Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Soul Sisters in Modern

flits
9 jaren geleden
Zaterdag 7 maart organiseerde Bazaar of Magic een Grand Prix Trial voor de GP Utrecht. Na zes rondes Modern en een spannende top 8 mocht ik me de winnaar van dit event noemen en was ik de gelukkige eigenaar van 2 byes. Ik had ervoor gekozen om mijn eigen versie van het deck “Soul Sisters” te spelen. In dit artikel wil jullie graag meenemen in de keuze voor dit deck en enkele kaarten die ik in het deck heb gespeeld.

De aanleiding om Magic te gaan spelen
Ruim drie jaar geleden ben ik begonnen met Magic doordat ik een gratis proefdeckje van 30 kaarten kreeg. In dit deck zaten onder andere een Soul's Attendant, een Ajani's Pridemate en een aantal andere lifegain kaarten. Ik vond de synergie tussen de kaarten direct leuk, en ben het deck gaan ombouwen tot een casual lifegain deck. Ongeveer een jaar later ging de Bazaar Modern events organiseren. Toen ik hoorde dat er een Modern deck bestond dat gebaseerd was op de interactie tussen deze kaarten was de keuze snel gemaakt: “Soul Sisters” wordt mijn deck!



Ik ben begonnen met de traditionele versie van het deck met Soul Warden en Soul's Attendant (gezamenlijk de “Soul Sisters”), Ajani's Pridemate, Martyr of Sands, Serra Ascendant, Ranger of Eos, Squadron Hawk, Spectral Procession, Honor of the Pure en Path to Exile. Hoewel ik het deck erg leuk vond om te spelen, was het nooit echt goed. Jund had Anger of the Gods waar mijn hele board aan kapot ging, Control had Anger of the Gods en Supreme Verdict en Birthing Pod had te veel value creatures die het deck niet aankon.

Verandering van de metagame
In januari 2015 was er een banlist announcement, die de meta behoorlijk op zijn kop zette: de banning van Treasure Cruise zorgde ervoor dat Delver minder gespeeld werd, waardoor Abzan populair werd en het aantal (UWR) Control-decks daalde. Daarnaast werd Birthing Pod geband, wat het eind betekende van het gelijknamige deck. We hadden een nieuwe meta met als meest gespeelde decks: Abzan, Burn en Splinter Twin.

Sinds deze verandering van de metagame zijn de board wipes naar de achtergrond verdwenen en wordt er vooral targeted removal gespeeld. Daardoor dacht ik dat het Soul Sisterdeck, met enige aanpassing, goed zou zijn (zie ook de match-ups verderop in het artikel).



Aanpassing van het deck: Soul Sisters met Archangel of Thune
Mijn aangepaste versie van het deck draait om de interactie tussen Soul Warden of Soul's Attendant en Archangel of Thune: iedere keer dat er een creature in het spel komt (zowel bij jou als bij de tegenstander), krijg je een +1/+1 counter op al je creatures. Ik zet hierop vol in door Archangel of Thune vier keer te spelen: de angel is moeilijk te removen doordat ze niet doodgaat aan Lightning Bolt en Abrupt Decay, en als ze een aantal counters heeft uitgedeeld voordat de tegenstander zijn Path to Exile of Dismember heeft gevonden, is het kwaad al geschied.

Spectral Procession is erg goed met deze combinatie: de kaart zorgt er zowel voor dat veel creatures de battlefield enteren als dat je veel creatures met evasion hebt om je counters op te leggen. Ik wil het aantal kaarten dat dit doet uitbreiden en voeg daarom Lingering Souls, inclusief zwarte mana voor de flashback, toe. Om hiervoor plaats te maken, haal ik de Squadron Hawks uit het deck. Ze zijn niet snel genoeg om deze taak goed te vervullen.



“Mini-Archangel of ThuneAjani's Pridemate blijft erg goed en maakt een zeer snelle start mogelijk (beurt 1 Soul Warden, beurt 2 Ajani's Pridemate, beurt 3 Spectral Procession zorgt ervoor dat je in beurt 3 met een 6/6 Ajani's Pridemate kunt aanvallen). Voor de removal blijft Path to Exile de beste keuze. En doordat het deck nog meer witte creatures speelt dan het traditionele deck blijven ook de Honor of the Pures erin.

Het originele deck kan enorm explosief starten met beurt 1 Serra Ascendant, beurt 2 Martyr of Sands, sac Martyr of Sands, laat 4 witte kaarten zien en val aan met een 6/6 flying lifelink Serra Ascendant. De kans dat je dit op beurt 2 zo kunt spelen, is echter klein en ik vind Martyr of Sands later in het spel een zeer slechte topdeck: je hebt je hand namelijk al bijna leeg gespeeld. Squadron Hawks kunnen je hand aanvullen, maar omdat ik die eruit gehaald heb, haal ik ook de Martyr of Sands uit het deck. Hoewel Martyr of Sands niet meer in het deck zit, vind ik Serra Ascendant nog steeds goed genoeg. In beurt 2 aanvallen met een 6/6 flying lifelink Serra Ascendant zit er niet meer in, maar de Soul Sisters kunnen voldoende leven gainen om boven de 30 leven te komen, en ook later in het spel is een 6/6 flying lifelink zeer sterk.

Doordat het deck minder gericht is op de combo tussen twee creatures van 1 mana (Serra Ascendant en Martyr of Sands) haal ik Ranger of Eos uit het deck: het zoeken is minder belangrijk en een vier mana 3/2 is niet heel indrukwekkend. In de plaats daarvan speel ik Brimaz, King of Oreskos: een sterk creature dat ervoor kan zorgen dat er creatures de battlefield kunnen blijven enteren om de Soul Sisters te triggeren.



Belangrijkste match-ups
Het deck heeft een goede match-up tegen de drie meest gespeelde decks van dit moment:

Abzan
Mijn deck is niet heel gevoelig voor discard doordat veel kaarten ongeveer hetzelfde doen (er zitten acht soul sisters en acht tokenmakers in). De targeted removal levert de Abzan-speler kaartnadeel op als ze spirit tokens moeten removen en hun Lingering Souls tokens zijn kleiner dan mijn tokens die geboost worden met Honor of the Pure of Archangel of Thune. Path to Exile kan hun Tarmogoyfs en Siege Rhino’s removen.

Burn
Ik krijg zoveel leven van de Soul Sisters en de lifelink van Archangel of Thune, dat burnen ze niet zomaar weg.

Splinter Twin
Met één Soul Sister in het spel kunnen ze niet meer combo-en met Deceiver Exarch (ik krijg immers één leven voor iedere token die ze maken, en diezelfde token kan één schade doen voordat hij geëxiled wordt) en met twee Soul Sisters kunnen ze ook niet meer combo-en met Pestermite.

De drie decks die daarna het meest gespeeld worden zijn lastiger:

Affinity
Dit deck is vaak te snel en heeft te veel creatures om op te lossen met een aantal Path to Exiles. De sideboard opties tegen het deck zijn echter zeer goed.

Bloom Titan
Dit is heel moeilijke match-up. Primeval Titan is te removen met Path to Exile, maar tegen een Hive Mind met een willekeurige pact doe ik letterlijk niets.

Infect
Tegen infect heb ik helaas niets aan lifegain. De Lingering Souls en Spectral Procession-tokens kunnen hopelijk lang genoeg tijd rekken om zelf voldoende schade te doen en te winnen.

Sideboard keuzes
Het deck leunt sterkt op de synergiën tussen de verschillende kaarten. Met sideboarden moet je daarom oppassen dat je niet te veel kaarten uit het deck haalt en daardoor andere kaarten uit je deck significant slechter maakt. Om deze reden, en doordat ik niet wist welke decks er gespeeld zouden gaan worden, heb ik ervoor gekozen om een breed sideboard te maken in plaats van veel kaarten op te nemen tegen een aantal slechte match-ups.

Ik begin met een aantal sideboard kaarten die mijn match-up tegen Affinity, Bloom Titan en Infect verbeteren:

1 Stony Silence
Eén van de beste hate-kaarten tegen Affinity en een nuttige kaart tegen Tron. Ik speel er maar één omdat de kaart niets voor mijn eigen plan doen en hij tegen weinig andere decks in te boarden is.

1 Fracturing Gust
Een instant speed boardwipe tegen Affinity, waarmee je ook een geactiveerde Inkmoth Nexus raakt. Het leven dat je krijgt, kan ervoor zorgen dat Serra Ascendant groot wordt of dat je een trigger van Archangel of Thune krijgt. Ook tegen Boggles of B/W tokens (Bitterblossom en de anthem-effecten als Honor of the Pure en Intangible Virtue) kan het een blow-out zijn. De kaart is wel wat traag doordat hij vijf mana kost.

2 Sundering Growth
De mini-Fracturing Gust. Ook deze kaart is goed tegen Affinity, Boggles en B/W tokens. De kaart is echter gemakkelijker te casten en daardoor breder inzetbaar. Ik board hem ook in om Amulet Bloom te vertragen door Amulet of Vigor kapot te maken, Splinter Twin te stoppen of tegen decks die Aether Vial spelen. Met alle spirit tokens in het deck is de kans groot dat Populate je nog een extraatje oplevert.

1 Aven Mindcensor
Met Aven Mindcensor kan ik Amulet Bloom nog verder vertragen door ervoor te zorgen dat ze niet meer (goed) kunnen zoeken met Summoner's Pact of Primeval Titan. Ook tegen Tron levert hij je tijd op doordat ze de drie Urza landjes niet bij elkaar kunnen zoeken met Expedition Map of hun Eldrazi met Eye of Ugin. Tegen Scapeshift kan het een blowout zijn als je hem kunt casten in reactie op Scapeshift.

1 Nevermore
Hoewel ik Bloom Titan met bovengenoemde kaarten kan vertragen, kan ik nog steeds niets tegen de Hive Mind combo. Oplossing: zorgen dat ze Hive Mind niet meer kunnen spelen! Ook tegen andere decks die erg afhankelijk zijn van één kaart, zoals Scapeshift, is het een goede sideboard optie.

2 Spellskite
De laatste match-up die zeker verbetering nodig heeft is Infect. Spellskite kan alle pomp-spells jatten en omdat het een creature is, lever je niet in op je Soul Sister triggers. Ook tegen Amulet Bloom is hij nuttig omdat hij de activaties van Slayers' Stronghold en Sunhome, Fortress of the Legion kan jatten. Daarnaast is het een erg goede kaart tegen Splinter Twin.

Ik heb nu goede sideboard mogelijkheden voor de drie match-ups die minder goed zijn van de zes meest gespeelde decks. Ik heb nog zeven kaarten over tegen andere decks.

2 Relic of Progenitus
Dit is een goede kaart tegen alle decks met een graveyard strategie, waardoor hij zeer breed inzetbaar is. Ik board ze onder andere in tegen Abzan, Living End, Dredge en Gifts Ungiven.

2 Burrenton Forge-Tender
Zoals gezegd is het deck erg gevoelig voor mass removal. Hoewel dit op mass removal op dit moment minder gespeeld wordt, zitten er nog steeds Pyroclasms en Anger of the Gods in het format. Burrenton Forge-Tender beschermt je team hier tegen. Ook de match-up tegen burn wordt nog beter als je deze inboard.

1 Brave the Elements
Doordat het deck alleen maar witte creatures bevat, heeft hij invloed op het hele team. De kaart is op meerdere manieren te gebruiken, wat hem breed inzetbaar maakt. Je kunt je creatures redden van mass removal als Anger of the Gods, je kunt een belangrijk creature redden van targeted removal en tegen decks zoals Hatebears of Merfolk worden al je creatures unblockable.

1 Ghostly Prison
Decks die te veel creatures spelen, zijn moeilijk voor mijn deck omdat ik weinig removal heb om deze creatures op te lossen. Ghostly Prison lost dit niet op, maar zorgt er in ieder geval voor dat ze niet meer optimaal kunnen aanvallen. Hiermee krijg ik tijd om met mijn flyers te winnen. Ik board hem in tegen bijvoorbeeld B/W Tokens, Merfolk en Splinter Twin.

1 Linvala, Keeper of Silence
Dit is misschien de minst goede kaart uit het sideboard, maar een extra flyer die na bijvoorbeeld een board wipe druk kan zetten, kan nooit kwaad. Daarnaast stopt ze combo’s die afhankelijk zijn van activited abilities van creatures zoals Splinter twin of Kiki-Jiki, Mirror Breaker. Ook kaarten als Steel Overseer en Arcbound Ravager worden een stuk minder gevaarlijk.

De kaarten die het meest heb uitgeboard zijn Brimaz, King of Oreskos, Serra Ascendant en Honor of the Pure. Door deze kaarten uit te boarden maak je plaats voor goede sideboard kaarten, maar houdt je de combo tussen de Soul Sisters, Archangel of Thune en de Spirit tokens intact. Brimaz, King of Oreskos heb ik vooral uitgeboard tegen decks met veel targeted removal. De rest van het deck biedt weinig goede targets en ik wil hun removal niet nuttiger maken dan nodig door Brimaz, King of Oreskos erin te laten. Serra Ascendant heb ik uitgeboard tegen relatief snelle decks die ervoor zorgen dat mijn levenstotaal nooit op 30 leven zal komen. Honor of the Pure heb ik uitgeboard tegen zeer snelle decks waarbij je constant druk moet zetten. Op beurt twee wil ik dan een creature of een goede sideboard kaart spelen in plaats van een kaart die niet direct effect op het bord heeft.

Eventuele wijzigingen voor het deck
Ik heb vaak de vraag gekregen waarom ik Zealous Persecution niet speel. Ik heb de kaart uitgebreid overwogen, maar ik had steeds het gevoel dat andere kaarten net wat beter waren. De match-ups tegen Abzan en Splinter Twin zijn al goed, tegen deze decks heb ik geen extra kaarten nodig. Tegen B/W tokens heb ik liever removal voor de anthem-effecten en in de andere match-ups heb ik liever een permanent pomp-effect als Honor of the Pure. Ik sluit echter niet uit dat ik hem nog een keer ga uitproberen.

Van Jeff kreeg ik de tip om Mana Tithe te spelen tegen Amulet Bloom. Hij kan regelmatig een Summer Bloom counteren, maar beter nog, hij countert pacts als Hive Mind ligt: counter met Mana Tithe de kopie-pact die jij hebt gekregen, de tegenstander krijgt een kopie-Mana Tithe waarmee hij jouw originele Mana Tithe target. Je betaalt voor de kopie-Mana Tithe waardoor jouw originele Mana Tithe resolved. Voor de originele Mana Tithe die je 'eigen' kopie-pact target, betaal je niet waardoor jouw kopie-pact wordt gecounterd en je niet hoeft te betalen aan het begin van je upkeep.

Dragons of Tarkir biedt met Secure the Wastes een heel mooie aanvulling op het deck. Op instant speed tokens maken, is precies wat goed is in het deck. Het speelt om mass removal heen en op instant speed een aantal tokens maken die de Soul Sister / Archangel of Thune combo activeren, is geweldig. Dankzij de schaalbaarheid van de kaart door de X in de manacost, is hij op ieder moment van het spel goed, wat een enorme verbetering is ten opzicht van Raise the Alarm.

Tot slot
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen over mijn versie van het Modern deck Soul Sisters en dat ik jullie heb kunnen meenemen in mijn gedachtegang voor de keuze van het deck en de keuze voor de aanpassing van de kaarten. Het is geen tier 1 deck, maar ligt naar mijn mening op dit moment erg goed in de meta. Ik vind het een erg leuk en interacties deck om te spelen. Ik ben benieuwd of jullie nog tips en/of opmerkingen over het deck hebben, laat deze dan vooral achter als commentaar!
Twigwalker
9 jaren geleden
Gefeliciteerd met de overwinning! Erg leuk om te lezen.
Farone
9 jaren geleden
leuk om te lezen! en verrassend dat een soulsister deck gewonnen heeft!
MB070
9 jaren geleden
Hey Irene, leuk verslag en goede afwegingen voor kaarten.
Rubos
9 jaren geleden
Leuk verslag! Kan ik zeker gebruiken voor mijn Soul Sister deck!
jjv
9 jaren geleden
Gefeliciteerd!
robbertvanderkleij
9 jaren geleden
Gefeliciteerd Irene! Goede reclame voor modern, dat je een toernooi wint met een deck dat doet wat je het leukst vond om te doen in magic toen je net begon.
Taekijessyb
9 jaren geleden
Goed verslag. De 'oude' Soul Sisters was altijd een goede matchup voor Junk/Jund. Maar met jouw build had ik zeker moeite. Archangel of Thune is echt een major issue in de matchup. 1 beurt ongemoeid en het/ze neemt de game over. Heb helaas van je verloren, maar doet me dan wel goed dat je het hele toernooi gewonnen hebt, gefeliciteerd!
djoisjuh
9 jaren geleden
Nice story erg nuttig om als nieuweling als huiswerk te bestuderen, thanks!
flits
9 jaren geleden
Bedankt voor alle positieve reacties! Goed om te zien dat jullie het leuk vonden om het stuk te lezen, en vooral dat jullie er ook wat aan hebben voor jullie eigen decks .
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 10 posts
  • Laatste post flits 9 jaren geleden
  • Gemaakt door flits 9 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top