Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander banlist discussie

derooy89
5 jaren geleden
Om even in te haken op wat posts.

Leek dit mij een goed idee om hier wat meningen en vergelijkingen te plaatsen over mijn favo format.

Wat vinden jullie? Zijn er kaartjes die onder de hamer zouden mogen vallen. Of zijn er kaarten die van de lijst zouden mogen komen.?
burtyoungsters
5 jaren geleden
Hierbij de oorspronkelijke post in een ander topic:

Sheldon Menery, 1 van de bedenkers van EDH en voorzitter van de Commander Rules Committee, heeft vorige week een mooi artikel geplaatst over kaarten die je niet zou moeten spelen in EDH. Ik weet niet of ik mag linken, want het is een artikel op een Amerikaanse winkelsite, maar als je Googeled op “sheldon menery edh cards you should not play”, is het de eerste hit. Het gaat om de site met steden en sterren ;-)

Lijst:
Armageddon
Back to Basics
Grand Arbiter Augustin IV
Mindslaver
Palinchron
Paradox Engine
Seedborn Muse
Sorin Markov
Stasis
Static Orb
Thieves' Auction
Winter Orb
Wound Reflection

Wat vinden we van deze lijst? En heeft commander een banlist update nodig?
Persoonlijk zijn er voor mij twee kaarten die eventueel gebanned mogen worden:
Paradox Engine: die kaart is gewoon te broken
Craterhoof Behemoth: die kaart zegt gewoon “ik win”. En veel te makkelijk op tafel te krijgen. Al ben ik zelf zeker fan van die kaart

burtyoungsters
5 jaren geleden
Van mij mag Trade Secrets van de banlist af.
Triskelion88
5 jaren geleden
Wat mij betreft enkel paradox Engine, die maakt het spel gewoon niet leuk meer,

Winter Orb of Stasis vind ik zelf ook niet leuk om mee of tegen te spelen, maar dat ligt niet zozeer aan de kaart maar het type deck wat er omheen gespeeld wordt, vaak een lock die ook nog eens opgezocht wordt en met counterspells beschermd wordt
Gijsneus
5 jaren geleden
Hierbij mijn bijdrage uit het andere topic:

Quote:
1 uur geleden
Sheldon Menery, 1 van de bedenkers van EDH en voorzitter van de Commander Rules Committee, heeft vorige week een mooi artikel geplaatst over kaarten die je niet zou moeten spelen in EDH. Ik weet niet of ik mag linken, want het is een artikel op een Amerikaanse winkelsite, maar als je Googeled op “sheldon menery edh cards you should not play”, is het de eerste hit. Het gaat om de site met steden en sterren ;-)

Lijst:
Armageddon
Back to Basics
Grand Arbiter Augustin IV
Mindslaver
Palinchron
Paradox Engine
Seedborn Muse
Sorin Markov
Stasis
Static Orb
Thieves' Auction
Winter Orb
Wound Reflection


Mooie lijst! Ben het met de volgende kaarten niet eens:

Back to Basics Niks mis mee. Als je niet zonder non-basics kan spelen dan is het wel erg treurig. En deze kaart is gemakkelijk met removal op te lossen.
Armageddon Ok, dit is wel over de grens maar ik vind het prima op zijn tijd! Helemaal als het thematisch is... Een Jokulhaups is misschien wel iets eerlijker?
Seedborn Muse Prima kaart. Is minder goed dan Prophet of Kruphix maar niet broken. Geen problemen mee.

De rest van de lijst is compleet terecht.


Quote:
1 uur geleden
Wat vinden we van deze lijst? En heeft commander een banlist update nodig?

Jazeker! Helemaal bovenstaand lijstje.

Quote:
1 uur geleden
Craterhoof Behemoth: die kaart zegt gewoon “ik win”. En veel te makkelijk op tafel te krijgen. Al ben ik zelf zeker fan van die kaart

Heftige kaart maar op zich heb ik er geen problemen mee. In een multiplayer pot is het bijna nooit een 'ik win van iedereen' kaart.

Kaarten die ik zou toevoegen:

Cyclonic Rift. Komt te vaak 'terug'. 1x ervan terugkomen lukt soms nog wel maar meerdere keren is gewoon niet meer leuk. Devastation Tide is een prima kaart, veel eerlijker.
Sol Ring. Ik weet dat ik me hier niet populair mee maak maar deze kaart is niet voor niets één van de beste kaarten uit mijn cube. Heb 'm in je beginhand en je acceleratie is zo groot dat je vaak niet meer in te halen bent. Helemaal 1v1 is het een te goede kaart.



Gijsneus
5 jaren geleden
Quote:
17 minuten geleden
Van mij mag Trade Secrets van de banlist af.


Zeker niet. Deze kaart kan twee spelers laten graven naar de winnende combo. Ooit zien gebeuren, nooit meer alstublieft.

Quote:
13 minuten geleden
Wat mij betreft enkel paradox Engine, die maakt het spel gewoon niet leuk meer,

Winter Orb of Stasis vind ik zelf ook niet leuk om mee of tegen te spelen, maar dat ligt niet zozeer aan de kaart maar het type deck wat er omheen gespeeld wordt, vaak een lock die ook nog eens opgezocht wordt en met counterspells beschermd wordt



Hier ben ik het volledig mee eens!
Dordledum
5 jaren geleden
Quote:
38 minuten geleden
Hierbij de oorspronkelijke post in een ander topic:

Lijst:
Armageddon
Paradox Engine
Sorin Markov
Stasis
Winter Orb



Deze mogen van mij absoluut op de banlist, de rest heb ik geen problemen mee.

Magister Sphinx mag van mij ook absoluut hieraan toegevoegd worden, ik heb deze te vaak geblinkt of terug zien komen met Sharuum the Hegemon. Echt niet leuk meer, zelfde reden als bovengenoemde Sorin Markov.
burtyoungsters
5 jaren geleden
Oh, wow. Wat naar die magister sphinx met sharuum.
derooy89
5 jaren geleden
Voor mijn mening is ermaar 1 kaart ban waardig:Cyclonic Rift.
Teveel voordeel voor een te lage cost.

Wel zou ik een regel verandering willen zien.. Een Maximaal aantal tutors(ook op landjes) 2x per game is meer als zat.. Wat is het nut van 100kaarten singelton. Als je 1 of 2 kaarten specifiek nodig heb om te winnen.. Voelt gewoon raar.
 bijgewerkt door derooy89 5 jaren geleden
Eclavyrr
5 jaren geleden
Als je vind dat mensen te veel tutorren gewoon Psychogenic Probe in elk deck proppen dat je hebt. Soldier of Fortune ernaast voor de lol als je in zit.

M.i. zou ik kaarten erop zetten die voorkomen dat je magic speelt. Winter Orb, Stasis, Armageddon en dergelijke zitten best wel in die hoek. Magister Sphinx is irritant, net zoals Sorin Markov maar er is nog omheen te spelen.
Cyclonic Rift vind ik erger.
 bijgewerkt door Eclavyrr 5 jaren geleden
Dordledum
5 jaren geleden
Ik heb geen problemen met Cyclonic Rift. Hij is erg goed inderdaad, maar niet game breaking.
Sunitram
5 jaren geleden
Weet je wat het probleem is met kaarten bannen in Commander? Dat Commander een casual formaat is en dat de definitie van casual van persoon tot persoon verschilt. Bijvoorbeeld: een aantal maanden terug speelde iemand bij Game Knights een Athreos, God of Passage deck met een flink aantal Shadowborn Apostles erin. Het deck deed supercoole dingen, maar bij ons in de speelgroep zou ie nooit gespeeld kunnen worden omdat het tutort als een malle.

Ik vind daarom ook niet dat de Commander Banlist een update nodig heeft. Als je iets met je Commander speelgroep of een Commander event organiseert, kun je ook gewoon regels afspreken. Bij ons in de groep mag je bijvoorbeeld max 4/5 (nonland) tutors spelen, infinites zijn verboden, we doen niet aan Commander Damage en we hanteren de oude Commander mulligan. Tuurlijk sneuvelt er dan weleens een combo op de tekentafel, maar het is beter voor de sfeer. Ook is het gewoon een feit dat je, ook als Commander speler, genoeg removal en/of counters in moet boarden. Je zit met 3 anderen aan tafel, die willen je allemaal dood en ze spelen allemaal Magic. Dan komt er weleens een kaart/combo op tafel waar je wat aan moet doen. Ik zie het echt te vaak gebeuren dat mensen klagen over bepaalde kaarten, die prima te verhelpen zouden zijn als ze zelf maar de juiste removal hadden ingeboard.

Ik vind het overigens wel goed dat dit soort stukjes geplaatst worden, vooral als er net zo'n uitgebreide redenatie bij gegeven wordt als Sheldon doet. Op deze manier wordt duidelijk waarom bepaalde kaarten minder gewaardeerd worden, maar blijft de keuze toch bij de spelers zelf liggen. Dit mag van mij vaker gebeuren!
BuidingMage
5 jaren geleden
Quote:
3 uren geleden
Ik heb geen problemen met Cyclonic Rift. Hij is erg goed inderdaad, maar niet game breaking.

Dat niet, maar de kaart vertraagd games wel enorm. En als ie dan uit de graveyard weer naar de hand wordt getoverd ben ik m wel zat hoor. Jeej, weer opnieuw beginnen met de helft want de rest is gediscard...
 bijgewerkt door BuidingMage 5 jaren geleden
hallowman3
5 jaren geleden
Thieves' Auction snap ik dat het niet tof gevonden word omdat het veel verwarring is, maar niet ban waardig lijkt me. De rest vind ik ook niet banwaardig, competitive EDH bestaat en daar passen deze kaarten gewoon in (of niet omdat ze niet boeiend genoeg zijn). Kom je de kaarten veel tegen? Meer removal of counterspells ertegen in je deck, of je moet meer tempo in je deck stoppen. De commander meta is een van de meest variabele omdat deze verschilt per speelgroep dus moet je je aanpassen op wat er gespeeld word of gecountered worden door de mensen die wel hun decks aanpassen, gaan klagen dat een kaart als Wound Reflection te goed is gaat ook nergens over vind ik want deze verdubbelt gewoon je health loss, eigenlijk een net iets betere Dictate of the Twin Gods.
 bijgewerkt door hallowman3 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Eens kijken wat ik van de lijst vind:

Armageddon: geen fan, ook niet als je snel daarna wint. Als dit standaard gespeeld kan worden, moet iedereen counterspells gaan spelen, wat de meta kan verschuiven naar allemaal control decks. Mijn groep speelt dit niet, en ik ben blij.

Back to Basics: nooit tegen me gehad, net als Blood Moon. Is een beetje "dure manabase pesten", en denk ik zelden nodig aan de keukentafel.

Grand Arbiter Augustin IV: in een ver en grijs verleden wel eens met gespeeld, al vele jaren nooit tegengekomen. Lijkt me niet zo boeiend eigenlijk...dies to removal (dat meer kost ) ofzo.

Mindslaver: Wij spelen nooit dit soort effecten, maar ik zou geen problemen hebben met een random Worst Fears of deze in een deck, zolang het niet vaker is dan 1x in een game.

Palinchron: gaat te makkelijk infinite. Infinite is saai. Doen we gelukkig ook niet aan

Paradox Engine: dit genereert zo makkelijk zo extreem veel mana, is gewoon niet leuk. Wordt niet gespeeld hier, gelukkig maar. Zou wat mij betreft op de banlijst mogen voor de zekerheid, maar zolang ik hem niet tegenkom vind ik het ook niet erg

Seedborn Muse: Vind ik wel meevallen, is geen Prophet of Kruphix. Doet vaak niet meer dan Vigilance geven, en als je er echt misbruik van maakt heb je plots 3 tegenstanders op je dak. Nooit issues mee gehad.

Sorin Markov: Ik ben tegen dit soort effecten, die halen het hele 40 startleven onderuit en dat is niet leuk naar mijn mening. Sure, af en toe leuk tegen een deck dat "oeps, ik sta nu op 250" kan gaan, maar verder...meh. Zelfde met de andere effecten die dit kunnen.

Stasis, Winter Orb, Static Orb: Ik gebruik mijn vrije avond graag om Magic te spelen, niet om naar mijn battlefield te kijken en niets te kunnen doen. Dit is tegenstandertje pesten, en dat is niet leuk. Kom ik ook nooit tegen gelukkig.

Thieves' Auction: Persoonlijk vind ik dit hilarisch, samen met Scrambleverse enzo. Niet te vaak op een avond, maar ik heb hier echt 0,0 problemen mee.

Wound Reflection: Ja, gaat heel hard. Maar Rage Reflection en Furnace of Rath verdubbelen ook damage....Geen idee, nooit tegen gespeeld. Klinkt wel eng, maar ik denk dat ik banger ben voor een Vicious Shadows.

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om geen van deze kaarten ooit te zien in Commander, en gelukkig zie ik ze ook nooit in Commander . Alleen de Auction, daar ben ik het echt mee oneens. Sure, die moet je niet 5x casten, maar een beetje random is altijd leuk.
burtyoungsters
5 jaren geleden
In principe draait EDH niet om de kaart, maar om het deck en de speler. Een onschuldige Llanowar Elves wordt ook dodelijk in een turn 3 infinite Selvala, Heart of the Wilds deck.

Dit in het achterhoofd houdend ben ik dan toch ook wel benieuwd of er hier spelers zijn die vinden dat er bepaalde kaarten van de banlist kunnen en waarom.
 bijgewerkt door burtyoungsters 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Ik heb nog nooit Trade Secrets echt misbruikt zien worden, dus die vind ik niet heel boeiend (hoewel ik snap waarom hij er op staat). Dat, plus dat Trade Secrets ook in een Commander Precon heeft gezeten (die dus nu niet meer legal is ), maakt dat die er van mij wel af zou mogen. De rest lijkt me wel terecht allemaal.
Sunitram
5 jaren geleden
Ik heb, zeker gezien de haat die Nekusar, the Mindrazer blijkbaar trekt, nooit helemaal begrepen waarom Leovold, Emissary of Trest op de lijst moest. 't Is een creature; als je 'm zat bent sloop je 'm toch gewoon? Iedereen speelt wrath effecten, dus je hoeft niet eens te targeten!

En ik heb wat gemengde gevoelens bij Sylvan Primordial. De kaart zelf is namelijk helemaal niet erg. Hij is op de banlist gekomen omdat mensen 'm tot in 't oneindige gingen kopiëren. Volkomen terecht, dat wel; als die ETB een keer of 6 is afgegaan is er één persoon wel ERG in het voordeel, maar mijn Mayael mist 'm toch wel een beetje...

Quote:
12 uren geleden
Back to Basics: nooit tegen me gehad, net als Blood Moon. Is een beetje "dure manabase pesten", en denk ik zelden nodig aan de keukentafel.


Ik moet je eerlijk bekennen dat ik een Magus of the Moon run in m'n Arjun, the Shifting Flame net-niet-Wizard-tribal deck. Het is een van de weinige effectieve manieren die je als Izzet hebt om een The Ur-Dragon deck uit je buurt te houden...
 bijgewerkt door Sunitram 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Quote:
20 minuten geleden
Ik heb, zeker gezien de haat die Nekusar, the Mindrazer blijkbaar trekt, nooit helemaal begrepen waarom Leovold, Emissary of Trest op de lijst moest. 't Is een creature; als je 'm zat bent sloop je 'm toch gewoon? Iedereen speelt wrath effecten, dus je hoeft niet eens te targeten!

Ooh, je hebt nog nooit tegen een fatsoenlijk Leovold deck gespeeld dus . Je kunt hem niet slopen, want je hebt geen kaarten meer. Als Leovold in het spel ligt en die speler cast Wheel of Fortune, dan discard iedereen en pakt hij zelf 7 kaarten....en jij 1. En als er dan een Teferi's Puzzle Box ligt, dan pak je je kaart van de beurt, en dan mag je je hele hand onderop je library leggen en 0 nieuwe kaarten pakken. En dit in de kleuren van ramp, card draw en tutoren en het kwam er al snel op neer dat niemand meer Magic kon spelen behalve de Leovold speler. Echt, een zeer terechte ban .

Quote:
En ik heb wat gemengde gevoelens bij Sylvan Primordial. De kaart zelf is namelijk helemaal niet erg. Hij is op de banlist gekomen omdat mensen 'm tot in 't oneindige gingen kopiëren. Volkomen terecht, dat wel; als die ETB een keer of 6 is afgegaan is er één persoon wel ERG in het voordeel, maar mijn Mayael mist 'm toch wel een beetje...

Dit is een beetje Primeval Titan 2.0. Precies om dezelfde reden als de Titan: het complete spel gaat alleen maar om de Titan of de Primordial draaien. Mensen gaan hem kopieren, jatten, reanimaten omdat het eigenlijk altijd het beste target is. En dat is saai. Dit is wel een van de minst heftige kaarten op de banlist, maar ik denk dat het wel goed is dat hij er op staat.
Quote:
Quote:
12 uren geleden
Back to Basics: nooit tegen me gehad, net als Blood Moon. Is een beetje "dure manabase pesten", en denk ik zelden nodig aan de keukentafel.


Ik moet je eerlijk bekennen dat ik een Magus of the Moon run in m'n Arjun, the Shifting Flame net-niet-Wizard-tribal deck. Het is een van de weinige effectieve manieren die je als Izzet hebt om een The Ur-Dragon deck uit je buurt te houden...

Het is een beetje een lastige kaart. Kijk, ik heb best wel wat leuke landjes en die wil ik graag spelen. En als ik dan elke keer uit het spel gelocked wordt omdat mijn land het niet meer doet, dan is dat niet zo leuk. Kan ik natuurlijk wel basics gaan spelen, maar dan wordt 3+ kleuren spelen weer zo lastig, en dat is weer jammer. Maar ik snap wel dat het soms lastig is om bepaalde decks tegen te houden. Alsnog ben ik van mening dat er betere manieren zijn.
DarthosOfMeletis
5 jaren geleden
De meeste kaarten die Sheldon Menery noemt heb ik nooit of hooguit één keer op tafel gezien. Mijn ervaring is dat een casual speelgroep (zoals de mijne) wel aanvoelt dat mass land destruction, infinite combo's, tutors of locks niet leuk zijn. Mijns inziens is dit artikel van Sheldon de moeite waard omdat hij explieciet de ongeschreven regels, de 'gentlemen's agreement', benoemt.

Als ik dan toch een kaart zou moeten noemen, dan is het Vorinclex, Voice of Hunger. Wat is die kaart grafirritant zeg! Gelukkig heeft de speler uit mijn groep die deze kaart bezat hem van de hand gedaan.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 39 posts
  • Laatste post n4ppy 5 jaren geleden
  • Gemaakt door derooy89 5 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top