Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

budget commander toernooi

TheRobinros
6 maanden geleden
Ik hoorde gisteren het argument dat de prijs omlaag moet om te voorkomen dat mensen een optimised deck hebben en daar wil ik denk ik een beetje tegengas op geven. Hoe lager het budget, hoe preciezer ik de kaarten in mijn deck moet gaan afwegen om iets speelbaars te maken en hoe meer optimised voor dat budget het deck is. Als ik een budget van €70 hebt, moet ik hard knokken om daaronder te komen en krijg ik waarschijnlijk een deck van rond de €69,80 dat zo ver mogelijk geoptimaliseerd is gegeven het budget. Hoe hoger het budget, hoe minder ik daar last van heb. Ik zeg dus niet per se dat het budget niet omlaag hoeft, maar alleen dat dat niet per se het effect heeft dat ik mensen gisteren heb horen voorspelen. €150 is wat mij betreft prima.

Ik had gisteren 2 kudo's en in ronde 1 had ik 2 stemmen voor de kudo en Xill ook. We gaven er allebei niet echt om, maar ik was degene die de pen had om het formulier in te vullen, dus kreeg Xill hem (en imo terecht, al kreeg hij sowieso mijn stem al ) Als men verder interesse heeft en op of aanmerkingen, hier is mijn deck:
Arachmeon
6 maanden geleden
Was een leuke dag, ben er achter gekomen dat mijn goad deck best redelijk in elkaar zit. Misschien geen winnaars deck, maar wel fun deck. En dat heb ik gehad gisteren.
stefke78
6 maanden geleden
Ik heb een tijdje over deze limitatie zitten nadenken en ben verrast hoe precies die 12 euro volgens mij goed is....

Quote:
1 dag geleden
Betreft je verzoeken van feedback: het totaal budget mag wat mij betreft omlaag, je kan daarbij ook denken aan een max bom-waarde voor een single. Denk aan geen kaarten duurder dan €12,- oid. Wel zorgen dat de bom-prijzen up to date zijn dan he
....
 bijgewerkt door stefke78 6 maanden geleden
Flowbits
6 maanden geleden
Quote:
3 uren geleden
Ik heb een tijdje over deze limitatie zitten nadenken en ben verrast hoe precies die 12 euro volgens mij goed is....

Quote:
1 dag geleden
Betreft je verzoeken van feedback: het totaal budget mag wat mij betreft omlaag, je kan daarbij ook denken aan een max bom-waarde voor een single. Denk aan geen kaarten duurder dan €12,- oid. Wel zorgen dat de bom-prijzen up to date zijn dan he
....



Ik kan het hier alleen maar roerend mee eens zijn. Door een single limit zorg je er voor dat de dure staples minder snel gebruikt worden en mensen naar alternatieven moeten zoeken.


Het zal sommigen wel de gordijnen injagen maar van mij mag er een ban/discouragement komen op de top 200 commanders op EDHREC. Alle budget limits ten spijt kan een €50 Yuriko deck nog steeds in een paar turns de hele tafel uitmoorden en is Kenrith nog steeds onnaakbaar met een training grounds in play. Een budget event zou mijn inziens minder populaire/sterke commanders moeten showcasen met niche kaarten zonder dat deze ondergesneeuwd raken door commanders die zelf de all-in package zijn.
maus
6 maanden geleden
Quote:
7 uren geleden
Het zal sommigen wel de gordijnen injagen maar van mij mag er een ban/discouragement komen op de top 200 commanders op EDHREC. Alle budget limits ten spijt kan een €50 Yuriko deck nog steeds in een paar turns de hele tafel uitmoorden en is Kenrith nog steeds onnaakbaar met een training grounds in play. Een budget event zou mijn inziens minder populaire/sterke commanders moeten showcasen met niche kaarten zonder dat deze ondergesneeuwd raken door commanders die zelf de all-in package zijn.


Als ik het forum een beetje terug lees is dit altijd de insteek al geweest. Het probleem is dat er wat mensen tussen zitten die dit simpelweg niet doen. Ze zien de limitaties en niet de gewenste mindset. Jammer genoeg komt de gedachten "misschien is dit event niet voor mij" niet op.

Ik denk dat voor deze inviduen niet echt een oplossing is omdat ze het sterkste combo deck maken binnen de limitaties.

Daartegen hebben we zat leuke brews gezien en konden startende spelers een precon sleeven en kennis maken met commander. Dus voor mij is het concept al meer dan succesvol
dcgardulf
6 maanden geleden
Quote:
1 uur geleden
Quote:
8 uren geleden
Het zal sommigen wel de gordijnen injagen maar van mij mag er een ban/discouragement komen op de top 200 commanders op EDHREC. Alle budget limits ten spijt kan een €50 Yuriko deck nog steeds in een paar turns de hele tafel uitmoorden en is Kenrith nog steeds onnaakbaar met een training grounds in play. Een budget event zou mijn inziens minder populaire/sterke commanders moeten showcasen met niche kaarten zonder dat deze ondergesneeuwd raken door commanders die zelf de all-in package zijn.


Als ik het forum een beetje terug lees is dit altijd de insteek al geweest. Het probleem is dat er wat mensen tussen zitten die dit simpelweg niet doen. Ze zien de limitaties en niet de gewenste mindset. Jammer genoeg komt de gedachten "misschien is dit event niet voor mij" niet op.

Ik denk dat voor deze inviduen niet echt een oplossing is omdat ze het sterkste combo deck maken binnen de limitaties.

Daartegen hebben we zat leuke brews gezien en konden startende spelers een precon sleeven en kennis maken met commander. Dus voor mij is het concept al meer dan succesvol


Ik ben het niet eens echt oneens met een kaart limiet of een commander limiet.
MAAR het haalt ook bepaalde mogelijkheden tot originaliteit weg.
Zo ken ik iemand met een Omnath, Locus of Creation deck, wat geen enkele mogelijkheid heeft tot een tweede landje zoeken. Het hele deck is een kickerdeck en hij gebruikt de commander om af en toe een kaart te trekken.
Terwijl Omnath verder een potentieel supersterke commander is.

Ik heb zelf een Kenrith deck, wat volledig draait om battles.
Zitten amper creatures in (voor een budget toernooi zou ik er zelfs nog een paar uithalen). Kenrith mag namelijk alles ook voor een andere spelers doen. Wil je een kaartje trekken? Sure! Val mijn battle ff aan/block 'm niet. Oh sterke battle? Wil je dan een beestje uit je grafbak? Etc
In dat deck is Kenrith helemaal niet sterk.

Tweede reden waarom ik niet persé met een ban wil werken.
Elfball is sterk. Elfball is altijd sterk, kan je met 100 verschillende commanders spelen en het zal nooit budget aanvoelen. En dat geldt voor meer concepten. Equipment/voltron decks kunnen ook met vele verschillende commanders gespeeld worden en hard beuken. Een kaart ban doet niets aan dat soort potjes.

Lang verhaal kort. Eerlijk gezegd dat ik dat Maus volledig gelijk heeft. In sommige mensen komt het gewoon niet op dat dit een budget/fun/casual event is en altijd het sterkste binnen de beperkingen bouwt. Ik denk dat meer regels dat niet persé beter maakt.

p.s. nog even een kleine shoutout naar het deck van TheRobinros. Was echt een leuk deck!
MitchDeBaas
6 maanden geleden
Quote:
15 uren geleden
Het zal sommigen wel de gordijnen injagen maar van mij mag er een ban/discouragement komen op de top 200 commanders op EDHREC.


Ik denk dat dit het wel heel erg gaat limiteren, een beetje te erg als je het mij vraagt, er zijn genoeg leuke janky budget builds te maken met commanders die normaal gesproken de boeman zijn, een paar voorbeelden waar ik zelf over na gedacht heb zijn bijvoorbeeld:

Atraxa, Praetors' Voice energy counters
Wilhelt, the Rotcleaver landfall met Field of the Dead
Atla Palani, Nest Tender tribal egg (dus een egg wordt een egg zoals Dragon Egg)
Sisay, Weatherlight Captain experience counters
Morophon, the Boundless tribal advisors
Jodah, Archmage Eternal grouphug

en dat zijn er maar om een paar te noemen.

shoutout naar dcgardulf's kenny deck! dat is precies wat ik bedoel!
Left4Doner
6 maanden geleden
Ik denk dat het niet te voorkomen is dat er verschillen zijn qua 'power level'. Mijn Nikya of the Old Ways deck kan hard gaan, maar creature removal werkt prima om het in check te houden (en player removal werkt ook zoals ik heb gemerkt, haha). Daarentegen speelde ik tegen een deck dat bestaat uit draft kaarten, erg creatief maar van een totaal ander power level. Is het één dan meer of minder passend dan de ander? Niet per se, lijkt me. Met een lager budget zul je waarschijnlijk dit soort verschillen blijven houden.

Het biedt wel een leuke deckbuilding challenge, een lager budget. Maar om alle decks op hetzelfde niveau te krijgen, is het niet de oplossing. Ik weet niet of dat überhaupt mogelijk (of wenselijk) is bij een evenement met zoveel deelnemers.
stefke78
6 maanden geleden
Een optie is natuurlijk een ballotagecommissie in te stellen!
TheRobinros
6 maanden geleden
Quote:
22 uren geleden
Ik heb een tijdje over deze limitatie zitten nadenken en ben verrast hoe precies die 12 euro volgens mij goed is....

Quote:
2 dagen geleden
Betreft je verzoeken van feedback: het totaal budget mag wat mij betreft omlaag, je kan daarbij ook denken aan een max bom-waarde voor een single. Denk aan geen kaarten duurder dan €12,- oid. Wel zorgen dat de bom-prijzen up to date zijn dan he
....



Hah, ik ben het niet met mezelf eens, dat gebeurt meestal alleen tijdens het Commanderen of snelschaak

Mijn voorstel is om voorlopig vooral geen regels te gaan aanpassen. Ik ben er nu twee keer bij geweest, heb 23 totaal verschillende, unieke decks tegenover me gehad en pas één pot die echt niet interessant was, en dat was door manaproblemen van 3 van de 4 mensen aan tafel. Normaal ben ik heel erg voor dingen proberen om te kijken of iets nog beter kan en dan weer ongedaan maken als het niet bevalt, maar de baseline is nu 6 potjes, veel te weinig om te zeggen of een verandering nou een verbetering is of niet. Zo lang de feedback overweldigend positief is en de budget-commander dagen nog als "nieuw" aanvoelen, lijkt het mij te vroeg om veel te gaan veranderen
dcgardulf
6 maanden geleden
Ik zou op zich ook niets willen veranderen denk ik. Alleen op de één of andere manier zou ik het fijn vinden als iedereen met dezelfde insteek zo'n dag ingaat, maar dat zal wel nooit gebeuren. Ongeacht welke regels je toepast. Mensen verschillen nou eenmaal. Wel vond ik het voorstel om naar een volgende tafel te kunnen zodra je uitgeschakeld bent wel wat hebben.
SceneFizza
6 maanden geleden
Quote:
15 uren geleden

Hah, ik ben het niet met mezelf eens, dat gebeurt meestal alleen tijdens het Commanderen of snelschaak


Ik snap dit.
Cobaltius
6 maanden geleden
Ik ben ook van de mening dat het beter is om de regels niet aan te passen. De huidige regels doen voor mijn gevoel genoeg om er voor te zorgen dat we leuke unieke decks zien.

Ik denk dat extra regels zoals een 'ban op top 200 commanders' of een 'max van 12 euro per kaart' de regels complexer maken maar de speel ervaring maar een heel klein beetje beter maken.

Zelf vind ik de structuur van pods van 90 minuten fijner dan andere mensen vinden zodra je uitgeschakeld bent.

Voor de mensen die een zo'n sterk mogelijk deck hebben gebracht heb ik geen oplossing.
 bijgewerkt door Cobaltius 6 maanden geleden
Rody
6 maanden geleden
Ik was even op vakantie vandaar een wat late reactie vanuit mijn kant. Ik vond het een leuke en gezellige dag en heb veel leuke en originele decks gezien dus kudo's daarvoor voor iedereen.

Ik denk dat het budget lager maken niet gaat helpen om de 'sterkere' decks in toom te houden. Sommige commanders lenen zich nu eenmaal beter voor een budget dan andere. Een mono-kleur deck hoeft bijvoorbeeld minder aandacht te besteden aan de manabase dan een 4-5 kleuren commander want dan weer een deel van het budget inneemt. Het budget verlagen naar bv 100 maakt het gat ook groter tussen de pre-con decks en de eigen gemaakte decks. Denk persoonlijk dat het niet zo'n probleem zal zijn aangezien meeste mensen toch voor een eigen brew gaan dan een pre-con maar misschien is het niet helemaal eerlijk omdat de meeste precons tegenwoordig wel boven de 150 BoM waarde uitkomen.

Over de leuke en minder leuke decks gesproken denk ik dat het moeilijk is om te bepalen voor iedereen wat leuk is. Iedereen vind namelijk een andere stijl van spelen leuk. Ik hou zelf van interactieve decks met veel antwoorden en niet al te veel focus op de commander maar sommige spelers houden liever een glass-cannon strategie aan met de focus volledig op de commander. Een budget lager maken gaat daarbij niet helpen. Ik heb afgelopen keer niemand gehoord over infinite combo's terwijl ik daar vorige keer meerdere spelers over heb gehoord. Dus het ontmoedigen van dat soort strategieën helpt wel en prijzen alleen voor kudo's ook.

Daarom denk ik dat we voor de volgende editie de regels nog hetzelfde houden en daarna opnieuw kijken of iedereen het leuk heeft gehad.

Verder wilde ik nog de twee 'drie kudo' decks in het zonnetje zetten:



Een domain deck met slechts 2 kleuren beschikbaar? Hoe gaat dat werken dacht ik in eerste instantie maar Ckri987 krijgt het toch voor elkaar om alle 5 de basic land types bij elkaar te krijgen dankzij kaarten als Grixis Illusionist. Erg origineel en bijzonder laag budget van slechts 75 euro.



Een manadork deck van Xill. Mana beestjes zijn regelmatig noodzakelijk om grote threats op het veld te krijgen echter zijn de manadorks nu plotseling zelf de grote gevaren. Naast manadorks grote spells die je tegenwoordig bijna nooit meer ziet in commander zoals Vitalizing Wind en Terastodon.

Ik kijk uit naar de volgende editie!
Luctor
6 maanden geleden
Vorige keer kon ik er helaas niet bij zijn. Hopelijk lukt dat deze keer wel. Ik heb me in ieder geval voor nu ingeschreven.
Left4Doner
6 maanden geleden
Ik ben aan het klooien met Pauper commander decks, om het casual en creatief te houden. Maar ik loop wel tegen het gebrek aan board wipes aan. Wat denken jullie, zijn er board wipes op common niveau en zo nee; kan een commander deck functioneren zonder board wipes?
dcgardulf
6 maanden geleden
In uncommon kan ik genoeg vinden. Pauper...

https://tappedout.net/mtg-decks/pauper-edh-board-wipes-deck/
Left4Doner
6 maanden geleden
Quote:
1 uur geleden
In uncommon kan ik genoeg vinden. Pauper...

https://tappedout.net/mtg-decks/pauper-edh-board-wipes-deck/

Dat is zeer handig als naslagwerk, thanks!
dcgardulf
6 maanden geleden
Rody Er zijn alweer 48 spelers ingeschreven (supercool!). Kan het niet naar 60 en hopelijk lukt het om het vol te krijgen? Zou toch wel erg gaaf zijn. Of zijn er nog andere dingen gepland op die zondag?
Rody
6 maanden geleden
Het zou zelfs naar 72 kunnen. Als we genoeg personeel hebben op die dag dan pas ik het aan.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 227 posts
  • Laatste post Gijsneus 29 dagen geleden
  • Gemaakt door dcgardulf 11 maanden geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top