Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Compensatie

Thomasvdk
9 jaren geleden
He people,

Ik heb even een vraag hoe jullie handelen met een trade die niet goed verloopt.
Het volgende is aan de hand:
Persoon heeft mijn kaarten ontvangen en ik die van hem helaas nog niet. Ik ga er vanuit dat er geen kwade bedoeling is, omdat de communicatie goed verloopt. Nu heeft de persoon aangegeven dat als ik vandaag niks ontvang, we over compensatie gaan praten.
Hoe moet ik dit zien? Moet ik kaarten gaan uitzoeken met de totale trade-value van de kaarten die ik heb verzonden?? Ik heb dit namelijk nooit hoeven doen....

Graag wat tips en ervaringen van jullie.
Blasty
9 jaren geleden
Ik heb hetzelfde gehad, hier is het topic dat ik erover geopend had:

http://www.bazaarofmagic.nl/forum/magic-algemeen/vergoeding-voor-verloren-trade-ti-3197.html
Bertthehulk
9 jaren geleden
Als hij gewoon netjes jouw kaarten ontvangen heeft zou ik idd ter compensatie kaarten uitzoeken met eenzelfde waarde als wat je zou ontvangen
Een andere optie (maar die zal voor je ruilpartner niet erg prettig gevonden worden) is je verzonden en aangekomen kaarten terug vragen

Maar ik ben ook maar een scrub en mijn ervaringen met forum ruilen zijn van een jaar of 3/4 geleden met yu-gi-oh, dus misschien bemoei ik me met de verkeerde dingen haha
Jeff
9 jaren geleden
Wat je als compensatie kunt zien, hangt volledig af van wat je overeenkomt met de andere partij van de ruil. Ik zal hier dus verder ook alleen mijn persoonlijke mening over geven.

In mijn ogen is de afzender altijd verantwoordelijk voor de kaarten tot ik ze uit de envelop heb gehaald. Persoonlijk zal ik dan ook altijd aansturen op een 100% compensatie.
Als je echter vermoedt dat er geen kwade bedoeling is, dan is het in mijn ogen niet onredelijk de schade te delen. Er is in totaal X euro aan kaarten 'verloren' gegaan. De eerlijke oplossing is dan als de andere partij X/2 euro aan kaarten aan jou toestuurt. Dat kunnen andere kaarten zijn die jij uitzoekt, dat kan zijn door de helft van de door jouw opgestuurde kaarten terug te sturen. Hoe je dat precies uitvogelt, zul je af moeten spreken met de andere partij.
Thomasvdk
9 jaren geleden
Dit was de trade:
Zijn:
Mirari’s Wake
Exploration
Purphoros, God of the Forge

vs
Mijn:
Athreos, God of Passage
Xenagos, the Reveler

Ik gaf aan dat er geen kwade bedoeling was. Maar maakt dat verder eigenlijk nog wat uit. Want als er wel een kwade bedoeling was, zou ik NOOIT een vergoeding krijgen Dan kan ik 100% gaan eisen bij een kwade bedoeling, maar je krijgt dan toch 0%
 bijgewerkt door Thomasvdk 9 jaren geleden
fullmoonie
9 jaren geleden
Ik heb dat een tijdje geleden ook gehad, maar dan waren mijn kaarten niet aangekomen. Ik had alles netjes ingepakt, het goede adres erop en ook voldoende postzegels erop. Het is wel heel erg vervelend, want je voelt je bijna een crook, terwijl dit niet de bedoeling is geweest. We hebben het toen opgelost in nog een ruil, want inmiddels hadden we meer kaarten gevonden die we zouden gaan ruilen. Waarbij de ander 1,5 keer de waarde mocht uitzoeken van wat ik van hem zou krijgen. Zo hebben we dus de kosten gesplit, want hij heeft de kaarten niet gekregen maar ik ben ze ook kwijt. Maar hoe je het precies oplost is natuurlijk altijd een kwestie van goed overleg.
Doyle
9 jaren geleden
Vaak regel ik zelf een compensatie met 100%. Heb het van beide kanten meegemaakt, dat mijn kaarten niet aankwamen (1x gebeurd) en dat ik niks ontvangen had (meerdere keren). Ik vind 100% compensatie niet meer dan redelijk omdat, zoals Jeff al zei, de verzender verantwoordelijk is. Ook is het vaak zo, dat je de deal hebt gedaan omdat je de kaarten echt graag wilde. Bij compensatie moet je dan vaak een mindere 2e keus uitzoeken (tenzij de ander precies dezelfde kaarten nog eens heeft).
Zo heb ik ook ooit mijn kaarten gewoon teruggekregen (of een deel ervan) omdat de ander verder totaal niks interessants meer had.
Fjaulnir
9 jaren geleden
Vaak wordt als regel inderdaad 'delen door 2' gedaan, maar zoals ook al eerder gezegd door Jeff is dit iets dat je eigenlijk persoonlijk/met z'n tweeën moet afspreken, er bestaat geen gouden regel.


Zelf zal ik [als er een zeldzame keer iets van mij niet aankomt] gewoonlijk aanbieden om 75% van de waarde te compenseren/opnieuw te sturen.
Dat is iets minder zuur voor de ander dan slechts de helft/50%, maar dan ben je in elk geval ook niet zelf dubbel ge* door 100% kwijt te zijn, een gulden middenweg dus.


Al hangt het ook wel erg af van de waarde en de situatie.

*Een deal van 5 euro stuur ik wel gewoon 5 euro aan nieuwe kaarten op, dat is bij wijze van spreken te belachelijk laag om niet gewoon de volle pot weer op te sturen.
*Een deal van 20 euro zal ik eerder naar de 75% neigen, omdat je toch allebei wat kwijt bent [anders verlies jij 200% en de ander 0%, terwijl het als iedereen te goeder trouw is, toch niemands 'schuld' is]
*Als ik de kaart die ik had gestuurd, nog een tweede maal in bezit heb, stuur ik die gewoon op, dat is dan ook 100% dus maar dan vind ik het ook idioot om iets kleiners op te sturen als ik de oorspronkelijk afgesproken kaart nog heb waarmee ik de ander tenminste kan geven wat ie echt zocht ipv een halve vervanging. Eventueel laat ik dan wel de kleinere dealclosers & opvulling/throws weg.

Bij die 50 of 75% kijk ik wel niet te nauw, dus in de praktijk is dat dan vaak eerder 60 of 80-85%, op zo'n moment ga je ook niet afpingelen als ie wat leuks heeft gezien dat anderhalve euro boven de afgesproken waarde ligt.


En ook een variabele, is of het een downtrade/uptrade was enz. Als de oorspronkelijke deal 10 kaartjes van 1 euro per stuk waarde was, dan ga ik hem als compensatie niet 1 dure mythic van 8 euro sturen. Dan moet ie maar iets uitzoeken dat ook 1-euro-kaartjes zijn, min of meer.

Andersom, als ik iemand 1 kaart van 10 euro had gestuurd, en hij zoekt naar 75% compensatie en hij ziet veel leuke 1-euro-kaartjes, dan zal ik al gauw zeggen dat ie toch wel voor de volle 10 euro mag gaan ipv 75%.



Samengevat: ik bekijk het situatie per situatie. Er is wat mij betreft niet echt een 'standaardoplossing'; als basis houd ik aal 75%, maar voor kleine deals gemakkelijker 100%; als de communicatie van de ander slecht loopt en/of je voelt je er niet echt goed bij [je krijgt n oneerlijke vibe ofzo] zal ik toch eerder voor de 'standaard' 50% gaan.
 bijgewerkt door Fjaulnir 9 jaren geleden
Farone
9 jaren geleden
Persoonlijk vind ik 50% de beste oplossing.
Risico van het verzenden ligt bij de ontvanger. Immers had hij voor verzekerd verzenden moeten kiezen ( en dus betalen) als hij er 100% van zeker wilde zijn dat hij zijn kaarten krijgt. Dit is hoe het geregels is bij de post, dus is niet anders.

Daarom kan verzender als coullance de helft vergoeden vind ik dus.
Thomasvdk
9 jaren geleden
@Farone, dus volgens jou ligt het risico bij de ontvanger?????
Die zag ik niet aankomen.....
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Dat klopt ook niet. Degene die verzend is verantwoordelijk, niet de ontvanger. Bij winkels is dit vaak deel van de voorwaarden (dat je als niet wil dat de winkel verzekerd verzend dat JIJ dan de verantwoordelijkheid draagt), maar standaard is het de afzender.
Green14
9 jaren geleden
Ik heb laatst nog meegemaakt dat mijn kaarten bij iemand niet aankwamen. Ik heb toen aangeboden om alles terug te sturen, en dat is dan ook gebeurt. Het vervelende is wel dat ik toen bij wijze van spreke 16,00 euro heb weggegooid en de ander niks. Ik heb echter eerder dit ook een keer gehad en toen heb ik met mijn ruiler afgesproken dat we het verlies 50-50 gingen verdelen, zo was niet een man de dupe.

Dus mijn advies is om aan de persoon die de kaarten niet kreeg te vragen wat zij/hij het liefst wil. Hopelijk willen ze het verlies 50-50 delen, maar anders heb je pech .
camiel567
9 jaren geleden
ik heb op het moment hetzelfde mijn kaarten zijn in dit geval niet aangekomen wss door een fout van mij op de envelop maar de persoon in kweste stelde dit als oplossing voor dat ik de kaarten hier bestelde en dat hij ze dan zou komen ophalen dat is ook nog een oplossing
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Ik ben het niet eens met "dan heb je pech". Officieel ligt de verantwoordelijkheid bij de afzender, maar waar twee een deal hebben, hebben twee pijn als het niet goed gaat. Aangenomen dat je elkaar vertrouwt, is een 50/50 deal of iets daar in de buurt wel het netste.
pelemans
9 jaren geleden
Als je beide een bepaalde manier van opsturen afspreekt (incl. verpakken) vind ik de verantwoordelijkheid ook 50/50. Beschadigen tijdens de verzending of kwijt raken van de verzending is moeilijk alleen op het conto van de verzender te leggen. Deze heeft nadat hij de kaarten heeft gepost ook geen zicht meer op de verzending.

Overigens raakt post niet zo heel vaak kwijt, vooral niet als er ook een verzender op de brief staat. Soms moet je wel wat geduld hebben, vooral handgeschreven adressen willen nogal eens fout voorgesorteerd worden waardoor er vertraging kan ontstaan weet ik uit ervaring als postbode. (als de brief niet is aangekomen zo ie zo een klacht indienen bij de post).
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top