthische zwijn : Nog geen goede verwijzing, wellicht in de volgende serie?

12. het ontvoeren van de driekoppige hellehond Cerberus uit de onderwereld: Underworld Cerberus

Even geen tijd om de andere te onderzoeken, iemand ideeen voor de overige 7 ?
 bijgewerkt door Morph 10 jaren geleden
MarcelN
10 jaren geleden
Ik denk dat de andere werken in de twee volgende sets ook nog wel worden verwerkt.. Hoop 't eigenlijk wel een beetje..

Ben vooral benieuwd hoe ze het schoonmaken van de Stallen van Augias gaan maken

Sowieso ben ik ook wel benieuwd of en hoe ze Herakles zelf nog gaan verwerken in de set.. Is natuurlijk wel 1 van de bekendste helden uit de Griekse mythologie..

Dan heb je nog Ajax, Achilles, Paris, Perseus, Theseus, Pan.. Oh.. ik ben echt heel benieuwd!!!
 bijgewerkt door MarcelN 10 jaren geleden
Eclavyrr
10 jaren geleden
en niet te vergeten Xena! Yiyiyiyiyiyi!
MarcelN
10 jaren geleden
Als ze met Xena iets gaan bedenken, dan stop ik uit principe met Magic!!
Tuinkabouter
10 jaren geleden
Ben benieuwd of ze in de komende sets nog op de proppen gaan komen met Scylla en Charibdis. En misschien nog iets als "wings of wax" ofzo
 bijgewerkt door Tuinkabouter 10 jaren geleden
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Ik heb ook een Theros cycles topic aangemaakt. Niet dat dit exact hierbij past, maar toch leuk .

Ik heb trouwens ook het idee dat ik Guardians of Meletis ken...al zou dat ook kunnen omdat ze in de LotR films ook zulke beelden hadden .
TheRobinros
10 jaren geleden
@Magnus: tja...

De haven van Alexandrië? Is wel een totaal andere periode van Griekenland.

Het zou idd ook door LotR kunnen komen ja.
pyroman
10 jaren geleden
Hundred-handed one vind ik een beetje buiten de boot vallen, toch een beetje dat boeddhistische/Indische gevoel erbij, of is er ook een grieks verhaal?
Eclavyrr
10 jaren geleden
De Centimani waren nagenoeg onverslaanbare reuzen, en alhoewel ze geen specifieke verhaallijn hebben komen ze wel in veel griekse verhalen terug.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 15 posts
  • Laatste post Eclavyrr 10 jaren geleden
  • Gemaakt door Eclavyrr 10 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top