Vraag over een intentional draw

Doyle
9 jaren geleden
Beste BoMers!

De laatste tijd speel ik meer en meer op FNMs en het is een aantal keer voorgekomen dat mensen de laatste ronde een intentional draw deden/afspraken/pleegden. Zelf vind ik dit nogal lame om te doen gezien je op een FNM komt voor de lol en het spelen. Ook ontneem je hierbij iemand anders zijn kans om eventueel 2e te worden (zeg dat mensen met 3-0 een draw doen waardoor de mensen die 3-1 zijn geen 2e meer kunnen worden.

Ik kan me herinneren dat er in Den Bosch niet positief naar intentional draws op een FNM werd gekeken en je ook niet echt welkom was als je dat wel deed. Ik vroeg me af wat jullie kijk hierop is? Ik weet dat het officieel mag, maar zijn er huisregels in te stellen door een zaak die dit voorkomen? (DQ, geen boosters, etc.?)
Jeff
9 jaren geleden
ID's zijn een soort noodzakelijk kwaad. Je kunt ze niet voorkomen, want de twee spelers kunnen elkaar ook gewoon een uur aan gaan staren zonder echt iets te doen. En omdat het verschil in prijzen tussen X-0 en X-1 vaak vrij groot is, kan ik ze ook wel voorstellen. Op een FNM is die pot meestal niet zo heel groot, dus gebeurt het, in mijn ervaring, een stuk minder.

Wat belangrijk is om te zien, is dat als niet beide spelers willen ID'en, er niet geID'd kan worden, dan moet er gespeeld worden. Daarnaast wordt er bij FNM's vaak uitbetaald op basis van score, niet plaatsing. De spelers die ID'en ontnemen dan over het algemeen niks aan prijzen van degenen die wel alles gespeeld hebben.
MagnusMagicus
9 jaren geleden
ID'en verbieden is inderdaad niet nuttig. Als beide spelers een draw willen, wat houdt ze dan tegen? Of wil je er een judge naast zetten die ze verplicht te spelen? Daar zit niemand op te wachten.
Doyle
9 jaren geleden
Bij ons wordt wel uitbetaald op standing. En ik weet dat het verbieden geen zin heeft maar dat maakt IDs op een FNM niet minder lame imo.
Jeff
9 jaren geleden
Maar ligt dan het probleem bij het ID'en, of bij de uitbetaling? Voor hele grote toernooien is uitbetalen op standing logisch, omdat het anders onmogelijk is een begroting te maken, maar voor een FNM (max 40-50 man in Nederland) is dat natuurlijk een non-argument. Als er uitbetaald wordt op standing, dan zou ik ook eerder overwegen te ID'en.
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Prijzen op basis van standing is gelijk aan ID toestaan, zo is het nu eenmaal. Hoort bij het systeem.
mr83
9 jaren geleden
Hoi doe zelf ook magiccen in de prachtige stad Den Bosch en heb inderdaad gehoort dat er vroeger wel eens mensen waren die ID en en dat werd inderdaad niet op prijs gesteld je zult je er je eigen niet populairder mee maken maar neem aan dat dat overal wel zo zal zijn als dat vaker voorkomt door dezelfde personen ik bedoel we doen het toch vooral voor de lol
marcoboth
9 jaren geleden
Als die twee tot dan toe ongeslagen zijn, dan hebben ze het verdient te mogen drawen.

Het 'je komt voor de lol en om te spelen' is geen goed argument. Je kan prima drawen en dan nog wat potjes spelen.

De enige die er wat nadeel van ondervinden zijn de andere spelers die een slechtere score hebben en nu zelf minder prijzen kunnen opstrijken (bij uitdeling op standing ipv punten). Wat eigenlijk egoistisch is.
mr83
9 jaren geleden
Dan vrees ik dat we van mening verschillen ik kom om te spelen en ga dan ook nooit een draw accepteren
Doyle
9 jaren geleden
Dat heb ik dus ook Ieder zijn eigen mening, ik blijf het zelf lame vinden om te drawen...
marcoboth
9 jaren geleden
Als je een draw afspreekt met je tegenstander en daarna nog een match speelt, dan kom je op precies hetzelfde uit. Met als enige verschil dat je potjes niet om prijzen of standings gaan.
roykoster
9 jaren geleden
Ik sluit me aan bij mr83 en doyle. Hoewel ik begrijp dat het niet te verbieden is vind ik het erg lame. De mensen die de keuze maken kiezen ervoor om het de game niet te spelen en of dat leuk is of niet verschilt per persoon. Ik vind alleen niet dat anderen benadeeld zouden moeten kunnen worden door mensen die prijzen verkiezen boven het spel.

Dat gezegd hebbende zou het ook voor de mensen die benadeeld worden niet uit moeten maken. Ze hebben tenslotte leuk gespeeld of daar nu prijzen aan vast zitten of niet. Verder is het natuurlijk zo dat als je sterk genoeg speelt je nooit in de positie komt dat je benadeeld kunt worden.

Zelf zal ik nooit ID-en omdat ik er simpelweg geen plezier aan beleef.

blijft een lastige discussie...
 bijgewerkt door roykoster 9 jaren geleden
mr83
9 jaren geleden
@ roykoster ik weet dat het niet te verbieden is maar moet zeker niet beloond worden mijn respect krijg je er niet voor. En helaas bij magic heb je het niet altijd zelf voor de hand je moet het toch doen met de kaarten die je krijgt / pakt je kunt een beter deck hebben het spel beter kunnen spelen en toch kansloos verliezen.
roykoster
9 jaren geleden
@mr83. Ik ben het zoals gezegd met je eens maar gezien het feit dat ik geen mogelijkheden heb om het te voorkomen focus ik me op dingen die ik kan beinvloeden. Dus als degene tegen wie ik uitkom wel wil ID-en heeft diegene pech omdat ik dat niet accepteer. Verder probeer ik zo scherp mogelijk te spelen om te voorkomen in de positie terecht te komen waar ik afhankelijk ben van een ander. Uiteraard kun je dat niet altijd voorkomen maar ik vind dat zelf ook niet zo'n probleem. Ik speel toch voornamelijk voor het spel zelf en kan prima genieten van een verloren pot vol leuke plays.

Misschien een beetje off topic maar hetzelfde geldt voor kaarten/combo's die door de 1 "niet leuk/te sterk" gevonden worden die de ander wel vindt kunnen.
mr83
9 jaren geleden
ik snap dat je het met me eens bent hoor ik heb zelf nog niet mee gemaakt dat het is gebeurd (gelukkig) doe voornamelijk Draft en sealed soms standard dus heel veel te gekke plays zullen daar wel niet van komen. en daar heb ik geen moeite mee zolang het maar legaal is, net zoals je zegt vind ik het helemaal niet erg om een paar goede spannende potten te verliezen maar als je nog 2e kunt worden en je weet al dat dat geen nut meer heeft haalt toch wel de spanning er van af tuurlijk probeer je die laatste pot dan ook te winnen maar beide potten zouden leuker zijn als het ergens om gaat. dus ik snap ook jouw positie en ben het daar mee eens greetz Mr83
TheRobinros
9 jaren geleden
Ik ben er persoonlijk fel op tegen, maar je kan et niet beïnvloeden.

En als iemand maar hard genoeg wil IDen, dan lukt dat hem ook wel: Als de ander zn spel speelt en hij gewoon zijn beurt drie kwartier laat duren zonder iets te doen, zit je zo tegen die draw aan hoor!
MB070
9 jaren geleden
@TheRobinros: Ik ben geen judge, maar daar staat een penalty tegenover. Dat is slow play. Het is niet toegestaan om 45 minuten niets te doen.

Een ID is m.i. niets meer dan een nuttige afspraak om beide voordeel te hebben vanwege je goede prestaties en garanties te geven voor beide spelers. Dit doe je bijvoorbeeld als je beide top-8 garanties hebt op een groot toernooi als een PTQ, dag 2 te halen op een GP of misschien top-8 te garanderen op een GPT. Op een casual toernooi als een FNM slaat het m.i. nergens op. Dat heeft dan ook (zoals eerder gezegd) met de payouts te maken. Het loont niet om te ID'en op een FNM.
Ik zou met gerust hart een ID afspreken als mij dat een top-8 slot in een PTQ garandeert in plaats van spelen en het risico te nemen dat je buiten de boot valt door een loss.
MagnusMagicus
9 jaren geleden
Er zijn twee discussies, die we wel los van elkaar moeten zien:

- is het goed/fout om te ID'en op een FNM
- is het goed/fout om te ID'en op een toernooi op hoog niveau

In het tweede geval ben ik 100% voor. Je kunt spelers niet verplichten tegen elkaar te spelen als ze dat niet willen. Dan is een ID de beste optie.

Op een FNM kan ik me voorstellen dat het niet wenselijk is. Maar jij kunt niet voor een ander besluiten of hij liever niet speelt omdat hij meer boosters wil hebben. En verbieden te ID'en houdt alleen maar in dat beide spelers gaan 'spelen' en er alsnog een draw van maken. Je kunt vertellen dat men in het algemeen liever heeft dat je speelt omdat dat beter in de sfeer van de avond past, maar verbieden? Lijkt me een slecht plan.



Edit:
Ik sluit dit topic nu omdat er al een paar dagen geen reacties zijn. Wil je nog iets toevoegen? Laat he mij weten, dan open ik het topic weer.
 bijgewerkt door MagnusMagicus 9 jaren geleden
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top