Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Post Standard verwachtingen

Eclavyrr
11 jaren geleden
Nog een maandje en dan is het zo ver, M12 en Scars zeggen vaarwel en Ravnica opent zijn deuren.
Dit zal inhouden dat er nogal wat gaat veranderen in Magicland!

Wat zijn in een kort overzicht nu de belangrijkste wijzigingen als we kijken naar de huidige metagame?

De Titan(ic) Cycle
Frost Titan, Sun Titan, Inferno Titan, Grave Titan, Primeval Titan en Wurmcoil Engine roteren uit. Deze 6 titanen (ik reken de Wurmple mee) hebben in de afgelopen jaren het beeld van Magic aardig bepaald. Vrijwel elke titan had wel een plekje in een deck gevonden en als een 6 drop niet op gelijkwaardig niveau stond, waarom zou je hem dan geen spelen?
Dit gaat nu veranderen! Welke kaarten gaan deze ruimte vullen?
Mijn speculaties zijn als volgt:
Wit heeft geen echte vervangers, Captain of the Watch is een solide 6 drop, maar de meeste witte decks zijn te snel voor deze 6 drop.
Deadeye Navigator gaat zeker meer play zien, deze kaart kan leuke combo's veroorzaken en is een prima kaart voor een control deck. Geralf's Mindcrusher is een solide 6 drop met undying en een leuke ability. Of deze het echt gaat trekken heb ik mijn twijfels over tenzij mill een sterke strategie blijkt te zijn.
Zwart heeft veel goede 6 drops die de plaats van de Titan kunnen opvangen Nefarox, Overlord of Grixis, Harvester of Souls, Reaper from the Abyss etc etc.
Voor rood zou ik zeggen dat Flayer of the Hatebound eindelijk zijn gang kan gaan. Ik zie nog wel een leuke undying thema deck hieruit naar voren komen.
In één woord: Soul of the Harvest. Card advantage in groen is goed, zeker de manier waarop.

uiteraard zijn er nog zat andere kaarten met bv 5 mana die dit gat kunnen vullen, Bloodgift Demon, Sigarda, Host of Herons, Geist-Honored Monk, Thragtusk en Zealous Conscripts om maar een paar te noemen

Archetypes advance!

Control decks:
Gaan een harde dobber krijgen met het verlies van bijna alle goede boardsweepers. Day of Judgment, Slagstorm, Whipflare, Ratchet Bomb en Black Sun's Zenith gaan allemaal weg en laten een enorm gat achter. Planar Cleansing is te clunky voor een control speler, Mutilate is eigenlijk alleen fijn voor monozwart control; en dat deck verliest veel van zijn goede kaarten, Bonfire of the Damned (en neefje Magmaquake) blijven bestaan, maar zijn voornamelijk gericht ter ondersteuning van agro decks. Terminus is de dichtstbijzijnde, echter 6 CMC is veel en hopen op een topdeck is riskant.

Bladiebla Delver:
Blijft grotendeels maar verliest wat tempo gain en boardpresence met Gut Shot en Vapor Snag

Toolbox decks:
Zijn exit door het verlies van Birthing Pod, alhoewel Garruk Relentless en Trading Post wellicht nieuwe archetypes in de toolbox sfeer gaan creëren

Tribal
Blijven sterk en zullen voor een flink deel de metagame gaan bepalen. Enkele kaarten vervallen, zoals Honor of the Pure, Mortarpod, Hero of Bladehold, Mirran Crusader

Tokens
,, oftewel Orzhov, Boros en Selesnya tokens juichen. Alleen moeten O&B nog even een maandje of vier wachten. Oke, Blade Splicer en Elspeth Tirel vervallen. Daar kunnen we wel mee leven. Wie weet welke zaken de guilds ons gaan bieden en Sorin, Lord of Innistrad lacht in zijn vuistje. En het allerbelangrijkste: alle boardsweepers die een gevaar vormden voor deze decks vervallen. En zodra je tegenstander Murders moet gaan gooien op een spirit token weet je dat je goed zit. Dit gaat een sterk archetype worden.

Ready for removal
Doom Blade, Go for the Throat, Galvanic Blast, Dismember, Beast Within, Vapor Snag, Incinerate, Memoricide, Surgical Extraction, Arc Trail en hun vriendjes moeten het bord ruimen voor de nieuwe generatie: Murder, [k]flames of the firehand[/k], Tragic Slip, Searing Spear en wat Ravnica ons te bieden heeft.

Land Ahoy
byebye Inkmoth Nexus en SoM Duals. Wat zal ravnica ons brengen?
Tijd om de Innistrad duals in te slaan denk ik zo

Boosting the bodies
Dag Zwaardjes van Bla en Blabla! Dag Batterskull! Dag Lashwrithe! Met alleen Rancor en wellicht Inquisitor's Flail om dit gat te vullen is een dit trieste bedoening.


Er gaat veel veranderen en we zullen af moeten wachten
Ik denk ook dat hexproof een echt gevaar gaat vormen met de afwezigheid van veel sterke board sweepers. Sigarda en Traft zullen beide veel gespeeld gaan worden en ik zie de nodige Bant deckjes ontstaan. Ik verwacht dat Gilded Grixis een opmars gaat maken afhankelijk van de Ravnica ondersteuning.

Dit zijn ten minste de dingen die ik verwacht.
kv83
11 jaren geleden
Runechanter's Pike is een prima sword-vervanging voor Delver hoor

Leuke post, maar ik wacht liever even tot Rav spoilers er zijn voordat ik bepaalde archetypes ga beoordelen
 bijgewerkt door kv83 11 jaren geleden
NjitRam
11 jaren geleden
Mwoah 5 oktober is nog wel een heel ruim "maandje" weg hoor

Voor mij betekent het dat ik eindelijk beschikking heb over dezelfde kaarten als mijn tegenstanders want ik heb mezelf de beperking opgelegd om alleen kaarten uit Innistrad en later in mijn decks te gebruiken.

Verder zeker een interessant stukje, al heb ik nog niet de ervaring om te beoordelen wat er nu sterker of minder sterk wordt
MagnusMagicus
11 jaren geleden
Je kunt nu wel kijken wat bepaalde decks gaan verliezen aan tools, maar het heeft weinig zin om te bekijken wat wel gaat werken, omdat je niet weet wat er in RTR gaat zitten, zoals kv83 al zei.
robbertvanderkleij
11 jaren geleden
Leuk stuk.
Meestal kan je op de block constructed pro tour (PT AVR in dit geval) zien wat de decks worden na de rotatie. Ik gok dus naya en grixis...
ebonpraetor
11 jaren geleden
Ach, speculeren is altijd leuk... Natuurlijk stel je je mening weer bij zodra er meer bekent is over wat RTR ons gaat brengen, maar dat geeft niet.

Dat de titans uit standaard verdwijnen vind ik heerlijk nieuws, want er zijn er nog een aantal die dan nogmaals bij mn wants komen staan...
adelstad
11 jaren geleden
Ik vind 't een mooi stuk! Ik hoop wel dat niet iedereen nu massaal naar de tokens grijpt.

Welke kleurencombi denk je dat dominant wordt met de delvers?
Cas146
11 jaren geleden
God wat ben ik blij dat Mirrodin eindelijk uitroteert, met de OP Batterskull en Wurmcoil Engine, hetzelfde geldt voor de titans, too strong for their own good.

Ik hoop in ieder geval dat ik een leuk (Simic?) deck kan bouwen met wat blink, Thragtusk, Rancor en nog wat van die grapjes.
Bassiuz
11 jaren geleden
Ik denk dat Ajani een goede vervanger is voor veel decks die zwaarden runnen, aangezien die vaak wit zijn. Ajani is nu iig niet speelbaar, omdat het een slechtere Sword of War and Peace is.
DutchFlavour
11 jaren geleden
ik kan ajani niet echt met een zwaard vergelijken. en de dingen wat zwaarden doen is gewoon heel veel.
bazmagicmarty
11 jaren geleden
Leuke post! Dankjewel. Speculeren is altijd leuker dan afwachten.
kv83
11 jaren geleden
Quote:
Bassiuz 17-08-2012 om 00:26
Ik denk dat Ajani een goede vervanger is voor veel decks die zwaarden runnen, aangezien die vaak wit zijn. Ajani is nu iig niet speelbaar, omdat het een slechtere Sword of War and Peace is.

Ajani vervanging voor Swords? Dacht het niet
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 12 posts
  • Laatste post kv83 11 jaren geleden
  • Gemaakt door Eclavyrr 11 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top