Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Foute target

Fjaulnir
12 jaren geleden
Weer een regelvraag...

Stel dat ik een Witchbane Orb heb liggen, en m'n tegenstander is dit vergeten of heeft het over het hoofd gezien, en cast bv een Geth's Verdict, of activeert de -2-ability van Liliana of the Veil.

Is hij dan verplicht uiteindelijk zichzelf als target aan te wijzen (en in dit geval een creature te saccen), of omdat zijn bedoelde target (ikke) niet mag, kan hij dan nog zich bedenken en z'n kaart terug naar z'n hand sturen/mana terugnemen, de 2 counters weer op Liliana leggen enz.

Ik zou denken, omdat je bij het casten eerst announcet en de spell/ability op de stack legt, en dan pas targets aanwijst?

Of zit dat helemaal niet zo

(in casual zou ik er sowieso nooit op staan uiteraard, maar voor toernooitjes, Game Days enz. zou het wel uitmaken)
marcoboth
12 jaren geleden
Een spell kan niet op de stack zijn zonder targets (dan zou je Cancel en dergelijke altijd kunnen spelen, om daarna erachter te komen dat er geen target is). Als ik het goed heb moet de actie teruggenomen worden (landjes untappen, spell terug waar het vandaan kwam).
Fjaulnir
12 jaren geleden
Ok, die regel kende ik, maar ik dacht omdat er nog wel een andere legale target is (hijzelf), dat hij dan misschien verplicht was om zichzelf aan te wijzen

Het was vooral wishful thinking hoor
(omdat nogal veel mensen die Witchbane Orb gewoon negeren, en gewoon hun Curse of Death's Holds, Liliana's enz. blijven spelen.)

Zoals als je een Cancel speelt, je ook iets zou moeten counteren dat op de stack ligt, ook al had je je vergist ofzo, en liggen er alleen dingen die je niet wou counteren.
 bijgewerkt door Fjaulnir 12 jaren geleden
BasicB
12 jaren geleden
Ik zou ook zeggen dat ie zichzelf moet targetten.

Als ik een Manic Vandal speel en mijn tegenstander heeft geen artifact en ik wel moet ik die van mij zelf destroyen omdat de enige legal target is.

Kan zijn dat ik er naast zit hoor
silav101
12 jaren geleden
Hangt vanaf...bedoel, spelen jullie voor de lol? In mijn magic-clubje bij wijze doen wij hier niet moeilijk over, je vergeet gewoon dingen soms. No harm, no foul, gewoon rewind.

Speel je om te winnen, dan moet je tegenstander in beide je gevallen zichzelf als doelwit aanwijzen, want hij is een legal target.
kv83
12 jaren geleden
Tijdens het casten van een spel moet je de target benoemen. Als de target die je benoemt niet legal is, kan je de spell niet casten en moet je hem terug nemen. In een toernooi kunnen hier consequenties aan zijn.

Kaarten waarbij het anders werkt zijn bijvoorbeeld Oblivion Ring. Deze enchantment heeft een enters-the-battlefield trigger. Deze is niet optioneel. Als je deze kaart cast en deze in het speelveld komt, en je er dan pas achter komt dat de target die je wou exilen niet legal is, zal je een andere target moeten kiezen die wel legal is, ook al is dat een permanent van jezelf. (Als Oblivion Ring de enige legal target is, zal deze zichzelf exilen). Hetzelfde geldt voor Manic Vandal. Deze heeft een enters-the-battlefield trigger, welke niet optioneel is.

Quote:
Speel je om te winnen, dan moet je tegenstander in beide je gevallen zichzelf als doelwit aanwijzen, want hij is een legal target.
Dit klopt niet. Ook al is het een sanctioned toernooi... zoals ik zei. Je moet de target benoemen tijdens het casten. Een illegal target benoemen mag niet, dus je moet het spel "terugdraaien" in de state waarin hij voor het laatst legal was.

Als toevoeging. Als de target illegal wordt door een spell, nadat de target benoemd is. (bijv. door Faith's Shield) dan "fizzeled" de spell en gaat hij naar de graveyard. Bijvoorbeeld staat je tegenstander op 5 leven, en je cast Curse of Death's Hold op je tegenstander. Hij speelt in response Faith's Shield en benoemt zwart. Dan zal je Death's Curse niet resolven en naar de graveyard gaan. (Je hoeft dus in dit voorbeeld ook niet opeens de enchantment opjezelf te spelen)
 bijgewerkt door kv83 12 jaren geleden
Blasty
12 jaren geleden
Het klopt inderdaad wat KV83 zegt.
Als je bij het casten en foute target kiest, kan je alles terug draaien (landjes untappen, kaart naar je hand), en desgewenst opnieuw spelen.
Bij ETB triggers kies je gewoon een andere target (als er geen target is, doet de kaart gewoon zoveel hij kan en verder niks).

Let wel op: Als er tijdens het verkeerd casten kaarten in of uit je library zijn gegaan, is het niet terug te draaien!

Quote:
MagnusMagicus 13-12-2011 om 21:30
Domme actie = jammer, daar leer je van
Illegale actie = terugdraaien.
ubes
12 jaren geleden
Quote:
Blasty 11-04-2012 om 23:47
Let wel op: Als er tijdens het verkeerd casten kaarten in of uit je library zijn gegaan, is het niet terug te draaien!
Je kunt toch je library niet manipuleren tijdens het casten van een spell?

Je zegt ik wil iets wil casten, de kaart gaat naar de stack, je kiest modes en bepaalt additionele costs, kiest targets, bepaalt de cost en betaalt die. Eventuele triggers die daaruit ontstaan gaan pas op de stack nadat het casten van de spel is afgerond (na het betalen van de cost).

Dat betekent overigens ook dat je in het geval van 'foute targets' geen landjes kunt untappen, omdat je de cost pas speelt NADAT het target illegal blijkt, en als onderdeel van het betalen van de cost mana uit je mana sources haalt. Als je al land voor mana getapped had voordat je de spell speelde is die mana 'floating' in je mana pool.
 bijgewerkt door ubes 12 jaren geleden
Blasty
12 jaren geleden
In de praktijk natuurlijk he.

Player A speelt Cultivate, tapt dus gewoon 3 Forest.

Player B zegt Ho, ik cast Redirect, tapt 2 Island en denkt de Cultivate op zichtzelf te richten.

Player A zegt "kut" en B zoekt z'n library voor 2 landjes.

Player C zegt, he dat kan niet want Cultivate heeft geen target!

Het kan nu onmogelijk 100% terug gedraaid worden.

In de comprehensive rules staat trouwens ook dat je je landjes en andere mana sources mag terugdraaien:
Quote:
717.1. If a player realizes that he or she can't legally take an action after starting to do so, the entire action is reversed and any payments already made are canceled. No abilities trigger and no effects apply as a result of an undone action. If the action was casting a spell, the spell returns to the zone it came from. The player may also reverse any legal mana abilities activated while making the illegal play, unless mana from them or from any triggered mana abilities they triggered was spent on another mana ability that wasn't reversed. Players may not reverse actions that moved cards to a library, moved cards from a library to any zone other than the stack, or caused a library to be shuffled.
 bijgewerkt door Blasty 12 jaren geleden
silav101
12 jaren geleden
Quote:
kv83 11-04-2012 om 23:25
-woorden-

My bad, was inderdaad in de waar met Oblivion Ring.
ubes
12 jaren geleden
@Blasty:
1. Je kunt dan niet terugdraaien omdat shortcuts gebruikt zijn. Je hebt dus wat stappen overgeslagen en omdat geen van de spelers bezwaar maakt tegen het nemen van een shortcut zijn beide spelers het eens met die shortcut. Je hebt de formele stappen dan wel gedaan, maar op 'automatische piloot'. Je komt dus niet tijdens het casten van de spel erachter dat de targets niet legaal zijn (omdat niemand zat op te letten) maar daarna pas. Je hebt in de door jou beschreven situatie een fout gemaakt die pas later in het spel ontdekt wordt. In jouw voorbeeld gaat het helemaal niet over illegal targets, overigens. Alle targets ("target spell" op Redirect) zijn legaal. De Redirect speler trekt simpelweg kaarten wanneer hij geen kaarten mag pakken.

2. 717.1 heeft het over landjes die je mag terugdraaien, die tijdens het casten van de spell zijn getapped voor mana ("any legal mana abilities activated while making the illegal play"). Het betekent niet dat je mana die je voordat je de spel begint te casten al in je mana pool stopt er uit mag halen. Veel spelers tappen hun landen voordat ze beginnen met casten, ze moeten dat natuurlijk pas doen tijdens het casten juist omdat je dan nog terug kunt als blijkt dat je een denkfout hebt gemaakt.
 bijgewerkt door ubes 12 jaren geleden
Jeff
12 jaren geleden
Quote:
ubes 12-04-2012 om 10:13
...
Je hebt de formele stappen dan wel gedaan, maar op 'automatische piloot'. Je komt dus niet tijdens het casten van de spel erachter dat de targets niet legaal zijn (omdat niemand zat op te letten) maar daarna pas. Je hebt in de door jou beschreven situatie een fout gemaakt die pas later in het spel ontdekt wordt.
...


Er zijn in die situatie (met Cultivate en Redirect) helemaal nergens illegale targets! Redirect kan Cultivate prima targetten, alleen doet dat dan niets. Wat er vervolgens gebeurt heeft dus helemaal niets te maken met illegale targets en de rest van het verhaal raakt dus kant noch wal in dit topic.
Dat er een fout is gemaakt (speler B heeft land gezocht en geschud) klopt en de gevolgen moeten door een judge beoordeeld worden, maar volgens mij is het best terug te draaien, mits het deck van speler B volledig random was (ergo, hij heeft niet vorige beurt gePonderd) en het (nog) duidelijk is welke kaarten hij opgezocht had. De exacte afhandeling zou je echter gewoon aan een judge over moeten laten en niet te veel over speculeren.

Edit: ok, er is dus een regel die stelt dat dit niet terug gedraaid mag worden, maar... Judges mogen ervan afwijken! En als je casual speelt is de hele discussie wat overdreven en negeer je dat gewoon. Iedereen weet best wat er fout gegaan is en dan draai je dat lekker terug, je speelt voor de lol toch?
 bijgewerkt door Jeff 12 jaren geleden
ubes
12 jaren geleden
@Jeff: Ik was mijn antwoord nog aan het editten. Je hebt gelijk. Ik bedoel wat jij zegt
Blasty
12 jaren geleden
Haha inderdaad een slecht voorbeeld!

Maar ik probeerde dus aan te geven dat er in de praktijk/casual vaak veel acties gedaan worden voordat een illegale actie ongedaan kan worden.
ubes
12 jaren geleden
Terugdraaien is wat lastig natuurlijk als je kaarten getrokken hebt en die kaarten in je hand zitten, samen met de andere kaarten die al in je hand zaten. Het is dan niet meer te controleren welke kaarten getrokken zijn. Casually kom je daar wel uit, tenzij je zo competatief bent als de jongens in mijn speelgroepje .

Wij doen het zo:
- Bij gemiste may-triggers nemen we aan dat de default modus (de trigger niet af laten gaan) gekozen is.
- Bij verplichte triggers die gemist zijn (bijv die van Soul Warden) kan de trigger gedurende de volle ronde daarna nog op de stack, maar draaien we niets terug (Je kunt niet terug naar je attack phase als je verplicht een beestje moest jatten en dat beestje haste had, het jatten gaat dan wel door).
- Bij illegal acties draaien we zoveel mogelijk terug, eventuele nadelige gevolgen van het terugdraaien moeten ten koste gaan van de speler die de fout maakte. Dit blijft altijd wat arbitrair en in de praktijk gaat dat ten koste van de speler die er het beste voor staat. Het is dus beter om dit soort situaties te voorkomen door goed op te letten.
Info
  • 15 posts
  • Laatste post ubes 12 jaren geleden
  • Gemaakt door Fjaulnir 12 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top