Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Regelwijziging 13-7-13: Legendary en Planeswalker kaarten

MagnusMagicus
10 jaren geleden
Vanaf 13 juli 2013 zijn er een aantal belangrijke regelwijzigingen. Ze vallen in een aantal categorieën en ik heb ze in meerdere topics opgedeeld, zodat je daar makkelijk vragen kunt stellen.

De wijzigingen zijn:
- Legendary kaarten kijken niet meer of dezelfde kaart bij je tegenstander ligt, en als je er zelf meerdere dezelfde hebt, gaan ze niet allemaal dood, maar blijft er eentje naar jouw keuze in het spel.

- Voor Planeswalkers geldt ditzelfde (maar dan kijkt je naar het type in plaats van de naam).

- Indestructible is nu een keyword. Dat is een kleine wijziging, maar verandert wel hoe een aantal kaarten spelen. Lees hier daarover.

- Sideboards gaan iets anders werken. Eerst was je verplicht 0 of 15 kaarten te spelen, nu mag je ook alles er tussen in spelen en je hoeft ook niet meer 1 op 1 te swappen. Lees hier daarover.

- Meerdere landen in een beurt spelen gaat ietsje anders werken (erg kleine verandering). Lees hier daarover.


Legendary en Planeswalker
De legendary rule is eerder al eens aangepast, en nu komt er nog een aanpassing. De verandering is om te zorgen dat als je meerdere van dezelfde legendary kaarten speelt dat minder vervelend te maken, en ook om legendary een positief iets te maken en niet negatief.

Tot op heden (ik laat de hele oude legendary rule even buiten beschouwing) was het zo dat als er bij een speler een legendary kaart op tafel ligt en jij speelt er ook eentje, ze beiden direct naar de graveyard gaan. Dit betekent dus ook dat als je een legendary creature Cloned, je daarmee effectief het legndary creature sloopt. Nu is dat niet meer zo. Als jij een legendary creature van je tegenstander kopieert, dan blijven beide kaarten gewoon op de battlefield. Als zowel jij als je tegenstander een Ruric Thar, the Unbowed hebt liggen, dan is dat geen probleem. Krijg je zelf een kopie van een van je eigen legendary creatures (stel, je hebt de Ruric van je tegenstander gekopieerd met een Progenitor Mimic en je krijgt een kopie in je upkeep), dan mag jij kiezen welke blijft leven, en alle andere versies gaan naar de graveyard. Maar die van je tegenstander blijft gewoon liggen.

De Planeswalker regel wordt op dezelfde manier aangepast, al kijk je dan naar het type en niet naar de naam. Dus als je tegenstander een Jace, the Mind Sculptor heeft liggen en jij speelt een Jace Beleren, dan blijven beide gewoon op de battlefield.

Wat nu ook werkt, is als jijzelf bijvoorbeeld twee Garruk Wildspeaker in je hand hebt. Je kunt nu de eerste spelen, activeren, en daarna de tweede spelen. Je moet dan een van beide kiezen en als je de oude naar de graveyard laat gaan, blijft de nieuwe gewoon liggen, en deze kun je dan ook nog activeren. Onder de oude regels zouden ze beide direct naar de graveyard gaan, nog voor je de tweede kon activeren. Dit maakt het pakken van meerdere Planeswalkers dus minder vervelend.

Dit verandert dus hoe een aantal kaarten spelen. Legendary kaarten zijn sterker geworden. Dit zal in Commander zeker wel een impact hebben. Zo zijn Commanders met Shroud en Hexproof sterker geworden, omdat je ze niet meer kunt slopen met een Clone. Wizards verwacht niet dat er nieuwe bans nodig zijn hierdoor, maar houdt alles scherp in de gaten.

Heb je vragen over deze uitleg? Stel ze hier!
Fjaulnir
10 jaren geleden
Wow, eerst dacht dit dat dit een grap moest zijn, maar je schrijft het wel erg serieus en het is geen 1 april


Wat een totaal belachelijk idiote regelverandering... voor commander kan ik er nog inkomen dat je beide dezelfde commander op het veld mag hebben ofzo, maar deze? Kom op, Jace kan toch maar aan 1 kant meestrijden en er is er toch maar 1 *rolls eyes*

Zo hield het planeswalkers en legendary creatures, die beide vaak 'iets sterkere' abilities hadden dan gewone kaarten, tenmisnte nog iet of wat in check.
En als je opponent een Liliana of the Veil had waar je nooit vanaf kon komen, kon je tenminste nog die van jezelf spelen als laatste redmiddel/sacrifice.

Nee, ik ben niet blij met deze regelverandering. Ik snap ook niet waarom ze het uberhaupt doen, zoiets.


PS en o ja, veel succes om van die Geist of Saint Traft af te komen... dat soort legends zijn toch gemaakt om te kunnen clone-killen? Anders moet je al in zwart zitten om er vanaf te raken
 bijgewerkt door Fjaulnir 10 jaren geleden
kooningJ
10 jaren geleden
nuja ipv clone gebruik je Evil Twin .
En als je nu Jace Beleren en Jace, Memory Adept cast .
blijven ze dan ook beide leven ?
 bijgewerkt door kooningJ 10 jaren geleden
JT
10 jaren geleden
Woow, vooral die legendery rule (en planeswalker) is wel ingrijpend! En dan vooral bij commander, denk ik. Ik denk dat ze na een tijdje wel met nieuwe bans komen... Die andere vallen, denk ik, nog wel mee.
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Quote:
Fjaulnir 23-05-2013 om 08:38
Wow, eerst dacht dit dat dit een grap moest zijn, maar je schrijft het wel erg serieus en het is geen 1 april


Wat een totaal belachelijk idiote regelverandering... voor commander kan ik er nog inkomen dat je beide dezelfde commander op het veld mag hebben ofzo, maar deze? Kom op, Jace kan toch maar aan 1 kant meestrijden en er is er toch maar 1 *rolls eyes*

Zo hield het planeswalkers en legendary creatures, die beide vaak 'iets sterkere' abilities hadden dan gewone kaarten, tenmisnte nog iet of wat in check.
En als je opponent een Liliana of the Veil had waar je nooit vanaf kon komen, kon je tenminste nog die van jezelf spelen als laatste redmiddel/sacrifice.

Nee, ik ben niet blij met deze regelverandering. Ik snap ook niet waarom ze het uberhaupt doen, zoiets.


PS en o ja, veel succes om van die Geist of Saint Traft af te komen... dat soort legends zijn toch gemaakt om te kunnen clone-killen? Anders moet je al in zwart zitten om er vanaf te raken


Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik denk dat dit een zeer goede aanpassing is van de regels. Het heeft wellicht soms iets minder flavor, maar het spel wordt er wel beter op. Nu ga je zelden tot nooit 4 dezelfde legendary creatures in je deck spelen. Want je hebt nooit iets aan je tweede, behalve als backup voor als de eerste het loodje mocht leggen.

Nu kun je, als je ene legendary creature bijvoorbeeld een Pacifism erop heeft liggen, een tweede spelen en kiezen om de eerste dood te laten gaan.

Verder is legendary als "all downside" geweest. Ok, ze kunnen een kaart iets sterker maken dan een gewoon creature, maar het heeft geen enkel voordeel dat een kaart legendary is, alleen maar nadelen. Dit even afgezien van specifieke kaarten als Day of Destiny trouwens. Nu is het niet zo'n nadeel dat een kaart legendary is. Als je tegenstander hem heeft, kun jij hem ook gewoon spelen. Als jij hem hebt, kan je tegenstander hem niet zomaar slopen.

En de Clone-sloopt-geen-legendary-creatures-meer implicatie is goed voor het spel en juist ook in flavor! Want waarom zou je van een random soldaat wel een kopie kunnen maken, maar niet van een soldaat die toevallig ook een naam heeft?

En ja, dit maakt een aantal kaarten, vooral met Hexproof en Shroud, een stuk beter. Maar daar kun je je op aanpassen.
jeroen3h
10 jaren geleden
Quote:
kooningJ 23-05-2013 om 08:42
nuja ipv clone gebruik je Evil Twin .
En als je nu Jace Beleren en Jace, Memory Adept cast .
blijven ze dan ook beide leven ?


Als je ze zelf beide cast dan niet, dan moet je er een kiezen en de ander verdwijnt. Als jij Jace Beleren hebt liggen en je oponent Jace, Memory Adept dan blijven ze beide liggen.
tumpb
10 jaren geleden
Ik vind het een goede aanpassing voor de planeswalker kant. Als je een deck hebt dat loopt op planeswalkers en je tegenstander heeft nou net jou key walker dan kan je straks gewoon door blijven spelen zonder te hoeven kijken heeft mijn tegenstander nou net degene die ik wil casten
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Klopt. Bij Planeswalkers kijk je naar het TYPE. Dat is bij beide Jace, dus als je Jace Beleren hebt liggen (en geactiveerd natuurlijk en je speelt daarna Jace, Memory Adept, dan kies je welke van de twee blijft liggen. Je kiest dan Jace, Memory Adept en de Beleren gaat naar de graveyard. En nu kun je de Memory Adept ook nog activeren.

Onder de oude regels waren ze dus beide kapot gegaan nog voordat je Jace, Memory Adept had kunnen activeren.

En als je tegenstander nu ook een Jace Beleren speelt, blijft die van hem gewoon liggen en jouw Jace ook.
Bargok
10 jaren geleden
Deze rule change vind ik toch best wel een stukje 'magic' afbreken, legendary is niet zo legendary meer helaas. Zonde. Daar gaan de mooie tijden dat je legendaries kapot kon Phyrexian Metamorph-en, of in een 4 player game met iemand Kokusho, the Evening Star ruilen .
 bijgewerkt door Bargok 10 jaren geleden
jeroen3h
10 jaren geleden
Ik vind het persoonlijk wel een goede verandering. Je creature of planeswalker blijft nog steeds uniek/legendary voor jouw kant van het veld. Tenzij je natuurlijk Mirror Gallery hebt liggen
Krabbel
10 jaren geleden
ik weet niet of ik nu wel zo blij ben met deze change... vervelende commanders met hexproof! oh well, meer mass removal i guess
Bittemommy
10 jaren geleden
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen in de commander groepen! Rondom de planeswalkers vind ik het wel allemaal oke, maar rondom de rest vrij belabbeld. Hiermee haal je, denk ik, een heel stuk destruction weg voor spelers. Tell me hoe ze dan van een kaart als Avacyn, Angel of Hope af kunnen komen?
 bijgewerkt door Bittemommy 10 jaren geleden
kooningJ
10 jaren geleden
en deze dan Progenitus
Skywise
10 jaren geleden
Wat de speelbaarheid betreft kan ik de regelwijziging wel goed begrijpen. De nieuwe regels geven decks met veel Planeswalkers wat meer ruimte en zijn voor het verloop van het spel wat beter. Ook voor nieuwe spelers lijken de regels me beter te begrijpen. Clones worden denk ik nu juist leuker nu ze niet alleen meer dienen als Legendary-sloop materiaal.
Flavour en vervelende creatures met Hexproof zijn denk ik de enige tegenpunten. maar dat laatste is denk ik meer een probleem in Multiplayer.
Ik kan me wel vinden in de regelwijzigingen van vandaag.

Trouwens, nu dit zo is aangekondigd sterkt dat wel de vermoedens dat Theros best wel eens een 'Legendary-Matter' Block zou kunnen worden.
 bijgewerkt door Skywise 10 jaren geleden
robbertvanderkleij
10 jaren geleden
Ik denk dat dit wel een goeie verandering is, in ieder geval voor commander. Nu speelde ik toch niet zoveel commanders die andere mensen ook spelen... Maar ik denk dat het voor een hele hoop mensen een stuk leuker wordt...
MagnusMagicus
10 jaren geleden
Quote:
Bargok 23-05-2013 om 09:15
Deze rule change vind ik toch best wel een stukje 'magic' afbreken, legendary is niet zo legendary meer helaas. Zonde. Daar gaan de mooie tijden dat je legendaries kapot kon Phyrexian Metamorph-en, of in een 4 player game met iemand Kokusho, the Evening Star ruilen .


Vlak voor Kamigawa uitkwam, is de legendary rule ook aangepast. Toen zeiden mensen exact hetzelfde . Het is gewoon een verandering waar we even aan moeten wennen. Volgend jaar weten we niet anders meer . De regelveranderingen van 1999 die het spel maakten zoals het nu is zouden toen ook de ondergang van Magic zijn, en dat was alles behalve dat. Dit is ook zo'n verandering die het spel op de lange termijn beter maakt.
jeroen3h
10 jaren geleden
Quote:
MagnusMagicus 23-05-2013 om 10:46
Quote:
Bargok 23-05-2013 om 09:15
Deze rule change vind ik toch best wel een stukje 'magic' afbreken, legendary is niet zo legendary meer helaas. Zonde. Daar gaan de mooie tijden dat je legendaries kapot kon Phyrexian Metamorph-en, of in een 4 player game met iemand Kokusho, the Evening Star ruilen .


Vlak voor Kamigawa uitkwam, is de legendary rule ook aangepast. Toen zeiden mensen exact hetzelfde . Het is gewoon een verandering waar we even aan moeten wennen. Volgend jaar weten we niet anders meer . De regelveranderingen van 1999 die het spel maakten zoals het nu is zouden toen ook de ondergang van Magic zijn, en dat was alles behalve dat. Dit is ook zo'n verandering die het spel op de lange termijn beter maakt.


Dat is de reactie die altijd volgt bij veranderingen.. Zelfde als toen mana burn afgeschaft werd. Of de veranderingen waardoor Mogg Fanatic ineens een stuk minder werd. Het spel heeft het overleeft en is leuker dan ooit.
Eclavyrr
10 jaren geleden
Hm, ik weet nog niet wat ik hiervan moet vinden. Kaarten zoals Geist of Saint Traft, Progenitus en Liliana of the Veil worden hierdoor nog lastiger te slopen. Voor commander vind ik het fijn, dan kun je ten minste nog je commander spelen alhoewel ik het vanuit een lore oogpunt incorrect vind dat de ene summoner een legende oproept en de andere dezelfde naar voren haalt. Zo krijg je een paradoxiaal bestaan wat tot een verstoring in het evenwicht van de dimensies kan zorgen. Dat terzijde is het suf

Ik denk dat het gewoon wennen wordt
Jasper90
10 jaren geleden
Quote:
Bittemommy 23-05-2013 om 09:51
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen in de commander groepen! Rondom de planeswalkers vind ik het wel allemaal oke, maar rondom de rest vrij belabbeld. Hiermee haal je, denk ik, een heel stuk destruction weg voor spelers. Tell me hoe ze dan van een kaart als Avacyn, Angel of Hope af kunnen komen?


Ook voor Progenitus, laat het monster saccen
Tragic Slip is ook een oplossing voor de avacyn niet voor progenitus, maar er zijn methodes
 bijgewerkt door Jasper90 10 jaren geleden
Waus
10 jaren geleden
Mja opzich begrijp ik deze verandering wel, het is wel jammer dat kopieer effect niet meer zullen werken, MAAR daar tegenover kan jij wel OOK zo'n leuke commander van je tegenstander op je eigen veld krijgen, bedoel dat is toch wel weer vet . Bijvoorbeeld je tegenstander speelt Sheoldred dan in je eigen turn maak je er een kopie van , het kan nog steeds negatief uitpakken, maar ik denk meer chaotisch hehehe
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top