Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Bolt Goyf

Tholy
9 jaren geleden
Op het PTQ in Amsterdam zag ik het volgende gebeuren:

Speler 1 heeft een Tarmogoyf liggen met een Thoughtseize en een Noble Hierarch in de graveyard.
Speler 2 heeft een Lightning Bolt op hand en een lege yard.

Speler 2 cast een Bolt op Goyf.
Speler 1 laat deze resolven. Maar wat is dit nu? Tarmogoyf gaat niet dood?

Is het zo dat de Tarmogoyf groeit omdat er een instant in de graveyard erbij komt en dus 3/4 wordt voor de damage Lightning Bolt wordt geteld?
 bijgewerkt door Tholy 9 jaren geleden
Stealth
9 jaren geleden
Ik weet niet 100% zeker of dit klopt, maar volgens mij is het zoiets:

Je checkt pas of creatures dood gaan aan damage (een state based action) nadat de spell op de stack helemaal is uitgevoerd. Dus de Bolt resolvet, deze doet 3 damage op Goyf, gaat naar de graveyard, en dan pas kijk je of de Goyf dood is. Dat is hij niet, want hij is nu 3/4.
 bijgewerkt door Stealth 9 jaren geleden
Drillermaniac
9 jaren geleden
Wat Stealth zegt klopt (bijna, zie onder) helemaal. Het is dus niet belangrijk dat de Tarmogoyf groeit voor de damage gedaan wordt (zowel de damage als het naar de graveyard gaan zijn delen van de resolution van de Bolt), maar wel dat deze groeit voordat de state based actions worden gecheckt. Hierbij is belangrijk dat de power/toughness ability van de Tarmogoyf een zogenaamde static ability is (http://mtgsalvation.gamepedia.com/Static_ability).

Het is niet zo dat je state based actions pas checkt als de stack helemaal leeg is. Ik kan de link naar het hulpstukje op deze site niet vinden, maar hier zijn de regels erover wanneer state based actions precies worden gecontroleerd:

http://wizards.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/318/~/magic%3A-the-gathering%3A-state-based-actions

Kort gezegd: je checkt state-based actions vlak voordat iemand priority (mogelijkheid tot het casten van spells en abilities) krijgt.

Ter aanvulling, het gaat om de volgende regel:

704.5g If a creature has toughness greater than 0, and the total damage marked on it is greater than or equal to its toughness, that creature has been dealt lethal damage and is destroyed. Regeneration can replace this event.

Het doodgaan van een creature is dus een state based action. Voordat de state based actions worden gecheckt (want nog niemand krijgt priority), ligt de lightning bolt al in de graveyard, en heeft de static ability van Goyf dit al "gezien", dus de Goyf wordt 3/4. Vervolgens komen we bij de state based actions, waaronder dus regel 704.5g, die kijkt naar de 3/4 Goyf met 3 damage, en denkt "Dit creature blijft leven!". De Goyf is blij, de planeswalker die heeft gebolt net iets minder.
 bijgewerkt door Drillermaniac 9 jaren geleden
Waus
9 jaren geleden
Als de lightning bolt resolved is lijkt het me dat de damage al gedaan is. Dus voordat de goyf weer zijn x/x check doet.

Edit Magnus: eerdere uitleg klopt wel
 bijgewerkt door MagnusMagicus 9 jaren geleden
Tholy
9 jaren geleden
Ok cool.
Very helpful allemaal, thanks!
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Ik had gisteravond even geen tijd om lang te reageren, maar dat was ook niet echt nodig. De uitleg van Drillermaniac klopt helemaal.
Blasty
9 jaren geleden
Damage doesn't kill creatures, state-based effects do!
Jeff
9 jaren geleden
Quote:
Blasty 25-08-2014 om 11:17
Damage doesn't kill creatures, state-based effectsactions do!


Fixed that for you
Tholy
9 jaren geleden
Ja idd, state based actions zorgen ervoor dat het beest naar de gy gaat, niet de damage.
Omdat de static ability (p/t-check van Goyf) constant zijn ding doet en dus zelfs tijdens de resolve checkt hoeveel card types er in de gy liggen en daarmee de p/t van Goyf dus bijstelt, is de 3 damage van de LB ineens niet genoeg meer.

I Snap it now, thanks.
 bijgewerkt door Tholy 9 jaren geleden
Info
  • 9 posts
  • Laatste post Tholy 9 jaren geleden
  • Gemaakt door Tholy 9 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top