Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Beginnen in Modern! Tips?

Klojet
7 jaren geleden
Goedemiddag allen,


Ik wou beginnen met het maken van een Modern deck, om zo nu en dan mee te doen aan FNM hier in de buurt.
Als beginnend speler vond en vind ik het vrij lastig waar te beginnen, waar rekening mee te houden en als hoofdzorg de kosten. Ik knal zoals de meeste niet even 500,- euro uit me zak. Hier kan ik echter wel rustig naar toe werken.

Maar bestaan er decks die enigszins mee kunnen komen die redelijk budget zijn en die je langzaam uit kan bouwen. Mijn voorkeurkleur is zwart en rood, en ik houd van zombies. Misschien dat jullie wat tips en tricks kunnen geven, voorbeelddecks, kaarttypes die ik niet moet vergeten en planeswalkers. Bij de laatste zat ik zelf aan liliana en Chandra te denken.
marcoboth
7 jaren geleden
Modern is een erg groot formaat, waardoor het zeker ook mogelijk is om op redelijk budget een deck kan bouwen dat redelijk op kan tegen de volbloed decks. Aangezien er geen bestaand modern zombie deck is en een aantal van de goede zombies prijzig zijn bij elkaar, vrees ik dat een zombie modern deck niet makkelijk haalbaar is. Een aantal opties die ik je wel kan geven:


Een voorbeeld is het Modern Event Deck: March of the Multitudes. De token kaarten zijn goedkoop om te verzamelen, maar erg irritant voor decks die Path to Exile of Lightning Bolt spelen. Discard geeft je de kans om het plan van de tegenstander te vertragen, waarna je tokens dus de doorslag geven.

Mono rood burn of/en goblins draaien ook snel mee op een redelijk budget (speel geen Goblin Guide, tot je geld over hebt om het deck te upgraden).

Living End is ook een deck waar je met wat concessies voor onder de 100 euro nog een degelijke versie van kunt hebben.

Verder zijn er zeker nog wel andere opties, maar dat is een wat grotere zoektocht naar een goed geheel.

Wat is je budget ongeveer? Wat denk je van de voorbeeld decks die ik gegeven heb?
Klojet
7 jaren geleden
De decks zou ik eens bekijken als ik vanavond achter een PC zit. Via de telefoon is dat wat lastiger. Zelf heb ik ondertussen al wel wat kaarten, of ze goed aansluiten is een andere vraag. Het budget is lastig te zeggen. Binnen nu en een jaar zou ik wel een modern deck willen bezitten van om en de nabij 700-1000,-. Dit wil ik natuurlijk bij elkaar krijgen door langzame uitbreiding. Hierom durf ik er ook niet te zeggen dat het budget X is. Voornamelijk is het dat ik van zwart en rood houd. De zombies kunnen er eventueel van afwijken voor een ander soort.

Als de "goedkope" basis er is, vind ik het leuk om dat te verbeteren en uit te breiden.
pelemans
7 jaren geleden
https://www.mtggoldfish.com/decks/budget/modern#online

daar zijn een stapel budget modern decks te vinden, incl. uitleg over hoe en wat en vaak ook nog tips over hoe verder te gaan naar een duurdere (en vaak dus betere/consistentere versie). Dit is zeker een goed startpunt, de deckjes zullen zeker FNM waardig zijn. Er zitten geen rood/zware decks tussen geloof ik maar genoeg mono rood of mono zwart.
Klojet
7 jaren geleden
@Marcoboth: Het Goblindeck ziet er nog wel interessant uit, waarom zou je geen Goblin Guide mogen spelen totdat er budget is? Is dat puur alleen om hem 4x aan te schaffen of zit er nog een strategie omheen?

@Pelemans: Thanks, hier kan ik ook zeker wat mee. Genoeg keuze om een begin te maken, en verhalen erbij over hoe en wat is nooit verkeerd. Had even gekeken en er zitten inderdaad een paar hele leuke decks bij.

@AncientOne: Ik weet niet uit welke waarde jou decks bestaan, maar 1000,- is wel iets meer dan een deck van rond de 100-200 .
Yogho
7 jaren geleden
Vooral niet aan beginnen
Klojet
7 jaren geleden
Quote:
Yogho 12-09-2016 om 09:42
Vooral niet aan beginnen


Aan Modern niet? En waarom niet? Een beetje verhaal erbij zal je punt iets meer kracht bij zetten.
Jeff
7 jaren geleden
Niet te druk maken om zo'n post, als jij Modern wilt gaan spelen, moet je daar gewoon lekker aan beginnen! Bedenk je wel dat Modern in de meeste delen van Nederland vooral erg competitief gespeeld wordt. Als je dan met een budget-deck aan komt zetten, moet je er wel rekening mee houden dat je niet zomaar alles wint. Als je dat niet zo erg vindt, dan is een budget-deck een goede opstap naar de 'grote' decks. Ik zou dan wel voor een deck kiezen dat een uitgeklede variant is van een van de betere decks, zodat je niet nu investeert in kaarten die je over een jaar niet meer gaat gebruiken als je je deck gaat upgraden.

Marco bedoelde dat Goblin Guide best een flinke investering is, die kaart is best wel duur geworden het afgelopen jaar en is absoluut niet makkelijk te krijgen. Als het je lukt om ze goedkoop te krijgen dan moet je je niet tegen laten houden natuurlijk want het is puur een budgetoverweging.

Dat is dan ook perfect zo'n overweging die je kunt maken. Budget goblins uitbreiden naar een beter goblins deck over de tijd heen is niet per se een slechte investering. Goblins zelf haalt het op een bepaald punt niet meer qua powerlevel vergeleken met de sterkere decks in Modern, maar als je eenmaal geinvesteerd hebt in Goblin Guides, zou je door kunnen kijken naar Burn Naya is het meest populair en het duurst, maar je kunt ook beginnen bij Monorood. Er zwerft ook nog ergens een Mardu burn variant rond, maar daar kon ik zo 1-2-3 geen lijst van vinden.
marcoboth
7 jaren geleden
Aangezien ik je budget niet zeker wist heb ik het gehouden op echt goedkope startversies. Dan is de drempel laag om in te starten. Al die decks hebben ook goede upgrade mogelijkheden vanuit de basis, als dat direct al kan, is het alleen maar beter.
Yogho
7 jaren geleden
Modern is een oneerlijk format, waar je in mijn ogen de beste resultaten behaald met oneerlijke decks.
Suicide zoo, affinity, ad nas, infect etc.
Niet echt een format waar je in wilt stappen met een budget deck om vervolgens je dromen gecrushed te zien worden.
Er zijn wel relatief goedkope decks die hier in mee kunnen, living end, zoals marco al zei, is goedkoop en een oke deck.

ofcourse weet ik het niveau van de fnm's, waar je naar toe gaat, natuurlijk niet. Misschien kan je daar prima met goblins of mono white humans aan komen en matches winnen.

Ik houd van de lange termijn en raad je aan niet in een format te stappen zonder competitief deck
AncientOne
7 jaren geleden
Quote:
Klojet 12-09-2016 om 08:53
(...)
@AncientOne: Ik weet niet uit welke waarde jou decks bestaan, maar 1000,- is wel iets meer dan een deck van rond de 100-200 .


Tja, ik had het volgende gelezen:
Quote:
Klojet 10-09-2016 om 13:52
(...)Binnen nu en een jaar zou ik wel een modern deck willen bezitten van om en de nabij 700-1000,-.(...)


Zowel het decks van de 1e link als het deck van de 3e link voldoen prima aan jouw criterium met een gerapporteerde waarde van $863 resp. $830. Het 2e deck zit daar inderdaad net iets boven met $1243...
Maar goed, dat geeft wel aan dat een competitief Modern deck meestal wat meer kost, dan jouw uiteindelijke budget... Wat overigens niet wil zeggen dat voor zo'n bedrag geen competitief deck kunt bouwen, alleen dat dat in niet zo makkelijk gaat lukken...
Wellicht zitten er tussen die decks die pelemans heeft gelinkt een paar verborgen pareltjes... Die decks zijn specifiek als budget-deck gebouwd...
MagnusMagicus
7 jaren geleden
Ik weet zelf echt de ballen van Modern, maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat men zo graag wil helpen (en een beetje gemopper van Yogho tussendoor hoort erbij ).

Dank jullie wel daarvoor, Jeff, marcoboth, AncientOne en pelemans.
Klojet
7 jaren geleden
Druk maak ik me niet om zo een post hoor Jeff, ben alleen benieuwd naar de beweegredenen erachter, en waarom iemand het een naar format vind.

Het budget is er alleen om er te starten en zo uit te breiden, ik heb niet het geluk dat ik niet op me centen hoef te letten, overigens hoef ik nog niet te klagen er zijn er genoeg die het minder hebben.

AncientOne: Haha ja klopt, logisch dat je er op gereageerd had. Overigens leuke decks die er voorbij komen . Ik stap zo rustig aan af van het Rood/Zwarte deck. Ik zelf zie ook meer kansen voor Rood/Wit of Zwart/Wit.

En Yogho, ik zou in de toekomst misschien wel een competitief toernooi mee willen doen van wat hoger ligt dan de FNM. Ik wil dus wel naar een goed, stabiel en solide deck groeien.
kolonelnick
7 jaren geleden
als je rood/zwart leuk vind en van zombies houd is het nieuwe zombie loam deck misschien wel wat voor je. het is een variatie op de loam pox build. verder ken ik het deck niet super goed dus klik gerust op het linkje (ik ben niet super thuis in modern, ben zelf mijn eerste modern deck in elkaar aan het zetten)
en het ligt redelijk in je budget van 700-1000 euro!

hier is een linkje naar het deck en hoe het werkt. Om het wat overzichtelijker te maken heb ik het deck ook even op bazaar ingevoerd zodat je het daar even rustig kunt bekijken en de prijs gelijk te zien krijgt.

http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=13059



en mocht je het interesant vinden, dit is het modern deck wat ik bij elkaar aan het sparen ben.

modern
UB Rogues
door kolonelnick11 maanden geleden
Jeff
7 jaren geleden
Overigens komt de dure prijs van Modern voor een heel groot deel uit de manabases. Fetchlandjes (Scalding Tarn, Verdant Catacombs) zijn gewoon duur en de Shocklandjes (Steam Vents, Overgrown Tomb) die je ermee op wilt zoeken ook. Als je geld gaat investeren in Modern zonder over een deck na te denken is dat waar je het beste kunt beginnen. Elk deck heeft een aantal van deze kaarten nodig, op een enkele uitzondering na tenminste. In het ergste geval verkopen deze kaarten weer goed als je besluit dat je het verkeerde deck hebt gekozen.

Het klinkt heel suf, maar helaas is dat de realiteit: elk deck heeft een stabiele manabase nodig om te functioneren.
 bijgewerkt door Jeff 7 jaren geleden
MagnusMagicus
7 jaren geleden
Ik vind dit een mooie discussie en ik ben benieuwd naar meer input! Ik heb dit forumtopic ook gedeeld op Facebook en ik hoop dat er veel nuttig commentaar komt .
LegoRobster
7 jaren geleden
Ik denk dat het heel belangrijk is om je te realiseren tegen wat voor decks je gaat spelen. Kijk eens rond op de locatie waar je FNMs wilt gaan spelen, om te zien hoe hoog het niveau is. Op competatief niveau willen decks je of op beurt 3 dood hebben, of je deck stuk voor stuk uit elkaar trekken tot het niet meer functioneert. Beiden zullen frustrerend zijn om tegen te spelen als jij met een budget deck aan komt zetten.

Ik ben zelf recentelijk met modern begonnen, voornamelijk om meer mogelijkheden te hebben als het op grote toernooien aankwam. Er zijn maar zoveel standard PPTQs. Daarnaast zijn er een aantal archetypes die mij gewoon goed liggen. Deze heb ik dan ook als inspiratie genomen om m'n eigen deck te brewen. Grappig genoeg is het ook , net als waar jij naar aan het kijken bent.



Door minder kleuren te spelen (1 of 2) kun je de kosten van de manabase beperkt houden. Fetchlands zijn dan veel minder essentieel.
Vorige versies van dit deck kwamen een stuk goedkoper uit, rond de 500 euro. Er is echter wel een bepaalde core om 'jund-achtige' decks te laten werken. Hand disruption is daar een belangrijk deel van. Inquisition of Kozilek is niet meer zo duur als 'ie kort geleden nog was, en ook Duress heeft potentie. Uiteindelijk wil je waarschijnlijk wel naar Thoughtseize en een playset Inquisition of Kozilek upgraden. De removal suite is redelijk betaalbaar, en voor de creatures zijn interessante budget opties beschikbaar. Zo heb ik een tijd met Goblin Rabblemaster die het verrassend goed deed.

Ik had het voordeel dat ik een aanzienlijk deel van het deck al had van kaarten die ik in standard decks gespeeld heb. Daarnaast heb ik hier en daar wat geleend van anderen, tot ik ze zelf bij elkaar geruild/gekocht had.

Ik wens je in ieder geval succes met het bouwen van je deck, maar weet waar je aan gaat beginnen
Pelgrim1994
7 jaren geleden
Zelf heb ik een affinity deck in mijn bezit .

Ben denk een half jaar geleden begonnen met het verzamelen van mijn deck en mis nog steeds 2 Mox Opal.

Tot nu toe heb ik nog niet mee gedaan aan een modern toernooitjes omdat ik eerst mijn 2 missende mox opal wil hebben. Een vriend van mij heeft ook een modern deck en merk daar tegen dat ik soms me mox opal mis voor de mana fix.

Zoals Jeff dus als aangaf is een stabiele manabase zeker nodig en dat zijn meestal de duurste kaarten.

Het is denk vooral de vraag wil je binnen nu en een korte tijd modern spelen. Zo ja dan moet je dus of veel geld uitgeven en anders een budget deck maken maar accepteren dat je meer kans hebt om te verliezen.

Heb je geen haast dan zou ik aanraden om lekker rustig een deck bij elkaar te sparen en mocht hij redelijk speelbaar zijn tegen vrienden die ook een modern deck hebben te testen. Zo kan je zien wat je echt nog mist in het deck en wat niet.

Tot nu toe heb ik nog geen moeite gehad met het rustig bij elkaar sparen van mijn deck. Ik vraag ook regelmatig aan mijn vrienden of ik er mee mag spelen zodat ik wel alvast wat wen aan het deck. Nou is modern nog steeds het grote onbekende voor mij omdat daar natuurlijk het niveau van spelen heel anders is dan aan de keuken tafel.

Ben zelf geen ervaren speler buiten de keuken tafel om maar mijn tip is om er zeker rustig over na te denken en niet te gehaast een beslissing nemen. Hopelijk heb je er wat aan
Eclavyrr
7 jaren geleden
Ik ben een redelijk ervaren modern speler die voornamelijk Naya Burn en RG Tron pilot. Het eerste wat je je af wilt vragen is wat wil ik gaan spelen, welke kleuren lijken me leuk en ongeacht je budget gewoon een paar keer meedoen met toernooien.

Ja, waarschijnlijk wordt je de eerste paar games keihard gecrushed.
Vervelend, maar op die manier leer je het format en de decks kennen.

Wat hier al wordt gesuggereerd is het BW token Event deck en dat is prima om het format te leren kennen. Ook zou je eens kunnen polsen om bij een vriend een deck te lenen voor een modern toernooi. Of eventueel een proxy deck te maken en te goldfishen of tegen een vriend te oefenen.

Qua kosten hangt het er van af wat je gaat spelen:
Shocklands zijn niet zo gek duur meer en redelijk makkelijk te krijgen.
Fetchland is een ander verhaal maar ook daar zul je uiteindelijk aan kunnen komen.
Van je overige kaarten heb je meestal 1 of twee kaarten waar je een duurdere playset van nodig hebt.

Mijn tips:
- Bepaal eerst wat je wilt gaan spelen
- Probeer test potjes te spelen tegen/met vrienden desnoods met 100% proxies om je deck te leren
- Wissel niet constant van deck idee, zodra je weet wat je leuk vind of je goed lijkt ga je pas investeren.
- Wees niet bang de kaarten te kopen! Zeer zelden verliezen deze kaarten hun waarde, en je investeert in een deck datr nog jarenlang zijn waarde gaatr houden. Je deck zal zich absoluut ontwikkelen en veranderingen gaan zien maar dat zijn minieme aanpassingen achteraf
- Investeer. Heb je je deck af en bevalt modern je, ga dan playsets aan ruilen van staple kaarten. Denk aan o.a. aan Fetches en shock maar ook bv dingen zoals Thoughtseize en Lightning Bolt. Dan bouw je vanzelf een basis op.

Een voorbeeld:
Ik speel zelf RG Tron, wat vrij competitief is (afgelopen FNM 4-0 gegaan tegen Dredge, RG Tron Mirror en 2x Grixis Delver).
Het deck was een zware investering maar als ik kijk naar wat ik veranderd heb ten opzichte van toen ik begon valt het allemaal wel mee. ROE Emrakul, Kozilek en Ulamog zijn vervangen door Newlamogs en World Breakers, er is 1 Wurmcoil Engine uitgegaan voor een extra Ugin, the Spirit Dragon en ik heb twee Sanctum of Ugin toegevoegd. Die laatste drie kaarten omdat Eye of Ugin gebanned werd en dit een stabiele build was. Ik heb in de loop van de tijd twee Spellskites aangeruild voor mijn sideboard en wat kleinere dingen toegevoegd zoals extra Relic of Progenitus en Sudden Shock. Dit zijn wijzigingen geweest in 3 jaar tijd en ja, die kaarten kosten geld, maar dat kost een nieuw standard deck ook.

[d]22795[/d]


Als je trouwens van zombies houd en graag BR speelt, zou je dredge/bridge from below kunnen oppikken.
[d]27523[/d]
Alleen zitten daar wel de asociaal dure Tarns in, maar die kun je in principe uitwisselen voor een 2/1 split naar Polluted Delta en Bloodstained Mire
Ik heb afgelopen vrijdag tegen dit deck gespeeld, het was mijn leukste match van de avond en de enige die mijn flink weerstand bood. Hij is die avond 3-1 gegaan, dat zegt ook alweer voldoende.
 bijgewerkt door Eclavyrr 7 jaren geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 31 posts
  • Laatste post Klojet 7 jaren geleden
  • Gemaakt door Klojet 7 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top