Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

FNM 19-01-2011 - Den Haag

Jeff
12 jaren geleden
Hallo!

De FNM-verslagen schijnen mensen toch wel leuk te vinden en ik vind het zelf ook altijd leuk om over mijn toernooien te vertellen, dus ik dacht: laat ik me er ook weer eens aan wagen. Gisteravond speelde ik een Standard-toernooi in Den Haag, net als elke andere week eigenlijk. In verband met andere toernooien in Den Haag op vrijdagavond is er geen Standard FNM, dus spelen we Standard op donderdag. Officieel geen FNM, maar wel leuk, goedkoop en er zijn op een of andere manier altijd wat (iets oudere) promo's beschikbaar.

Ik speelde gisteravond voor het eerst met een nieuw deck in een toernooi en dat is altijd even spannend; je kunt net zoveel getest hebben, maar zodra het ergens om gaat ga je gauw dingen over het hoofd zien. Mijn deck was losjes gebaseerd op het Grixis () control deck van Pat Chapin en Sam Black op worlds en na de Grand Prix Orlando van afgelopen weekend verfijnd met behulp van de laatste lijst van Pat Chapin.
standard
Grixis Control
door Jeff6 jaren geleden


Doordat ik gisteravond nog niet per se van plan was dit te posten, heb ik geen notities gemaakt en mijn notitieblokje met levenstotalen ligt nog thuis, dus het gaat allemaal even uit het hoofd en is het misschien niet altijd even precies.

Ronde 1, tegen -control
Ik zie beurt 1 een duallandje van hem en vraag me af of hij -control speelt, of een meer aggressieve versie met humans en/of illusions. Na zijn beurt 2 Think Twice weet ik zeker dat het een puur control deck is. Lastig, want control tegen control komt er toch wel redelijk vaak op neer dat wie het meeste counters trekt de beste kansen heeft en ik speel mainboard slechts 3 Mana Leak. Vrij aggressief probeer ik op beurt 4 een Pristine Talisman, met 1 mana open, zodat ik daarna de Leak representeer. Mijn tegenstander ziet dat niet zitten en countert de Talisman met zijn eigen Leak. Hij volgt in zijn eigen beurt op met een eigen Talisman. Ik vind zelf geen counters, schop nog een klein beetje met een Snapcaster Mage voordat hij een White Sun's Zenith speelt voor =4. Die volg ik op met een Black Sun's Zenith voor twee, maar de Karn Liberated die hij daarna speelt moet ik helaas laten resolven. Ik krijg de Karn niet weg dus op naar pot 2.

Sideboard: - 2 Slagstorm, -1 Go for the Throat, -2 Galvanic Blast; +1 Karn Liberated, +2 Negate, +1 Mana Leak, +1 Dissipate.

Ik houd na een mulligan (enkel 2 mountains als land doet het hem niet) een land met 3 landjes, een talisman, een snapcaster en een mana leak. Mijn eerste draws zijn vervolgens 2 Inferno Titan en een Wurmcoil Engine, dat schiet niet echt op. Forbidden Alchemy wordt (terecht) gecounterd, net als de talisman daarna en nog een Forbidden Alchemy. Ik blijf taplanden vinden en zodra ik eindelijk mijn Wurmcoil Engine kan spelen (ik sta inmiddels op 3 door Gideon Jura, en 1 activatie van een Pristine Talisman) heeft hij de Oblivion Ring klaar liggen om het spel af te maken.

0-1

Ronde 2, tegen een Tezzeret-Puresteel Paladin deck
Beurt 3 Slagstorm rekent af met twee Vault Skirges, een Black Sun's Zenith met nog meer mannen en ik volg op met Wurmcoil Engine. Hij speelt Tezzeret, Agent of Bolas en bekijkt de top van zijn library en vindt een... Flayer Husk. Ik kom er overheen met een Olivia Voldaren en mijn tegenstander scoopt.

Sideboard: -1 Go for the Throat, -2 Doom Blade (germ tokens zijn zwart), -1 Desperate Ravings; +2 Curse of Death's Hold, +2 Ancient Grudge.

Een beurt 4 Slagstorm rekent af met een Vault Skirge en een Etched Champion; hij kon zijn Champion redden door Inkmoth Nexus te activeren, maar besloot dat niet te doen. Ik discard door Desperate Ravings een Ancient Grudge en heb nog geen groene mana, dus dat is wat jammer. Niet veel later heb ik een Snapcaster Mage, Galvanic Blast en een Ancient Grudge in de hand; een behoorlijke muur om doorheen te komen. Als zijn bord leeg is speel ik een Curse of Death's Hold, waardoor hij de helft van zijn mannen niet kan spelen. Een Etched Champion wordt nog ge-equipped met een Flayer Husk, maar mijn Olivia Voldaren maakt daar gauw een eind aan. Door de twee Pristine Talismans sta ik inmiddels op 42 leven, dus mijn tegenstander scoopt.

1-1

Ronde 3, tegen Jund-ramp
Goh, lijkt stiekem wel op de finale van de Grand Prix Orlando, vind je niet? Gelukkig heeft mijn tegenstander wat minder budget dan Conley Woods en hoef ik dus niet te vrezen voor Green Sun's Zenith die Primeval Titan opzoekt. Het verloop van game 1 is me niet helemaal bijgebleven, maar het is best tight. Ik counterde in ieder geval zijn beurt 3 Talisman, wat erg belangrijk is tegen ramp. Na veel titans gecounterd of gedood te hebben heb ik hem met hulp van Wurmcoil Engine op twee gezet, terwijl mijn eigen leven weer een beetje was opgekrikt. Eind van de beurt Forbidden Alchemy vindt een Galvanic Blast nadat hij met een Red Sun's Zenith mijn Wurmcoil ge-exiled heeft.

Sideboard: -2 Slagstorm, -1 Doom Blade, -1 Desperate Ravings; +1 Blue Sun's Zenith, +1 Life's Finale, +1 Dissipate, +1 Mana Leak

Mijn tegenstander speelt niet zoveel engs tot zijn beurt 4 Thrun, the Last Troll. Die had ik graag een Dissipate laten zien, maar dat mag helaas niet. Het duurt een aantal beurten voor ik 6 mana hit en dan mis ik nog een tweede zwarte mana voor Life's Finale op het moment dat hij niet kan regeneraten. Een Wurmcoil Engine en Inferno Titan blokken beiden de Thrun een keer (om vervolgens met Red Sun's Zenith verwijderd te worden) en pas na die laatste raap ik een zwart landje... Die tapped in het spel komt. Hij speelt een Grave Titan en ik sta op 15 (goh, Pristine Talisman?). Hij kan volgende beurt voor 14 aanvallen, dus ik moet nu wel de Life's Finale spelen om te overleven, ook al kan hij Thrun regeneraten. Ik verwijder een Wurmcoil, Olivia en Bloodgift Demon uit zijn deck en tel nog 1 Inferno Titan en een Grave Titan (de Solemn telt niet). Hij valt aan met Thrun, ik speel een Forbidden Alchemy en vind een Inferno Titan. Hij antwoord met een Sheoldred, Whispering One, daar gaat mijn titan. Ik dood in mijn beurt de Sheoldred met een Devil's Play en incasseer weer 4, counter zijn inferno titan met Dissipate. Nogmaals moet ik 4 incasseren en ik speel en flashback een Desperate Ravings. Een inferno titan gediscard, ik heb nog wel een Snapcaster en Doom Blade in de hand. Ik hap 4, laat een Inferno Titan resolven (hap 3, sta op 5) en flashback Forbidden Alchemy. Ik vind daarmee Liliana of the Veil en zie een out. In mijn beurt dood ik de titan met de Doom Blade, speel de Liliana om Thrun weg te krijgen en houd precies 5 mana over. Hij raapt de Red Sun's Zenith en denkt er te zijn, maar ik speel Snapcaster Mage en Dissipate. Een Wurmcoil Engine schopt hem vervolgens samen met de mage dood.

2-1

Ronde 3, tegen RDW
Gut, dit vrees ik echt, zeker omdat ik de dobbelsteenrol verlies. Hij opent met Stromkirk Noble, gevolgd door een Goblin Fireslinger en een Stromkirk Noble. Ik ga aan het eind van zijn tweede beurt op zoek naar een tweede rode land (voor Slagstorm) met Desperate Ravings, maar vind die niet en moet ook nog eens de Slagstorm discarden. Tough luck, maar dat gebeurt.

Sideboard: weet ik niet precies, maar ik vergat de Shrines die hij zou moeten hebben en board dus nog geen Ancient Grudge in.

Game 2 heb ik met 6 land 3 landjes, een Slagstorm, Mana Leak en een Pristine Talisman een prima hand. Hij is niet zo snel als game 1, maar kan komt op zijn 3e beurt wel door met een Shrine of Burning Rage (...En nu bedenk ik me waarom ik Ancient Grudge in moet boarden tegen RDW...) omdat ik mijn Pristine Talisman speel. De Mana leak rekent af met een tweede Shrine en de slagstorm met wat mannen. Ik probeer hem in de val te lokken door een Olivia Voldaren te spelen met slechts 1 mana open, waardoor ik zijn Goblin Fireslinger niet kan pingen. Hij hapt niet met zijn shrine, maar wel met een Incinerate. De talisman geeft me voldoende leven om het even vol te houden en Wurmcoil Engine vangt direct de woede van de Shrine, terwijl een incinerate de Lifelink wurm afmaakt. Ik ben nu behoorlijk gestabiliseerd en een Inferno Titan gooit de pot op slot.

Sideboard: -1 Liliana of the Veil, -1 Desperate Ravings, +2 Ancient Grudge

Hij mag weer beginnen en dat is lastig, zeker als hij Stromkirk Nobles pakt. Gelukkig pakt hij die niet en mijn hand van 6 met 3 land, Talisman, Snapcaster Mage en Doom Blade is dikke prima. Ik raap ook nog een Black Sun's Zenith en een tweede Talisman waardoor hij echt niet meer aan aanvallen toekomt. De Wurmcoil Engine blijft nu onbeantwoord en deze pot zit gauw op slot.

3-1

Ik baal wat van de control-pot aan het begin, maar mijn deck is ook meer gericht op de aggro-decks die je nu meer zou verwachten. Even zuur, maar toch weer 2 boosters gewonnen om thuis met mijn vriendin te booster battlen. Dit maal geen Liliana (dat was vorige week), maar je kunt niet altijd goede kaarten openen, niet waar?

Nou, dat was mijn toernooiverslag, ik hoop dat jullie het wat vonden, laat maar horen. Leg ik het te uitgebreid uit, of wil je juist meer details zien? Ik ben in ieder geval van plan dit vaker te doen; de potjes herspelen in je hoofd is sowieso een goede oefening namelijk!
 bijgewerkt door Jeff 12 jaren geleden
MagnusMagicus
12 jaren geleden
Leuk om te lezen!
Fjaulnir
12 jaren geleden
Ik vind het altijd leuk om te lezen inderdaad, al is het maar omdat ik zelf sinds heel kort T2 constructed probeer, dus is handig om te zien wat voor spelletjes er allemaal gespeeld worden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 3 posts
  • Laatste post Fjaulnir 12 jaren geleden
  • Gemaakt door Jeff 12 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top